Dostałeś już taki SMS? W takim razie rachunek za telefon cię zrujnuje

Dostałeś już taki SMS? W takim razie rachunek za telefon cię zrujnuje30.10.2022 07:29
Niebezpieczna wiadomość SMS. Nasza czytelniczka straciła sporo pieniędzy
Źródło zdjęć: © Pixabay

W świecie wirtualnym łatwo dać się oszukać. Ludzie chętni na podprowadzenie naszych pieniędzy wykorzystują różne metody, od podszywania się pod banki, po dystrybucję szkodliwego oprogramowania. Niektórzy decydują się na wysyłanie podejrzanych SMS-ów.

Przyzwyczailiśmy się już do otrzymywania różnych podejrzanych wiadomości SMS. Niektóre z nich są próbą jawnego oszustwa. Cyberprzestępcy rozsyłają masowo SMS-y wraz z linkiem do strony, na której chcą wyłudzić nasze dane do bankowości internetowej. Pieniądze można stracić też w inny sposób, o czym przekonała się nasza czytelniczka.

Pani Elżbieta otrzymała wiadomość z numeru 79997, w której mogła przeczytać, że dla jej numeru aktywowany został serwis z ogłoszeniami. Z tego względu abonent miał otrzymywać SMS-y ze zdjęciami i filmami. Na końcu wiadomości padło pytanie, czy nasza czytelniczka wyraża chęć na otrzymywanie takich treści, na które miała odpowiedzieć "TAK" lub "NIE".

Pani Elżbieta niestety dała się nabrać na sztuczkę nadawcy i odpisała na przesłaną wiadomość. To rozpoczęło lawinę kolejnych wiadomości, na które nasza czytelniczka również odpisywała, chcąc zrezygnować z przesłanej oferty.

Każda z przesłanych odpowiedzi wiązała się jednak z naliczeniem kosztów, o których czytamy na końcu wiadomości. Pojedynczy SMS wysłany na numer 79997 kosztował 11,07 zł. Były to tak zwane wiadomości premium.

[1/2] Wiadomości SMS premium. Nie odpisuj na nie, Źródło zdjęć: © dobreprogramy.pl
[2/2] Wiadomości SMS premium. Nie odpisuj na nie, Źródło zdjęć: © dobreprogramy.pl

Wiadomości premium - jak się chronić

Istnieje bardzo prosty sposób, by uchronić się przed sytuacją podobną do tej, która spotkała panią Elżbietę. Każdy operator sieci komórkowej oferuje możliwość ograniczenia naliczania opłat za wiadomości premium. Możliwe jest wybranie jednego z dwóch rozwiązań lub zastosowania obu na raz.

Pierwszą kwestią, którą można ustalić z operatorem, jest maksymalna wartość pojedynczego SMS-a premium. Tę można ustalić na przykład na 4 złote, co oznacza, że w przypadku wysłania wiadomości o wyższym koszcie, usługa nie zostanie aktywowana, a opłata nie będzie naliczona.

Druga z możliwości, które udostępniono abonentom, to ograniczenie miesięcznej kwoty możliwej do wykorzystania w ramach wiadomości premium. Domyślny limit w większości przypadków to 35 zł, ale nie ma problemów, by ograniczyć go nawet do 0 zł, w zależności od potrzeb klienta i stopnia naszej ostrożności.

O tym, w jaki sposób możecie ograniczyć możliwości dotyczące usług premium, dowiecie się u własnego operatora. Procedura może wyglądać nieco inaczej w zależności od firmy świadczącej usługi, ale prawdopodobnie najłatwiej będzie załatwić tę sprawę, odwiedzając punkt obsługi klienta.

Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.