Sposób na telemarketera. Jedna zmiana i unikniesz rozmowy

Sposób na telemarketera. Jedna zmiana i unikniesz rozmowy16.03.2023 08:24
Rozmowa telefoniczna
Źródło zdjęć: © Unsplash.com

Telemarketerzy regularnie dzwonią do Polaków i dla wielu osób jest to uciążliwe bez względu na to, czy chodzi o tzw. "robocalls", czy faktycznych pracowników infolinii. Niechciane połączenia od telemarketerów można jednak łatwo omijać, ale trzeba do tego przygotować telefon.

Aby uniknąć niechcianych rozmów z telemarketerami, wystarczy odpowiednio skonfigurować ustawienia zabezpieczeń przed spamem w telefonie, które można znaleźć zarówno w systemie Android, jak i iOS. W obydwu przypadkach opcje te działają jednak nieco inaczej. Metod konfiguracji jest wiele, a ostateczną formą jest instalacja dodatkowej aplikacji, która pomoże identyfikować i odrzucać nieznanych rozmówców.

Blokowanie spamu w Androidzie

W systemie Android najważniejsza opcja to Identyfikacja rozmówcy i ochrona przed spamem, która może występować także pod nazwą Pokazuj identyfikatory połączeń i spamu. Jest to mechanizm rozwijany w systemie od lat i dzisiaj dostępny w tej czy innej formie w zasadzie w każdym telefonie z Androidem. Został zaimplementowany także jako element aplikacji Telefon, a to domyślny dialer Google'a.

[1/2] Ustawienia blokowania połączeń w Samsungu, Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Oskar Ziomek
[2/2] Ustawienia blokowania połączeń w Samsungu, Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Oskar Ziomek

Rozmowy z telemarketerami lub inne potencjalnie "spamerskie" mogą zostać zidentyfikowane przez Androida na podstawie informacji z tzw. wizytówek Google, co dokładnie opisano w dokumentacji. Chodzi o dane teleadresowe uzupełniane w sieci w ramach usługi Google Moja Firma. Telefon sam pobierze te brakujące, jeśli jakiś kontakt nie znajduje się w książce adresowej użytkownika.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kamera solarna z akumulatorem w super cenie – recenzja Foscam B4

Niektórzy producenci smartfonów stosują również autorskie rozwiązania. Na powyższych zrzutach ekranu widać na przykład usługę Hiya dostępną w Samsungach, z której można korzystać także jako z odrębnej aplikacji.

Blokowanie spamu w iOS

W systemie iOS użytkownik dysponuje nieco innym narzędziem do radzenia sobie z niechcianymi połączeniami. Apple proponuje automatyczne wyciszanie telefonów od osób spoza książki adresowej, co można aktywować w ustawieniach. Warto jednak zwrócić uwagę, że jest to stosunkowo agresywna opcja, tj. szybko prowadząca do wyciszenia połączenia, które faktycznie może być ważne. Telemarketerzy to przecież nie jedyna grupa, która nie jest zapisana w kontaktach i może próbować do nas dzwonić.

[1/2] Ustawienia blokowania niechcianych połączeń w iOS-ie, Źródło zdjęć: © Apple
[2/2] Ustawienia blokowania niechcianych połączeń w iOS-ie, Źródło zdjęć: © Apple

Opcja jest dostępna począwszy od iOS-a 13 i została szczegółowo opisana w dokumentacji. Apple sam podkreśla, że systemowa opcja wyciszania połączeń to tylko jedno z rozwiązań. Alternatywą jest zastosowanie aplikacji firm trzecich.

Aplikacje do blokowania połączeń

Ostatnia możliwość, wspólna dla użytkowników Androida i iOS-a, to instalacja dodatkowej aplikacji, która pomaga identyfikować niechcianych rozmówców. W ten sposób połączenie z telemarketerem może zostać rozpoznane jeszcze zanim użytkownik weźmie do ręki smartfon, by zdecydować, czy chce odebrać telefon.

Jedną z najpopularniejszych aplikacji tego rodzaju jest Truecaller, ale pochlebne opinie zbiera często także Orange Telefon - dialer przygotowany przez operatora, który również posiada funkcje blokowania spamu i niechcianych połączeń.

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.