Straciła 330 tys. złotych. Wcześniej wybrała "997" w telefonie

Straciła 330 tys. złotych. Wcześniej wybrała "997" w telefonie25.10.2023 13:34
Uwaga na telefony "z banku"
Źródło zdjęć: © Pexels

Policja opisuje nietypowy przypadek oszustwa "na policjanta", w wyniku którego 39-latka straciła przeszło 330 tysięcy złotych w niecałą godzinę. Kobieta została zmanipulowana przez telefon, a w trakcie połączenia kazano jej uwierzytelnić tożsamość dzwoniącego, co miało zagwarantować wbicie numeru "997" na klawiaturze.

Do 39-latki zadzwonił oszust, który podał się za policjanta i zasugerował, że jej pieniądze są zagrożone. Z jednej strony to typowy schemat oszustwa na tytułowego "policjanta", z drugiej jednak - sama realizacja okazała się być nieco inna niż wszystkie. Mężczyzna poinformował kobietę, że z jej konta wyprowadzono 30 tysięcy za granicę. Aby ochronić pozostałe środki, konieczne miało być przelanie pieniędzy na wskazany rachunek, po uprzedniej weryfikacji tożsamości i legitymacji dzwoniącego "policjanta".

By to zrobić, kobieta miała wybrać "997" na klawiaturze numerycznej telefonu podczas rozmowy. Gdy tak zrobiła, w słuchawce usłyszała informację o rzekomym łączeniu z jednostką policji. Ostatecznie usłyszała w słuchawce drugiego mężczyznę, który potwierdził autentyczność numerów legitymacji tego pierwszego. Cała sytuacja była rzecz jasna spreparowana, ale kobieta w obawie o swoje środki na koncie nie zorientowała się, że jest to element manipulacji i dalej wykonywała połączenia.

Co ciekawe, mimo zmyślonej "weryfikacji" pierwszego policjanta, rozmowę kontynuował ten drugi. Nakazał kobiecie zwiększyć limity transakcji w bankowości internetowej, a następnie zrealizować dwa przelewy na duże kwoty. Kobieta do samego końca nie zorientowała się, że za chwilę padnie ofiarą oszustwa. Potwierdziła autentyczność przelewów i chęć ich realizacji także chwilę później w trakcie rozmowy z prawdziwym bankowcem (w ramach połączenia uwierzytelniającego operacje na wysokie kwoty).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"W pewnym momencie rozmowę pokrzywdzonej, usłyszała jej współpracownica, która kazała się jej natychmiast rozłączyć" - tłumaczy Policja w komunikacie. "Była ona świadoma tego, że cała sytuacja jest oszustwem. Niestety, kiedy oszukana zgłosiła się do sulęcińskiej jednostki, było już za późno na zablokowanie środków" - dodaje.

Przypominamy, by wszystkie połączenia telefoniczne od "bankowców" i "policjantów" z założenia traktować podejrzliwie. Kiedy usłyszymy, że środki na koncie rzekomo są zagrożone lub ktoś zrealizował bez naszej świadomości jakiś przelew, prawie na pewno mamy do czynienia z oszustwem. W takiej sytuacji najlepiej jest od razu rozłączyć się, a następnie we własnym zakresie sprawdzić autentyczność informacji. Warto wówczas zastosować się do polecanej przez CBZC zasady 30 sekund.

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.