Szef KRRiTV chce, by abonament RTV znalazł się w jednolitej składce podatkowej

Szef KRRiTV chce, by abonament RTV znalazł się w jednolitej składce podatkowej12.12.2016 13:07

Pomysłów na efektywne ściągnięcie z obywateli abonamenturadiowo-telewizyjnego, de facto daniny publicznej było jużtrochę. Jak do tej pory jednak wszystko jest po staremu – możepoza tymi doniesieniamio kontrolach prowadzonych przez listonoszy. Swoje stanowisko w tejsprawie przedstawiła teraz Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. Bezobaw, nikt tam nie zamierza iść w ślady Rumunii i tej przymusowejdaniny znieść. Witold Kołodziejski, przewodniczący KRRiT uważa,że abonament powinien być po prostu włączony do jednolitegopodatku, który rząd PiS chce wprowadzić od 2018 roku.

W kraju, w którym odbiorniki zarejestrowało 6,72 mln gospodarstwdomowych, abonament RTV płaci terminowo jedynie 1,06 mln z nich.Według Poczty Polskiej zaległości z tytułu nieściągniętegoabonamentu pod koniec 2015 roku wyniosły 1,58 mld zł za brakrejestracji odbiornika i 700 mln za brak terminowych opłat zaodbiorniki zarejestrowane. O takie pieniądze warto walczyć, więc zróżnych stron płyną dobre rady, jak poprawić ściągalnośćabonamentu. Jak do tej pory najbardziej pomysłowa jest propozycjaJacka Kurskiego, prezesa TVP, który chciał przyjęcia domniemaniaposiadania telewizora przez wszystkich i zmuszenia obywateli dorejestracji faktu nieposiadania takiego urządzenia.

Posłowie Prawa i Sprawiedliwości, pod okiem doradców zMinisterstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego już pracują nadnowelizacją ustawy abonamentowej, opierając się na analizachPoczty Polskiej, TVP, Rady Mediów Narodowych oraz właśnie KRRiT.Już wcześniej Krzysztof Czabański, przewodniczący Rady MediówNarodowych, proponuje zastąpienie abonamentu obowiązkową opłatąaudiowizualną – 15 złotych miesięcznie, które doliczane byłybydo rachunków za energię elektryczną.

To też nie najlepszy pomysł – kto wie, ilu Polaków wprzyszłości sprawi sobie własne systemy zasilania, na bazie np.akumulatorów Tesli? Taki Tesla Powerwall 7000, zapewniający mocciągłą około 2 kW, kosztuje dziś nieco ponad 12 tys. zł netto –to kwota, którą jak najbardziej można wliczyć w koszt budowydomu. Mogą przyjść czasy, w których znaczna część obywateliprzestanie być klientami elektrowni.

Dlatego bardziej perspektywicznie wygląda propozycja wspomnianegoWitolda Kołodziejskiego. Jego zdaniem najprościej byłoby włączyćabonament do jednolitej składki podatkowej. Uważa, że skoro wjednej puli będziemy płacili PIT, składkę zdrowotną iemerytalną, to może tam znaleźć się i skłądka audiowizualna.Jej wysokość może wynieść np. 10 zł miesięcznie.

W kraju, w którym mamy około 25 mln płatników podatkudochodowego od osób fizycznych, 10 zł miesięcznie byłobyprawdziwym przełomem dla mediów narodowych – płynęłoby do nichregularnie 3 mld złotych rocznie, pozwalając na realizacjęnajbardziej nawet ambitnych celów statutowych telewizji i radia. Niewiadomo jeszcze, co z pomysłem przewodniczącego KRRiTV zrobi rządpremier Szydło – wątpimy jednak, by został zapomniany.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.