Dzwoni telefon z banku? Jeśli padną takie słowa - lepiej się rozłącz

Dzwoni telefon z banku? Jeśli padną takie słowa - lepiej się rozłącz29.01.2023 07:58
Uwaga na telefony "z banku"
Źródło zdjęć: © Pixabay

Jeśli po odebraniu telefonu słyszysz, że zadzwonił ktoś podający się za pracownika banku lub innej instytucji finansowej, lepiej zachować czujność i po prostu się rozłączyć. Oszustwo "na pracownika banku" jest bowiem ciągle w użyciu - jeśli zaufasz dzwoniącej osobie i wypełnisz jej polecenia, możesz stracić wszystkie oszczędności z konta.

Oszustwo "na pracownika banku" (choć to uproszczona nazwa i chodzi o podszywanie się pod całą grupę pracowników sektora finansowego), to nic innego jak spoofing telefoniczny. Atakujący wykorzystują możliwość manipulacji identyfikatorem dzwoniącego Caller ID, dzięki czemu na ekranie telefonu ofiary może się wyświetlić autentyczny numer infolinii zaufanej instytucji. Jeśli użytkownik zapisał w książce numer do banku - może być przekonany, że faktycznie dzwoni do niego jego pracownik.

W przypadku spoofingu telefonicznego jest to jednak oszust. Co do zasady dzwoniący deklaruje "problem" lub "zagrożenie" pieniędzy na koncie lub proponuje możliwość szybkiego zysku dzięki inwestycji, co ma być możliwe po przelaniu środków na inne konto. Atakujący często tak manipulują rozmową, by przy okazji zachęcić ofiarę do instalacji oprogramowania do zdalnej kontroli komputera - na przykład AnyDesk lub TeamViewer.

Takie programy oczywiście mają swoje zastosowania, ale z pewnością nie podczas rozmowy z pracownikiem banku (który w dodatku w tym przypadku nim nie jest). Aplikacje takie pozwalają bowiem zdalnie kontrolować dane urządzenie, w tym przesyłać widok ekranu komputera. Oszust widzi więc na swoim urządzeniu, kiedy i jak ofiara loguje się na swoje konto w bankowości internetowej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy warto kupić gimbal Zhiyun Crane M2S?

"Rozłącz się, odczekaj minimum 30 sekund"

Niedawno w kontekście spoofingu telefonicznego cenną regułę podawało Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości. Eksperci sugerują, aby szybko zakończyć rozmowę, która budzi podejrzenia, odczekać pół minuty, a następnie samemu zadzwonić do banku lub danej instytucji, ręcznie wybierając numer telefonu. W ten sposób można mieć pewność, że faktycznie dodzwoniło się do banku i autentycznego pracownika. Wówczas można wyjaśnić sprawę, opisując podejrzane połączenie.

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.