Dzwoni "pracownik banku"? Jeśli padną te słowa, od razu się rozłącz

Dzwoni "pracownik banku"? Jeśli padną te słowa, od razu się rozłącz

Oszuści często podszywają się pod pracowników banku
Oszuści często podszywają się pod pracowników banku
Źródło zdjęć: © Pixabay
Oskar Ziomek
27.12.2021 08:52

Jeśli w ostatnim czasie odebrałeś telefon od pracownika banku, który sugerował konieczność szybkiego działania, by zabezpieczyć pieniądze na koncie, prawdopodobnie był to spoofing telefoniczny. Chodzi o podszywanie się pod innych, by docelowo ukraść pieniądze z konta ofiary.

Spoofing telefoniczny to wykorzystywanie technologii i socjotechniki, by skutecznie dodzwonić się do potencjalnej ofiary i przekonać ją, że rozmawia z autentycznym pracownikiem banku lub inną osobą związaną z finansami. Odczytując dane osobowe rozmówcy (które można zdobyć po wycieku internetowym), najprościej jest przekonać go, że ma się dobre zamiary - szczególnie, jeśli w rozmowie poinformuje się o rzekomej konieczności szybkiego działania, by zabezpieczyć pieniądze w banku przed kradzieżą.

Wystraszony rozmówca, który nie zna tego typu ataku, zapewne uwierzy, że musi pobrać odpowiednią aplikację do zdalnego dostępu, a następnie zalogować się na konto, by właściwie zabezpieczyć środki. Na tym etapie nie zdaje sobie jednak sprawy, że w praktyce rozmawia z oszustem, który nim manipuluje, aby zdobyć dostęp do loginu i hasła do bankowości elektronicznej ofiary. Kradzież pieniędzy jest później formalnością.

Warto wiedzieć, że podstawą spoofingu jest podszywanie się dzwoniących nie tylko w samej rozmowie, ale i od strony technicznej - poprzez podmianę numeru telefonu. Jeśli odbiorca ma w swojej książce telefonicznej zapisany numer infolinii banku, smartfon wyświetli na ekranie nazwę kontaktu, a odbierający nie będzie sobie zdawać sprawy, że w praktyce dzwoni do niego oszust - to największy problem tego ataku.

Jeśli więc odbierzesz telefon od rzekomego pracownika banku, który informuje, że ktoś wykonuje nieautoryzowane płatności z twojej karty lub konta, a pieniądze są zagrożone - rozłącz się, a następnie na własną rękę skontaktuj z bankiem, by zweryfikować te informacje. Tylko samemu wykonując połączenie będziesz mieć pewność, że dodzwonisz się do pracownika banku i autentycznej infolinii. Wszelkie próby oszustw należy również zgłaszać na policję.

Jesteś świadkiem próby oszustwa?Poinformuj nas o tym zdarzeniu!

Programy

Aktualizacje
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (12)