UKE zbadał ceny stacjonarnego Internetu w Polsce. Uważaj, można nieźle przepłacić

UKE zbadał ceny stacjonarnego Internetu w Polsce. Uważaj, można nieźle przepłacić26.10.2016 12:57

Urząd Komunikacji Elektronicznej opublikował raport z badania,którego celem było ustalenie, ile tak naprawdę w Polsce kosztujestacjonarny dostęp do Internetu. Analizowano średni, miesięcznykoszt ponoszony przez klientów wybranych telekomów, korzystającychz ofert na czas określony. Wzięto pod uwagę okres od stycznia 2014do sierpnia 2016 roku. Z badania widać, że najatrakcyjniejszacenowo w niemal wszystkich kategoriach jest oferta Netii.

Pod koniec 2015 roku w Polsce z internetu stacjonarnego korzystało7,13 mln użytkowników i więcej niż co drugie gospodarstwo domowe(52,96%). Pod względem nasycenia usługami stacjonarnego dostępu dosieci, jesteśmy jednak na szarym końcu Unii Europejskiej. Podczasgdy niemal 43% mieszkańców Holandii i 42% mieszkańców Danii miałodostęp do Internetu w stałej lokalizacji, to w Polsce odsetek ten(z danych za 2015 rok) wyniósł raptem 19% – to poziomporównywalny z Bułgarią i Rumunią.

Nie ma co jednak cieszyć się z tego zrównania z bałkańskimikrajami, gdyż już pod względem szerokopasmowego Internetu znaczniewyprzedzają one nasz kraj. W 2015 roku łącza o przepustowościponad 30 Mb/s (co dla Digital Agenda Scoreboard jest obecnie progiemszerokopasmowego Internetu) stanowiły 29,69% wszystkichstacjonarnych połączeń internetowych w Polsce.

Tymczasem w Bułgarii wskaźnik ten wynosił 48,66%, zaś wRumunii aż 62,81%. Zdecydowanym liderem była Belgia, gdzie niemal78% użytkowników stacjonarnego Internetu mogło cieszyć sięłączami szerokopasmowymi. Gdy jednak spojrzeć na dostęp dosuperszybkiej infrastruktury, łączy o przepustowości ponad 100Mb/s, to liderem okazuje się właśnie Rumunia (49,02%), podczas gdyw naszym kraju z takich łączy korzystać mogło raptem 7,13%internautów.

Za te łącza płaciło się u nas bardzo różnie – nie widaćścisłej korelacji między przepustowością i ceną. UKE podajeprzedział miesięcznego kosztu łączy stacjonarnych dla klientówindywidualnych na poziomie od 11 do 147 złotych, zaś dlaorganizacji od 13 do 232 złotych. W 2014 roku dało się zauważyćpoczątek trendu spadkowego dla cen we wszystkich kategoriachprzepustowości łączy, trend ten trwa do dzisiaj.

Gdzie klienci indywidualni płacili więc najdrożej, a gdzienajtaniej? To już oczywiście wiele zależy od okresu trwania umowy,ale można przedstawić jakieś podsumowanie.

Łącza do 2 Mb/s

Takich już praktycznie nie ma, oferowała je w badanym okresiejedynie Inea. Przy umowie na dwa lata kosztowało to 29,28 złmiesięcznie.

Łącza 2-10 Mb/s

Najtańsza w tej kategorii była Netia, która za łącze 10 Mb/sprzy umowie na rok chciała jedynie 10,65 zł.

Najdroższy był Orange, który za 10 Mb/s przy umowie na rokchciał aż 84,06 zł.

Łącza 10-30 Mb/s

Ponownie Netia wygrywa tutaj ceną. 20 Mb/s kosztowało przyumowie na rok 28,24 zł.

I ponownie najdroższy był Orange: 20 Mb/s przy umowie na rokkosztowało tyle samo co łącze 10 Mb/s (czyżby w grę wchodziłyograniczenia techniczne?), tj. 84,06 zł.

Łącza 30-100 Mb/s

W tej najbardziej obecnie interesującej klientów kategorii Netiaznów wygrała ceną: za 100 Mb/s przy umowie rocznej biorąc jedynie37,41 zł.

Najdrożej wypadła Vectra, gdzie za łącze 100 Mb/s płaciłosię 85,65 zł, ale Orange też nie było tanie, przy umowie na rokbiorąc 79 zł.

Łącza ponad 100 Mb/s

W tej przyszłościowej wciąż ofercie trudno porównać ze sobądostawców ze względu na rozpiętość oferowanych przepustowości.Warto wskazać było na ofertę Vectry, która za 150 Mb/s przyumowie na 18 miesięcy chciała 47,33 zł, oraz Orange, które przyrocznej umowie oferowało aż 600 Mb/s za 119 zł.

Rynek najwyraźniej wciąż jest chłonny: UKE zauważa obecnieznaczny wzrost liczby ofert na Internet o przepustowości powyżej100 Mb/s. Co Polacy będą z tak szybkim Internetem robili,szczególnie po upadku wiodących polskich serwisów torrentowych? Zdostępnych danych wynika, że coraz częściej zwracają swojąuwagę na pirackie serwisystreamingowe. Ich zaletą jest to, że nawet obejrzenie słynnejpolskiej komedii „Wkręceni”nie skutkuje wizytą policji i utratą komputera.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.