UOKiK przyjrzy się blokowaniu smartfonów za zaległości w spłacaniu rat

UOKiK przyjrzy się blokowaniu smartfonów za zaległości w spłacaniu rat02.02.2018 13:09

Na początku stycznia pisaliśmy o wykorzystywaniu przez Plusa oprogramowania Samsung Knox Mobile Enrollment do blokowania smartfonów. Po uruchomieniu smartfon połączył się z Wi-Fi w celu pobrania aktualizacji przez program Samsung Knox Mobile. Niemożliwe było jej zablokowanie – po restarcie proces był wznawiany. Ponadto program zażądał pełnych uprawnień do urządzenia.

Według wyjaśnienia, które zostało opublikowane na stronie Samsunga na Facebooku, zainstalowana aplikacja wykorzystywana jest do informowania o zaległych płatnościach i zdalnego zablokowania smartfona. Zostało to potwierdzone przez producenta aplikacji i operatora sieci Plus. W jakich sytuacjach operator miałby zdecydować się na zablokowanie urządzenia? Oczywiście, gdy klient przestałby płacić raty. Wówczas szybko zostałby z bezużytecznym kawałkiem elektroniki.

Plus zastrzegł jednak, że mimo iż aplikacja pozwala im zablokować smartfon, to nikt nie ma dostępu do prywatnych danych użytkownika. Instalacja oprogramowania i blokowanie smartfonu ma być także umocowane prawnie. Według regulaminu Polkomtel zastrzega sobie prawo własności przedmiotu sprzedaży aż do uiszczenia ceny w całości.

Serwis Zaufana Trzecia Strona postanowił wyjaśnić sprawę, udając się do urzędów zajmujących się prawem konsumenta. Pierwszy odpowiedział UOKiK, stwierdzając, że praktyka zostanie dokładnie zbadana. Podobną decyzję podjęło GIODO.

Najwięcej informacji nadesłał jednak przedstawicie Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Zapis regulaminu promocji, na który powołuje się Polkomtel jest w ocenie UKE dopuszczalny. Zgodne z prawem ma być bowiem zastosowanie przez sprzedawcę klauzuli chroniącej go przed nieuczciwością klienta, który nie spłaci rat za produkt. Do czasu spłaty rat to sprzedawca jest właścicielem smartfonu.

UKE ma jednak wątpliwości w kwestii zapisu Polkomtel informuje, iż w oprogramowaniu Urządzenia telekomunikacyjnego dokonano implementacji aplikacji wspierającej komunikację i realizację umowy i umowy ratalnej. Taki zapis nie może być traktowany jako zgoda abonenta na zainstalowanie profilu w aplikacji Samsung Knox Mobile Enrollment. Operator powinien wskazać, jakie uprawnienia i możliwości zyskuje dzięki takiej aplikacji. W obecnej chwili UKE dokładniej bada działania operatora i prawidłowość zapisów. Przeanalizowane zostanie, czy aplikacja oprócz funkcji zablokowania urządzenia, daje operatowi szersze możliwości.

Pozostaje jeszcze kwestia innych operatorów. Orange Polska zastrzega, że nie stosuje takich rozwiązań, jednak ich wdrożenie brane jest pod uwagę, zwłaszcza w przypadku droższych telefonów. Z kolei T-Mobile poinformował, że nie stosuje tego typu zabezpieczeń, ale wykorzystuje ewentualną blokadę IMEI. Play nie udzielił odpowiedzi.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.