Weryfikacja dwuetapowa – bezpieczne logowanie do Facebooka, Gmaila i nie tylko

Weryfikacja dwuetapowa – bezpieczne logowanie do Facebooka, Gmaila i nie tylko14.12.2018 10:43
Sprawdź, jak zwiększyć bezpieczeństwo podczas logowania (depositphotos)

Internetowi oszuści zrobią wszystko, by uzyskać dostęp do cennych danych. Jeśli wejdą w posiadanie twoich loginów i haseł do różnych serwisów, możesz mieć kłopoty. Sprawdź, jak łatwo dodatkowo się zabezpieczyć, stosując w tym celu uwierzytelnianie dwuskładnikowe.

Uwierzytelnianie dwuskładnikowe (zwane także weryfikacją dwuetapową) polega na wykorzystaniu do logowania dodatkowego etapu weryfikacji użytkownika. Najczęściej jest to jednorazowy kod z wiadomości SMS lub generowane losowo hasło przez aplikację na smartfonie.

Dzięki temu, nawet jeśli oszust pozna twój login i hasło do danej usługi czy strony, nie będzie mógł się nimi zalogować, ponieważ dodatkowo konieczne będzie podanie kodu dostępnego tylko w twoim smartfonie.

Gmail i inne serwisy Google

Aby skonfigurować uwierzytelnianie dwuskładnikowe w usługach Google, a więc także w poczcie Gmail, wejdź na stronę myaccount.google.com, by wyświetlić ustawienia swojego konta Google.

Wybierz ustawienia logowania, które znajdziesz pod linkiem „Logowanie się w Google”. Po ich wyświetleniu kliknij na przycisk „Weryfikacja dwuetapowa”.[img=Google_0.5]W wyświetlonym kreatorze kliknij przycisk „Rozpocznij”, a następnie potwierdź tożsamość, logując się się do swojego konta Google.

Wybierz z listy urządzenie przypisane do twojego konta (np. smartfon), którym chcesz potwierdzać swoje kolejne logowania, a następnie naciśnij przycisk „Wypróbuj”. Wybrane urządzenie zasygnalizuje otrzymane powiadomienie. Wyświetl je i zatwierdź przyciskiem „Tak”.

Na ekranie komputera wyświetli się nowe okno, w którym musisz potwierdzić swój numer telefonu, by dodać zapasową opcję zabezpieczenia. Po zatwierdzeniu numeru przyciskiem „Wyślij”, otrzymasz wiadomość SMS z kodem potwierdzającym – przepisz go na ekran komputera.

Zamiast podawania numeru, możesz także „Użyć innej opcji zapasowej”, przepisując kody zabezpieczające w bezpieczne miejsce, np. do menedżera haseł lub ręcznie na kartkę.

Weryfikacja dwuetapowa jest skonfigurowana. Od teraz przy każdym logowaniu do dowolnej usługi Google, konieczne będzie dodatkowe potwierdzenie logowania na ekranie wybranego wcześniej urządzenia. Korzystając z dalszych ustawień możesz także skonfigurować uwierzytelnianie m.in. przy pomocy aplikacji Google Authenticator.

Facebook

Aby włączyć uwierzytelnianie dwuskładnikowe na Facebooku, zaloguj się do swojego konta i wejdź do ustawień. Znajdziesz je na liście opcji po kliknięciu na symbol trójkąta po prawej stronie górnego, niebieskiego paska.

[1/2]
[2/2]

Po lewej stronie wybierz zakładkę „Bezpieczeństwo i logowanie”, a następnie przejdź do nagłówka „Uwierzytelnianie dwuskładnikowe”. Obok pozycji „Używaj uwierzytelniania dwuskładnikowego” kliknij przycisk „Edytuj”.

Kliknij „Rozpocznij” na środku ekranu, a potem w wyświetlonym okienku wybierz metodę uwierzytelniania: wiadomość SMS lub aplikację uwierzytelniającą.

Jeśli wybierzesz uwierzytelnianie przez SMS-a, konieczne będzie podanie numeru telefonu komórkowego, na który Facebook wyśle kod potwierdzający. Przepisz go z SMS-a na ekran komputera i zatwierdź.

Jeżeli wybierzesz uwierzytelnianie przez aplikację, zainstaluj na smartfonie odpowiedni program, na przykład Google Authenticator, a następnie zeskanuj nim kod QR wyświetlony na komputerze. Alternatywnie możesz ręcznie przepisać wyświetlony ciąg znaków.

Po zatwierdzeniu zmian uwierzytelnianie dwuskładnikowe jest skonfigurowane. Od teraz przy logowaniu do Facebooka z nierozpoznanego komputera lub telefonu, poza hasłem konieczne będzie wprowadzanie jednorazowego kodu z SMS-a lub aplikacji na smartfonie.

Instagram

Aby skonfigurować uwierzytelnianie dwuskładnikowe na Instagramie, zaloguj się do swojego konta i wyświetl listę ustawień. Trafisz do niej, klikając symbol zębatki widoczny na stronie Twojego profilu.

Na liście zobaczysz między innymi ustawienia powiadomień i autoryzowanych aplikacji. Wybierz opcję „Prywatność i bezpieczeństwo”.

Znajdź sekcję „Uwierzytelnianie dwuskładnikowe” i naciśnij link „Edytuj ustawienia uwierzytelniania dwuskładnikowego”.

Zaznacz opcję „Użyj SMS-a”. Instagram będzie w ten sposób wysyłać do ciebie kody potwierdzające logowanie.

W następnym kroku wprowadź swój numer telefonu komórkowego i naciśnij przycisk „Dalej”. Instagram wyśle na niego kod potwierdzający.

Na ekranie komputera wprowadź kod, który doszedł do ciebie w SMS-ie i zatwierdź go przyciskiem „Gotowe”. Uwierzytelnianie dwuskładnikowe jest skonfigurowane.

Na koniec zapamiętaj kody zapasowe, które pozwolą odzyskać dostęp do konta w razie problemów.

Twitter

Aby włączyć uwierzytelnianie dwuskładnikowe na Twitterze, zaloguj się do swojego konta, a następnie przejdź do „Ustawień i prywatności”, które znajdziesz na liście po kliknięciu na swój awatar na górnym pasku.

Odszukaj sekcję „Bezpieczeństwo” i kliknij przycisk „Ustaw weryfikację logowania”.

Kolejne okno to podsumowanie informacji o funkcji, którą zaraz uruchomisz. Rozpocznij, naciskając przycisk „Start”.

Następny krok to potwierdzenie swojej tożsamości. Zaloguj się swoim aktualnym hasłem do konta na Twitterze i naciśnij przycisk „Zweryfikuj”.

W kolejnym kroku musisz wprowadzić swój numer telefonu komórkowego. Możesz także zdecydować, czy numer może posłużyć innym użytkownikom do łatwiejszego znalezienia twojego konta. Po wpisaniu numeru wybierz przycisk „Wyślij kod”.

Twitter wyśle do ciebie SMS-a z jednorazowym kodem. Przepisz go na ekran komputera i zatwierdź.

Konfiguracja uwierzytelniania dwuskładnikowego jest zakończona. Na tym etapie możesz jeszcze uzyskać od Twittera dodatkowy, zapasowy kod, który pozwoli w razie problemów odblokować konto.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.