Weryfikacja dwuetapowa konta Google. Zobacz, jak ją skonfigurować

Weryfikacja dwuetapowa konta Google. Zobacz, jak ją skonfigurować21.05.2021 12:51
Google zachęca do włączenia 2FA
Źródło zdjęć: © NurPhoto via Getty Images | NurPhoto

Weryfikacja dwuetapowa, która gwarantuje bezpieczniejsze logowanie w sieci, lada moment będzie domyślnie stosowaną metodą uwierzytelniania przez Google. Można z niej jednak korzystać od dawna, konfigurując ją we własnym zakresie wcześniej.

Na początku maja Google zapowiedział, że z myślą o bezpieczeństwie użytkowników niebawem będzie domyślnie sugerować korzystanie z weryfikacji dwuetapowej. Wciąż będzie można z niej zrezygnować, ale konieczne będzie zagłębienie się w opcje. Z pewnością nie każdy się na to zdecyduje i docelowo przyczyni się to do zwiększenia liczby osób korzystających z tej metody uwierzytelniania.

Weryfikacja dwuetapowa, inaczej dwuskładnikowa lub w skrócie 2FA, to zastosowanie dodatkowej metody sprawdzenia użytkownika (poza loginem i hasłem), najczęściej opierająca się na wykorzystaniu czegoś, co ma, czyli w tym przypadku smartfonu. Poza podaniem poprawnych danych logowania, użytkownik musi dodatkowo zatwierdzić swoją tożsamość w skonfigurowanym wcześniej smartfonie czy przepisać kod z SMS-a, jak podczas potwierdzania operacji bankowych.

Pozwala to znacznie zmniejszyć liczbę włamań na cudze konta. Atakujący, nawet jeśli pozna pełny login i hasło swojej ofiary, nie dostanie się bowiem na jej konto bez fizycznego dostępu do smartfonu. Ten z kolei, swoją drogą, najpewniej jest dziś dodatkowo zabezpieczony biometrią, a przynajmniej hasłem, co stanowi dodatkową barierę dostępu.

Konto Google i weryfikacja dwuetapowa

Aby skonfigurować weryfikację dwuetapową dla konta Google, w praktyce wystarczy odwiedzić tę stronę i postępować według wskazówek kreatora. W pierwszym kroku użytkownik będzie mógł wskazać, na którym swoim urządzeniu będzie chciał odbierać komunikaty związane z 2FA (oczywiście o ile posiada np. smartfon z Androidem i jest zalogowany na to samo konto Google).

Kreator uwierzytelniania dwuetapowego zaczyna się od wyboru metody weryfikacji, Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Oskar Ziomek
Kreator uwierzytelniania dwuetapowego zaczyna się od wyboru metody weryfikacji
Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Oskar Ziomek

Alternatywnie do uwierzytelniania konta Google można skorzystać z klucza bezpieczeństwa lub kodów, które trafią do użytkownika w formie SMS-ów lub będą odczytywane w trakcie połączenia głosowego. Wybór najwygodniejszej metody zależy tutaj od preferencji użytkownika. Po pierwszym, próbnym potwierdzeniu swojej tożsamości, użytkownikowi pozostaje jeszcze wskazanie opcji zapasowej.

Wybór alternatywnej metody odzyskiwania konta, Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Oskar Ziomek
Wybór alternatywnej metody odzyskiwania konta
Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Oskar Ziomek

Jeśli wcześniej wybrano potwierdzenie konta Google w urządzeniu z Androidem, teraz można wskazać kody SMS-owe lub telefoniczne, a alternatywnie skorzystać z kodów zapasowych, które Google wygeneruje specjalnie dla danego konta. Pozwolą się do niego dostać w sytuacjach awaryjnych, jeśli inne metody weryfikacji okażą się nieskuteczne.

W przypadku wyboru metody SMS-owej, konieczne jest jeszcze przepisanie kodu, który zostanie wysłany do użytkownika. Jeśli wszystko będzie się zgadzać, na tym etapie konfiguracja weryfikacji dwuetapowej konta Google jest zakończona.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.