WhatsApp: masz konto? Możesz je stracić na 2 sposoby

WhatsApp: masz konto? Możesz je stracić na 2 sposoby07.11.2022 07:46
WhatsApp
Źródło zdjęć: © NurPhoto via Getty Images | NurPhoto

WhatsApp jest w ścisłej czołówce komunikatorów popularnych w Polsce, przez co nierzadko staje się narzędziem w rękach oszustów. Nieświadomy zagrożenia użytkownik może łatwo uwierzyć w otrzymywane wiadomości i w efekcie stracić dostęp do własnego konta na WhatsAppie. Istnieją 2 metody.

Korzystający z WhatsAppa muszą być wyczuleni zwłaszcza na dwie formy ataku, które prowadzą do utraty własnego konta w komunikatorze. W obydwu przypadkach sprawa sprowadza się do nieświadomego, ale jednak samodzielnego przekazania dostępu oszustowi do własnego konta. Warto znać obydwa sposoby, aby szybko rozpoznać zagrożenie, nie dać się nabrać i nie stracić dostępu do konta na WhatsAppie.

Metoda "na 6-cyfrowy kod"

Pierwsza, najbardziej popularna metoda, to kontakt z ofiarą i wyłudzenie 6-cyfrowego kodu uwierzytelniającego. Chodzi o kombinację, która wysyłana jest SMS-em przez automat WhatsAppa podczas logowania ("loginem" jest numer komórkowy). Atakujący wpisuje we własnym telefonie numer ofiary, co powoduje, że automat wysyła kod właśnie do ofiary.

Następnie sam pisze do ofiary SMS-a, że pomylił się w numerze i przez to jego kod dotarł do niewłaściwej osoby - to manipulacja. Istotnie bowiem kod trafił do skrzynki odbiorczej ofiary ataku, ale nie oznacza to, że jest to "kod oszusta" - wręcz przeciwnie, to kombinacja uwierzytelniająca dostęp do konta założonego na dany numer telefonu.

Jeśli odbiorca SMS-a nie zda sobie sprawy, że podając oszustowi kod w praktyce sam oddaje dostęp do własnego konta z WhatsAppa - atakujący od tego momentu będzie się mógł podszywać pod ofiarę i odczytywać wiadomości wysyłane do niej przez znajomych. To także otwarta droga do kolejnych oszustw.

Sposób z kodami MMI

Druga metoda w swojej istocie jest podobna, ale wykorzystuje inny mechanizm. Chodzi o kody MMI, umożliwiające w smartfonach konfigurowanie niektórych funkcji. W tym przypadku mowa o nieświadomym ustawieniu przez ofiarę przekierowywania połączeń. Podobnie jak w przypadku odczytania kodu z SMS-a, oszustowi pozwoli to docelowo zalogować się na cudze konto na WhatsAppie.

Atakujący kontaktuje się z przyszłą ofiarą i nakłania ją do wprowadzenia w telefonie specjalnie przygotowanego "ciągu znaków". W rzeczywistości to spreparowany kod MMI, który ustawi w telefonie ofiary przekierowywanie połączeń głosowych na numer oszusta. Od tego momentu wszystkie osoby, które chcą dodzwonić się do ofiary, w praktyce dodzwonią się do atakującego. Otwiera to oczywiście drogę do dodatkowych manipulacji telefonicznych i innych oszustw, ale w tym przypadku nie o to chodzi.

Aby wykorzystać ten mechanizm na potrzeby przejęcia konta WhatsAppa, oszust próbuje się wówczas zalogować na konto ofiary, ale zamiast weryfikacji 6-cyfrowym kodem z SMS-a, wybiera jednorazowe połączenie głosowe. Na numer zadzwoni wówczas automat, odczytując kod uwierzytelniający. Dzięki ustawionemu wcześniej przekierowaniu połączeń, telefon odbierze sam atakujący.

Zoabcz też: Czy warto kupić smart-opaskę Oppo Watch Free?

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.