Windows 10 jak słup ogłoszeniowy: sami sobie zgotowaliśmy ten los

Windows 10 jak słup ogłoszeniowy: sami sobie zgotowaliśmy ten los13.03.2017 10:05

Zaledwie kilka dni temu radziliśmy, jak wyłączyć kolejne reklamy w Windowsie 10, które w ostatnim czasie zawitały nawet do Eksploratora. Niedługo przed premierą Creators Update, Microsoft bynajmniej nie zwalnia w agresywnej kampanii promocyjnej własnego oprogramowania, a wręcz przeciwnie. Czara goryczy zdaje się przelewać, nie brakuje nawet głosów, że Windows 10 to już nie system operacyjny, lecz jedynie nośnik reklam.

Tydzień bez nowych inwazyjnych reklam wydaje się dla korporacji czasem straconym. Serwis MSPowerUser informuje, że kolejne sugestie niektórzy użytkownicy zobaczyli w Menu Start. Pojawiła się tam cała nowa grupa sugerowanych aplikacji. Dotychczas znalazł się w niej Edge. Oprócz ikony i nazwy aplikacji, nie zabrakło także argumentu sprzedażowego: Microsoft Edge strumieniuje wideo dłużej, co ma być nawiązaniem do energooszczędności przeglądarki.

Ta zresztą była akcentowana już nie raz, na przykład w tacce systemowej czy w panelu powiadomień, także w bezpośrednim odniesieniu do konkurencji, np. poprzez antyreklamę Chrome'a. Krótko po tym, użytkownicy Windowsa 10 zauważyli także, że w Windowsie 10 Edge jest także reklamowany poprzez akcentowanie przewagi nad Firefoksem, który ma być od przeglądarki Microsoftu bardziej podatny na infekcję malware z wykorzystaniem socjotechniki.

Przykłady innych reklam można mnożyć bez końca: inwazyjne powiadomienia sugerujące kupno pakietu Office 365 to dziś w zasadzie standard. W ostatnim czasie podobnie promowana jest także usługa OneDrive. Wygląda na to, że Microsoft, dzięki przyjętej strategii, nie musi się liczyć z głosami krytyki. Na czym polega ta strategia? Otóż każdorazowo, po pierwszych informacjach o uruchomieniu w Windowsie 10 nowej formy reklam, szybko pojawiają się poradniki, które instruują, jak te reklamy zablokować.

Ci, którzy nie godzą się na wyświetlanie reklam akurat w systemie operacyjnym, poświęcają swój czas ich wyłączaniu, ale reszta chłonie kolejne komunikaty i powiadomienia z sugestiami. Sami daliśmy Microsoftowi palec, a teraz irytujemy się, że brakuje nam ręki. A wkrótce reklam do wyłączenia może być tyle, że nie wiadomo będzie, w co ręce włożyć. Mark Wilson z betanews.com już dziś otwarcie stwierdza, że Windows 10 nie jest już systemem operacyjnym, lecz platformą reklamową.

Pojawia się zatem pytanie, czy cokolwiek może jeszcze powstrzymać eskalację. Mimo tak agresywnych metod promowania Edge'a, jego udziały nie przekroczyły w zeszłym roku progu 5%. Nie ma podstaw twierdzić, że większą skuteczność wykazują reklamy innych produktów.

Być może to będzie źródłem opamiętania się Microsoftu. Nie można także zapominać, że rynkowi przeglądarek i prób nadużywania dominującej pozycji na rynku wciąż bacznie przyglądają się instytucje Unii Europejskiej. Co do organizowania się samych użytkowników i masowego bojkotu produktów Microsoftu, nie sposób mieć przecież złudzeń.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.