Wyłudzenie przez WhatsAppa. Nasza czytelniczka rozpoznała oszustwo

Wyłudzenie przez WhatsAppa. Nasza czytelniczka rozpoznała oszustwo25.07.2023 12:16
SMS
Źródło zdjęć: © Pixabay

WhatsApp może służyć jako narzędzie do wyłudzania pieniędzy od losowych osób. Nasza czytelniczka zgłosiła się do nas z kolejnym przypadkiem oszustwa "na córkę", na szczęście na czas zorientowała się, że rozmowa jest typowym przykładem oszustwa i nie straciła pieniędzy z konta.

WhatsApp jest bardzo popularnym komunikatorem, przez co oszuści chętnie wykorzystują go podczas swoich działań. Jednym z przykładów jest realizacja tzw. "oszustwa na córkę", w którym to oszust wysyła SMS do potencjalnej ofiary podszywając się w niej pod córkę lub syna. Wiadomość jest zwykle krótka, a treść praktycznie taka sama od wielu miesięcy: "Hej mamo, to jest mój nowy numer, wyślij mi wiadomość na WhatsApp".

Oszust liczy na to, że ofiara uwierzy, iż jej dziecko zmieniło z jakichś przyczyn numer telefonu i faktycznie próbuje nawiązać kontakt z nowego urządzenia. Kiedy rozmowa przenosi się na WhatsAppa, ofiara dowie się najpewniej, że rzekomej córce lub synowi uszkodził się telefon, przez co konieczny był zakup nowego urządzenia wraz z nowym numerem telefonu. To podkładka do późniejszej próby wyłudzenia pieniędzy - dokładnie z takim przypadkiem spotkała się nasza czytelniczka Halina.

Rozmowa z oszustem przez WhatsAppa, Źródło zdjęć: © dobreprogramy
Rozmowa z oszustem przez WhatsAppa
Źródło zdjęć: © dobreprogramy

Jeśli na tym etapie odbiorca uwierzyłby w tę historię, atakujący najpewniej poprosiłby go o przelew kilku tysięcy na podany numer konta lub z wykorzystaniem Blika. To typowe wyłudzenie pieniędzy, tutaj pod pretekstem niespodziewanego wydatku na nowy smartfon.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Aby uniknąć takiego problemu, po SMS-ie od rzekomej córki z nowego numeru telefonu, najłatwiej jest zadzwonić do tej osoby na jej dotychczasowy numer i ustalić fakty. Jeśli połączenia nie uda się zrealizować, warto pomyśleć o innej weryfikacji, czy córka lub syn faktycznie mogą mieć problem z telefonem - na przykład dzwoniąc do innych członków rodziny lub znajomych. Zakładamy jednak, że w praktyce uda się nawiązać połączenie i szybko okaże się, że rzekomy nowy numer i potrzeba pozyskania pieniędzy to po prostu elementy układanki oszusta.

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.