Wyszukiwarka Google ma 20 lat: oto najważniejsze jubileuszowe nowości

Wyszukiwarka Google ma 20 lat: oto najważniejsze jubileuszowe nowości25.09.2018 13:31
Wyszukiwarka Google ma 20 lat (depositphptos)

Google ma kolejną okazję do świętowania. Po jubileuszowym wydaniu przeglądarki internetowej Chrome, która w tym roku ukończyła 10 lat, teraz przychodzi czas na 20 urodziny wyszukiwarki. Z tej okazji do Google trafia kilka nowości, a producent podkreśla ich znaczenie zwracając uwagę na istotę dostępu do informacji w dzisiejszym świecie, który między innymi właśnie dzięki Google znacznie zmienił się na przestrzeni ostatnich 20 lat.

Pierwszą z interesujących zmian jest funkcja przypominania stron, które zostały już wcześniej odwiedzone w efekcie wyszukiwania konkretnej frazy. Dzięki temu użytkownik, który po jakimś czasie ponownie szuka odpowiedzi na dokładnie takie samo zapytanie, otrzyma szybki podgląd listy stron, które ostatnio w takiej sytuacji odwiedził. Istnieje spora szansa, że dzięki temu znajdzie interesującą go stronę dużo szybciej niż dotychczas. Dobra wiadomość dla sceptycznie nastawionych: nowy widok będzie można na własne życzenie wyłączyć.

Tworzenie kolekcji podczas zapamiętywania wyników wyszukiwania.
Tworzenie kolekcji podczas zapamiętywania wyników wyszukiwania.

Kolejną nowością jest opcja zapamiętywania wyników wyszukiwania i dodawania ich do kolekcji. Pozwoli to w jednym miejscu zebrać informacje związane z jednym tematem, ale będące wynikami wielu zapytań. Google jako przykład zastosowania podaje tu etap planowania podróży, w ramach którego interesujące mogą się okazać zarówno tematy związane z dojazdem, zabytkami, jak i restauracjami. Co więcej, do linków dodanych do kolekcji będą proponowane rekomendacje innych źródeł, które w ocenie aplikacji również mogą się okazać interesujące w kontekście tematyki pozostałych stron w ramach kolekcji.

Ciekawostką jest integracja możliwości Google Lens z wynikami wyszukiwania obrazów. Dzięki temu, podczas przeglądania grafik w sieci, użytkownik może kliknąć dowolne zdjęcie, by sprawdzić, jakie znajdują się na nim obiekty. Warto przypomnieć, że dotychczas aplikacja Lens (występująca w tym przypadku jako Obiektyw Google) dostępna była wyłącznie w formie instalacyjnej, a od niedawna jest także integrowana z częścią autorskich aplikacji do obsługi aparatu, jak na przykład w LG G7 ThinQ.

Nowy widok agregujący odpowiedzi na pytania powiązane z wyszukiwaną frazą.
Nowy widok agregujący odpowiedzi na pytania powiązane z wyszukiwaną frazą.

Inna nowość w Google to także AMP Stories, czyli krótkie historyjki tworzone nieco na kształt tych z aplikacji Instagram. W ten sposób w pierwszej kolejności udostępniane będą informacje o gwiazdach i sportowcach, ale warto dodać, że tylko w przypadku tych stron, których wydawcy korzystają już ze standardu zgodnego z AMP Stories.

Na listę wyników wyszukiwania w Google trafiają również filmy, a na górze będą pojawiać się także odpowiedzi na dodatkowe zapytania powiązane z wyszukiwanym tematem. Przykładem może być szukanie informacji o konkretnej rasie psa wyłącznie po wpisaniu frazy z jej nazwą. Wówczas w wynikach pojawi się lista dodatkowych zagadnień związanych z tą tematyką, na przykład z poradami odnośnie strzyżenia czy informacjami o zdrowiu.

Wszystkich zmian w Google jest jeszcze więcej, a część z nich dotyczy nie tylko klasycznej wersji wyszukiwarki, ale także aplikacji Google, w której nacisk będzie teraz położony na rekomendacje nowych treści, zgodnie z preferencjami użytkownika. Szczegóły zostały opisane na blogu Google'a.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.