You.com ma być prawdziwą konkurencją dla Google

You.com ma być prawdziwą konkurencją dla Google09.11.2021 16:15
Konkurencyjny dla Google silnik wyszukiwania treści
Źródło zdjęć: © You.com

To będzie przełom wśród silników wyszukiwania treści? Są ambitne plany, ale czy starczy sił i finansów na to, żeby You.com zagroziło Google? Twórcy wydają się być zdeterminowani.

You.com wiąże się z niezwykle ambitnymi planami, ponieważ twórcy tego silnika wyszukiwania treści chcą zagrozić Google. Oczywiście u wielu osób wywołuje to uśmiech politowania, bo każdy przyzwyczaił się do tego, że Google jest największe i ciężko zachwiać pozycją giganta. Takie podejście nie jest dobre, jako że konkurencja to bardzo zdrowe i pożądane zjawisko.

You.com to zupełnie inna wyszukiwarka

Założyciele You.com przez ostatni rok starali się zrealizować swoją misję, a chodzi o stworzenie innego silnika wyszukiwania treści i tym samym zapewnienie powiewu świeżości na rynku. Teraz uruchomiona zostaje wersja beta i wszyscy mogą zabrać się za testowanie. Sam wpisałem frazę "f-35" i natychmiast zauważyłem, że sposób przedstawiania treści jest całkiem wyjątkowy.

Wyniki wyszukiwania na You.com , Źródło zdjęć: © You.com
Wyniki wyszukiwania na You.com
Źródło zdjęć: © You.com

Silna kategoryzacja wyników wyszukiwania w You.com jest błyskawicznie odczuwalna. Najpierw ukazała mi się wyraźnie oddzielona od reszty sekcja Wikipedii, gdzie mogłem wygodnie rzucić okiem na dostępne zdjęcia. Niżej pojawiły się standardowe wyniki wyszukiwania z całej sieci, a potem zrobiło się ciekawej, ponieważ widziałem kolejne wyraźnie oddzielone kategorie. Wśród nich były chociażby wyniki z Reddita czy jeszcze niżej z YouTube – mogłem je przewijać w prawo, zamiast scrollować bez końca tylko i wyłącznie w dół.

You.com stawia na prywatność

Doceniam, ze ktoś próbuje stworzyć coś innego i rzuca wyzwanie Google. Przy okazji warto podkreślić, że autorom You.com zależy na prywatności użytkowników. Nie chcą sprzedawać informacji na nasz temat, nie chcą śledzić naszej aktywności i nie zależy im na tak zwanym "targetowaniu pod reklamy". Startup uzbierał 20 milionów dolarów od swoich inwestorów, a jego nazwa nawiązuje do faktu, że silnik ma się skupiać na naszych potrzebach.

Pytanie brzmi "czego ty potrzebujesz?", a odpowiedzią są opcje personalizacji wyników wyszukiwania. Można np. ustawić wyniki z YouTube na samej górze, bo być może są dla nas najważniejsze, a inne, mniej atrakcyjne dla nas kafelki przenieść na sam dół.

Richard Socher, jeden z założycieli, obiecuje że nigdy nie sprzeda danych użytkowników i nie chce iść w takim kierunku. Reklamy pojawią się później w You.com, ale nie będzie w nich jakiegokolwiek wykorzystywania informacji o użytkowniku. Nacisk na prywatność ma stanowić istotne wyróżnienie usługi na tle konkurencji.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.