YouTube podbija telewizory. Internet zastępuje telewizję?

YouTube podbija telewizory. Internet zastępuje telewizję?20.10.2022 15:05
YouTube. Logo serwisu
Źródło zdjęć: © Unsplash

YouTube zyskuje popularność na telewizorach. Jednocześnie telewizja jest coraz mniej ważna w codziennym życiu Polaków. Być może w niedalekiej przyszłości treści internetowe wyprą telewizję z naszych domów?

YouTube zyskuje coraz większą popularność na telewizorach. Z przygotowanych przez Google danych, w Polsce z serwisu korzysta już 25 milionów użytkowników, z czego 12 milionów widzów ogląda treści na telewizorach.

Telewizor to urządzenie, które coraz mniej wiąże się z samą telewizją. YouTube, powołując się na dane Mediapanelu, zauważa, że w 2022 r. oglądaliśmy treści wideo w internecie o 30 proc. dłużej, niż miało to miejsce rok temu. Spore zmiany dotknęły też oglądalności telewizji. W bieżącym roku spadła ona do najniższego poziomu w ostatniej dekadzie.

Rozwój platform internetowych wynika z faktu, że są one w stanie dostarczyć nam treści zindywidualizowane. Telewizja, jako medium masowe, zunifikowane, słabiej odpowiada na potrzeby użytkowników.

- Oczywiście internet też jest masowy, ale większa możliwość wyboru, przykładowo wideo na YouTube, sprawia, że Polki i Polacy wskazują tę platformę jako źródło stymulującego intelektualnie i ciekawego kontentu, którego nie znajdą nigdzie indziej. Warto zauważyć, że ponad połowa przedstawicieli i przedstawicielek generacji Z przyznaje, że ogląda w sieci unikatowe treści, które są interesujące dla nich, a których ich znajomi nawet nie znają - zauważa Iwona Piwek, Head of Sales YouTube.

Telewizor to nie tylko telewizja

Telewizor już od dawna nie kojarzy tylko do odbioru sygnału telewizyjnego. Liczne aplikacje pozwalają na zróżnicowanie konsumowanych treści i wykorzystywanie ich na żądanie. Dużą popularność systemów smart TV widać w Stanach Zjednoczonych. W kraju tym więcej gospodarstw ma telewizor podłączony do internetu niż do sieci kablowej.

Krótkie filmy - Shorts

Podczas YouTube Brandcast chwalono się też statystykami dotyczącymi Shorts. Krótkie formy wideo, które w ostatnich latach zyskiwały popularność, faktycznie przyjmują się coraz lepiej. Obecnie tego typu materiału notują obecnie ok. 30 mld wyświetleń dziennie. Rok temu liczba ta była czterokrotnie mniejsza.

Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.