Zmierzch adblocków. Winny jest YouTube

Zmierzch adblocków. Winny jest YouTube07.11.2023 11:41
YouTube na telefonie
Źródło zdjęć: © dobreprogramy.pl

Odkąd YouTube zaczął blokować adblocki, te ostatnie notują dużo wyższe liczby odinstalowań. Ich twórcy podają nawet konkretne liczby.

YouTube blokuje narzędzia do blokowania reklam na całym świecie. Na przełomie października i listopada 2023 r. weszły w życie nowe rozwiązania Google’a, które uniemożliwiają korzystanie z tej platformy wideo, jeśli ma się aktywnego adblocka. Jeszcze nie wszyscy użytkownicy tego doświadczyli i nie wszystkie wtyczki są równie podatne, ale efekty dostrzegają już też twórcy tego typu narzędzi.

Zmierzch adblocków. Twórcy podają liczby

Jak podaje Engadget, twórcy AdGuard przyznali, że od października liczba dziennych odinstalowań narzędzia przekracza 11 tys., podczas gdy wcześniej było to ok. 6 tys. Mówimy zatem o blisko 100-procentowym wzroście liczby rezygnacji.

Autorzy innej wtyczki do blokowania reklam (i nie tylko) – Ghostery – również donoszą o znaczącym wzroście odinstalowań. Od momentu wprowadzenia zmian w YouTubie jest ich od trzy do pięciu razy więcej każdego dnia. Co więcej, aż 90 proc. użytkowników, którzy wypełnili ankietę towarzyszącą odinstalowaniu narzędzia, podali za powód swojej decyzji to, że nie działa ono już w serwisie YouTube.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kamera solarna z akumulatorem w super cenie – recenzja Foscam B4

Użytkownicy szukają sposobu na obejście nowych zasad

Na tym jednak nie koniec. Problem związany z niemożliwością oglądania filmów z włączonym adblockiem dotyczy przede wszystkim użytkowników przeglądarki Chrome. Nie jest więc zaskoczeniem, że w październiku liczba instalacji programu Microsoft Edge była o 30 proc. większa niż miesiąc wcześniej.

Nie ma niczego dziwnego w tym, że użytkownicy szukają sposobów na obejście nowych zasad panujących w tym popularnym serwisie wideo. Szczególnie że wraz z początkiem listopada w górę poszły ceny YouTube Premium – abonamentu, który pozwala cieszyć się platformą wolną od reklam. Miesięczny abonament indywidualny kosztuje teraz o 2 zł więcej, a rodzinny podrożał aż o 11 zł.

Wojciech Kulik, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.