Apki na iOS-a coraz tłustsze od wprowadzenia nowego Xcode

Strona głównaApki na iOS-a coraz tłustsze od wprowadzenia nowego Xcode
31.03.2017 21:13
Apki na iOS-a coraz tłustsze od wprowadzenia nowego Xcode

Niedawno narzekaliśmy napamięciożerność aplikacji do regulowania jasności ekranu, która po uruchomieniupotrafiła pochłonąć nawet 300 MB RAM. Nie tylko apetyt na pamięćoperacyjną rośnie. Użytkownicy iOS-a skarżą się ostatnio narosnące rozmiary samych aplikacji, co szczególnie dotkliwe jest natych iUrządzeniach, które pamięci masowej mają mało, a więcmodelach 16 i 32 GB.

Dlaczego klient poczty Gmail na iOS-a po ostatnich aktualizacjach„waży” 225 megabajtów? To rozmiar absurdalny, jeśliuświadomimy sobie, że na linuksowym desktopie paczka instalacyjnalekkiego klienta poczty sylpheed zajmuje 734 KB, a ogromnierozbudowanego Thunderbirda około 35 MB? Nie tylko Google jest tupodejrzane. Po ostatniej aktualizacji, klient microsoftowej usługiOneDrive ma jedyne 200 MB, podczas gdy jego odpowiednik na Windowsa –około 20 MB. Czy na iOS-ie bajty mają teraz więcej bitów, czy co?

350198041908897729

Zanim zaczniemy narzekać na niekompetencję Google’a czyMicrosoftu, warto jednak zapoznać się z niedawnym zgłoszeniembłędu w serwisie OpenRadar.me. Dotyczy on środowiskadeweloperskiego Xcode, a więc podstawowego dla systemówoperacyjnych Apple. Ktoś skompilował na iOS-a bazodanowy frameworkRealm za pomocąwydanego w grudniu zeszłego roku Xcode 8.2. Plik wynikowy, zbitkodem (czyli postacią pośrednią skompilowanej binarki) zajmował55 MB.

Zrobienie tego samego w najnowszym Xcode 8.3 (wspierającym m.in.najnowszego iOS-a 10.3) daje w efekcie plik wynikowy mający 158 MB –niemal trzykrotnie więcej. Analiza pokazała, że w największymstopniu urósł sam bitkod, zajmuje obecnie około 70 MB. Jasne,bitkod nie jest efektywnym formatem pod względem objętości, on mabyć najbardziej efektywnym formatem do transkompilacji – ale czyma być aż tak nieefektywny?

Podobno te zmiany rozmiaru bitkodu nie mają niemieć wpływu na rozmiar aplikacji do pobrania z AppStore, alepojawiają się zupełnie odmienne opinie. Na Hacker News jeden zużytkowników zaprezentowałrozmiary binarek jego aplikacji, skompilowanej pod Xcode 8.3.Wcześniej pod Xcode 8.2.1 miały one wynosić po około 60 MB. To,że coś jest nie tak, widać też najlepiej po rozmiarach plików.ipa, czyli paczek instalacyjnych dla iUrządzeń poddanychjailbreakowi. Paczka z Gmailem ma mieć 215 MB, z czego 134 MBzajmuje jeden binarny blob.

350198041909159873

Nie wiemy, co Apple robi tak rozdymając aplikacje mobilne, alewniosek póki co można mieć jeden: gigabajt pamięci masowej naiPhonie to mniej niż niż gigabajt pamięci masowej na Androidzie.Paczki .apk nie są tak rozdęte. Jeden z programistów udzielającysię we wspomnianym wątku na Hacker News pisze, że ich aplikacja dostreamingu muzyki na iOS-ie zabiera 35 MB. Na Androidzie zabierała14 MB, ostatnio udało się ją zmniejszyć do 10 MB.

Programy

Aktualizacje
Aktualizacje
Nowości
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (50)