Blender bardziej oszczędny, z podglądem głębi ostrości

Blender bardziej oszczędny, z podglądem głębi ostrości

Blender bardziej oszczędny, z podglądem głębi ostrości
01.04.2015 13:37, aktualizacja: 02.04.2015 11:47

Rozwój Blendera nie zwalnia. Zgodnie z planem ukazała się już wersja 2.74, w której znajdziemy sporo poprawek wydajności w rendererze Cycles, ulepszone zarządzanie pamięcią w renderowaniu konturów przez Freestyle, nowe możliwości podglądu i kolejne ulepszenia narzędzi do tworzenia modeli.

Z punktu widzenia twórców bardzo ważną zmianą jest możliwość podglądania głębi ostrości i wyników cieniowania powierzchni metodą ambient oclussion bezpośrednio na obszarze roboczym, na renderowanym podglądzie sceny. Parametry głębi można ustawiać w opcjach kamery, zupełnie jakbyśmy sterowali prawdziwym obiektywem. Te zmiany mają przygotować podgląd do nakładania efektów w postaci węzłów, ale na razie zakodowane zostały tylko wspomniane dwa. Widoczność efektów można włączyć w razie potrzeby, w ustawieniach kamery można sterować ogniskową obiektywu i przysłoną, aby wybrać odpowiednie parametry głębi ostrości.

Obraz

Renderer Freestyle, wykorzystywany do scen niefotorealistycznych, będzie lepiej gospodarował pamięcią podczas renderowania linii konturów sceny. Fotorealistyczny Cycles z kolei będzie szybszy dzięki usunięciu czarnego tła otoczenia z drzewa shaderów, będzie także tworzył obrazy bardziej precyzyjnie, z mniejszą ilością szumów. Poprawione zostało także przetwarzanie drzewa brył ograniczających i zarządzanie pamięcią przy niektórych czynnościach. Warto wspomnieć także o optymalizacji modeli – Blender będzie teraz zbierał wszystkie „osierocone” bloki danych i usuwał je przy zapisie, jeśli nie mają żadnych użytkowników. Bloki, które mają jedynie fałszywego użytkownika, zostaną odnalezione i będzie można je ukryć w razie potrzeby.

Narzędzia do rzeźbienia i malowania zyskały więcej opcji dla „grabienia” i losowego mapowania, które w nowym Blenderze już się wzajemnie nie wykluczają. Ponadto można wykorzystać te parametry także przy pędzlach masek. Przy malowaniu teksturami można skorzystać z mieszania kolorów, a także nowej maski „erozji”. Oznacza to, że pociągnięcia pędzla będą wymaskowane w miejscach ubytków lub górek na powierzchni modeli.

Obraz

Sporo zmieniło się także w systemie cząsteczek. Przede wszystkim znacznie poprawione została dynamika włosów i narzędzia edycji. Dodana została możliwość symulacji zderzeń włosów z powierzchniami, poprawiona została także symulacja wyginania włókien. Symulacja ruchu włosów jest wykonywana przez obliczenia wolumetryczne, dzięki czemu efekty będą bardziej realistyczne. Ponadto na końcu włosów można dodawać spirale.

Stiff Hair Styles Test

Blendera można pobrać z naszej bazy programów dla systemów Windows, OS X i Linux. Program niezmiennie jest darmowy i można go wykorzystać do różnych celów bez ograniczeń.

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (35)