Blender zerwał z przeszłością: Windowsem XP i starym Pythonem

Strona głównaBlender zerwał z przeszłością: Windowsem XP i starym Pythonem
21.03.2016 16:19
Blender zerwał z przeszłością: Windowsem XP i starym Pythonem

Zakończyły się prace nad wersją 2.77 Blendera – otwartego i darmowego programu do modelowania, renderowania, animacji i przygotowywania gier… a jeśli tak dalej pójdzie, to także do tworzenia animacji odręcznych. Zmian w tej wersji Blendera jest sporo, ale większość z nich to drobne poprawki.

bECZIvEB

Przy modelowaniu nie sposób zauważyć nowego narzędzia do wykonywania operacji Boole'owskich na modelach, dzięki czemu można szybciej przygotować bardziej skomplikowane kształty. Operacje zwykle wykonywane są w taki sposób, by oryginalne bryły zostały nienaruszone. Nowe narzędzie pozwala z kolei szybko wyciąć kształt zaznaczonych brył w obiektach niezaznaczonych w domyślnym trybie działania. Narzędzie może także sumować i wyciągać część wspólną brył.

350174609741735873

Poprawione zostały narzędzia wykorzystywane przy malowaniu i rzeźbieniu. Poprawione zostały algorytmy normalizacji powierzchni i malowanie wag, z którego można korzystać z X Mirror i tworzyć bryły symetryczne. Dopracowane zostało także narzędzie do wyciągania „zakręconych węży” z obiektów. W tej wersji Blendera można je obracać w czasie pracy.

bECZIvED

Ciekawe zmiany pojawiły się w rendererze Cycles. Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na nowy algorytm do obliczania tego, jak światło rozchodzi się pod powierzchnią modeli (Sybsurface Scattering). Metoda Christensena-Burleya dużo lepiej zachowuje detale powierzchni, niż stosowane wcześniej metody Gaussa i sześcienna.

350174609741932481

Wciąż poprawiany jest także ołówek, czyli narzędzie do odręcznego rysowania animacji. Na poniższym filmie pokazana została możliwość kształtowania kresek na różne sposoby. Ponadto można pracować tylko na jednej warstwie, kopiować i wklejać fragmenty, wykorzystywać przekształcenia i edytować linie odręczne w widoku trójwymiarowym. Narzędzie rozwija się bardzo dobrze i wygląda na to, że Blender niedługo będzie spełniał wymagania także animatorów lubiących rysować. W dokumentacji znajdziecie pełną listę nowości, zaimplementowane skróty klawiszowe i więcej przykładowych filmów.

[vimeo=http://vimeo.com/140485204]Ponadto modyfikator decimate może działać biorąc pod uwagę symetrię obiektu, a narzędzia zaznaczania mają większe możliwości. Rozmycie animacji w ruchu można generować na podstawie wybranej ramki referencyjnej, można także symulować pracę przysłony i samodzielnie zdefiniować krzywą otwarcia. Zwiększony został limit tekstur OpenCL, przy renderowaniu na karcie graficznej (CUDA) można pracować z teksturami trójwymiarowymi (dym, płomienie)

bECZIvEJ

Interfejs użytkownika zyskał dwa nowe elementy – zupełnie przebudowane paski postępu dla operacji oraz zawijanie tekstu w polach podpowiedzi, znacznikach renderowania i polach pokazujące metadane. Można w ten sposób uzyskać więcej informacji. Podgląd modeli powinien być bardziej responsywny dzięki szybszemu antyaliasingowi przy renderowaniu z użyciem OpenGL-a.

Najnowszego Blendera możecie pobrać z naszej bazy programów dla Windowsa i OS X. Program jest niezmiennie darmowy i otwarty. Od tej wersji jednak nie można z niego korzystać na Windowsie XP, a do skryptowania wykorzystać Pythona 3.5.1.

Programy

Aktualizacje
Aktualizacje
Nowości
Udostępnij:
bECZIvFz