DirectX 12 to prawdziwy powód, dla którego warto będzie kupić Windows 9

DirectX 12 to prawdziwy powód, dla którego warto będzie kupić Windows 9

DirectX 12 to prawdziwy powód, dla którego warto będzie kupić Windows 9
22.08.2014 12:32, aktualizacja: 23.08.2014 15:23

Nie wszystkie nowości Windows 9 sprowadzają się do zmian winterfejsie użytkownika. Wiele wskazuje na to, że wraz z nowymsystemem zadebiutuje kolejna wersja bibliotek DirectX, już wcześniejzaprezentowanych w tym roku. Do tej pory sugerowano, że ich debiutprzypadnie na 2015 rok – ale widać, że Microsoft przyspiesza zofensywą na całym swoim software'owym froncie.

Możliwości DirectX 12 można było zobaczyć na własne oczypodczas specjalnego pokazu na konferencji SIGGRAPH w Los Angeles,gdzie we współpracy z Intelem Microsoft pokazał demo działającena laplecie Surface Pro 3 – urządzeniu z procesorem Core i5 izintegrowanym układem graficznym HD4400. Rysowanie 50 tysięcyasteroidów na ekranie, z których każdy miał unikatową kombinacjatekstur i kształtu, mierzyło tak wydajność podsystemu grafiki jaki zużycie energii. Demo dysponowało dwoma trybami: w pierwszymutrzymywało stały poziom FPS, w drugim pozwalało na osiągnięciemaksymalnego obciążenia roboczego. W obu trybach możliwe byłopłynne przełączanie się między bibliotekami DirectX 11 i 12.

Przejście w trakcie demonstracji DX11 na DX12 pokazało, jakpoważne zmiany wprowadzają nowe biblioteki. Przy stałym, zadanymFPS zużycie energii zmniejszyło się niemal o 50% dla CPU i ok. 20%dla GPU. W trybie odblokowanym, DX11 było w stanie osiągnąć 19FPS, podczas gdy DX12 aż 33 FPS – i to przy niezmienionym zużyciuenergii, zarówno przez CPU jak i GPU.

  • DirectX12 robi z Surface Pro 3 przyzwoity komputerek do gier
  • DirectX11: 19 FPS to za mało, by pograć
[1/2] DirectX12 robi z Surface Pro 3 przyzwoity komputerek do gier

Uzyskanie o nawet 60% lepszego wyniku FPS to zasługa drastycznychzmian w architekturze Direct3D, biblioteki odpowiadającej zakomunikację z procesorem graficznym i rysowanie grafikitrójwymiarowej. Microsoft poszedł w ślady AMD i jego Mantle API,uzyskując znakomite wyniki. Jego nowa biblioteka daje programistommożliwość pisania kodu działającego bezpośrednio na GPU, beznarzutu związanego z wykorzystaniem CPU. Zmniejszenie zużyciaenergii przez rdzenie procesora głównego daje w wypadkuzintegrowanych grafik większą swobodę w obciążaniu GPU – i totłumaczy tak duży (o 60%) wzrost FPS. Działanie na niższympoziomie sprzętowej abstrakcji pozwoliło też w Direct3D naefektywniejsze skalowanie wielowątkowości i wprowadzenie nowychmechanizmów w potoku renderującym, takich jak wykrywanie kolizji,ubijanie geometrii czy niezależne od porządku przezroczystości.

Przełączenie na DX12: zużycie energii przez CPU spadło o 50%
Przełączenie na DX12: zużycie energii przez CPU spadło o 50%

Korzyści z DirectX12 odczują więc przede wszystkim użytkownicyurządzeń ze zintegrowaną grafiką – entuzjaści z dobrymidyskretnymi kartami graficznymi w swoich gamerskich maszynach napewno o 60% lepszego FPS nie uzyskają. To dziś jednak rynkowa nisza.Zintegrowane z CPU układy graficzne coraz bardziej dominują wśród nowych PC, więc nowa biblioteka graficzna, pozwalająca na granie z niezłą wydajnością w gry 3D na ultrabookach,lapletach i tabletach z Windows 9, może stać się jednym znajsilniejszych argumentów na rzecz nowego systemu.

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (94)