Eksperci ostrzegają. Niebezpieczne zjawisko tuż przed wyborami w Polsce
Oszuści wykorzystują wizerunek znanych firm lub marek, by osiągnąć zamierzone cele. NASK ostrzega, że ostatnich dniach nasiliło się zjawisko dezinformacji, które dotyczy nadchodzących wyborów prezydenckich w Polsce.
W ostatnich dniach odnotowujemy w anglojęzycznej infosferze treści związane ze zbliżającymi się wyborami prezydenckimi w RP, które mają wyraźnie manipulacyjny charakter - informuje Ośrodek Analizy Dezinformacji NASK.
Dezinformacja na platformie Elona Muska
Na czym polega dezinformacja? NASK informuje, że w serwisie X pojawiają się treści wprowadzające w błąd, których twórcy podszywają się np. pod stronę serwisu amerykańskiej stacji telewizyjnej CNN, a nawet wykorzystują wizerunek TVP World czy gazeta.pl. Manipulacje są tworzone przez konta, które regularnie uprawiają antyukraińską dezinformację – podkreślają eksperci z OAD NASK. Jednak tym razem głównym celem jest Polska, a konkretnie nadchodzące wybory prezydenckie.
Materiały dotyczą m.in. potencjalnych zakłóceń procesu wyborczego w Polsce. Te treści dotyczą anglojęzycznego internetu i nie pojawiły się jeszcze polskiej sieci, aczkolwiek może tak się wydarzyć; potencjalnie mogą zostać wprowadzone do naszej przestrzeni informacyjnej za pośrednictwem cytatów lub odwołań.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Las Vegas Sphere. Z wizytą w USA
Jak rozpoznać fake news?
Kluczowe w najbliższych tygodniach będzie zatem zachowanie czujności, nieuleganie emocjom oraz weryfikowanie treści u źródeł. Warto sprawdzać, kto jest autorem takich postów: czy jest to oficjalne konto, czy użytkownik o podejrzanej lub podobnie brzmiącej nazwie.
NASK systematycznie instruuje, jak rozpoznać różnego rodzaju oszusta, włącznie z deepfake. Warto wiedzieć, że aplikacja mObywatel posiada specjalną funkcję, dzięki której użytkownik może zgłaszać fałszywe treści. Im więcej zgłoszeń, tym większa szansa, że fałszywa treść zniknie z sieci.
Sebastian Barysz, dziennikarz dobreprogramy.pl