Foursquare dostaje od Microsoftu 15 mln dolarów, udostępni dane Bingowi i innym
05.02.2014 18:25
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Microsoft wciąż próbuje dogonić konkurencję w usługach, które opierają się na geolokalizacji. Gigant z Redmond przekazał kolejne 15 milionów dolarów firmie Foursquare, w celu zacieśnienia współpracy. W grudniu Microsoft wsparł projekt 35 milionami dolarów.
Foursquare to zestaw usług, które działają na bazie danych przesłanych przez zalogowanych użytkowników. Osoby meldują się się w różnych miejscach za pomocą aplikacji mobilnych (Windows Phone, Android, iOS, Symbian i Meego, BlackBerry i WebOS), które to, wykorzystując możliwości sprzętu, ustalają położenie użytkownika. Warto wspomnieć, że po ostatnim odświeżeniu, zwiększyły ruch w serwisie o kolejne 30%. Esencją działania platformy jest możliwość zdobywania odznak i trofeów oraz rywalizacja ze znajomymi, co odbywa się poprzez odwiedzanie i ocenianie miejsc i lokali. Pozwoliło to na stworzenie olbrzymiej bazy rekomendacji, a także wzorców zachowania użytkowników, co kusi firmy sprzedające reklamę kierowaną. Inna sprawa, że jak uczy nas doświadczenie z Yelpem, recenzje nie zawsze są godne zaufania.
Te dane są w kręgu zainteresowań wielu firm (starali się o nie Apple i Yahoo!) i Microsoft nie był tu odosobniony. Redmond od dłuższego czasu pracuje nad rozszerzeniem możliwości oprogramowania okołogeograficznego na Windows (Modern) i Windows Phone, i nie chodzi tylko o to, aby wyniki wyszukiwania z Foursquare pojawiały się w gdzieś w wynikach Binga. Dane z Foursquare będą głęboko zintegrowane z systemami i mogłyby dobrze uzupełnić choćby Bing Places, dostarczając kontekstowe informacje dotyczące najbliższego otoczenia, albo bazę POI map. Będzie to podwaliną pod stworzenie usługi, która mogłaby choć trochę konkurować z Google Now.
Microsoft jest obecnie największym źródłem finansów firmy Foursquare, wycenianej na około 650 milionów dolarów. Baza posiada 60 milionów wpisów i zarejestrowała ponad 5 miliardów zameldowań. W Polsce rok temu usługa chwaliła się 20 tysiącami użytkowników, z czego połowa to Warszawiacy.
Współpraca z Foursquare może być świetną podstawą rozszerzenia możliwości Windowsa i Windows Phone, pod warunkiem, że brane pod uwagę są obszary, w których usługa jest popularna. Niestety, Microsoft znów podejmuje decyzję pozostawiającą w tyle tereny poza Stanami Zjednoczonymi i nadal nie dopracował tego, co już ma. Wyszukiwarka Bing ciągle nie jest konkurencyjna, a w Polsce jej skuteczne używanie jest nie lada wyczynem. Podobnie ma się sprawa z mapami. Zwiększanie możliwości oprogramowania w tym przypadku nie przekłada się na jego jakość.