Inkscape 0.91 już z nowym silnikiem renderowania
31.01.2015 13:04
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Inkscape, otwarty i wieloplatformowy program do pracy z grafiką wektorową, został wydany w kolejnej wersji. Oznaczone numerem 0.91 wydanie to przede wszystkim zwieńczenie kilku lat pracy nad całkowitym przeniesieniem programu na nowy silnik renderujący – Cairo – co zbliżyło projekt do symbolicznej wersji „1.0”.
Silnik Cairo przynosi przede wszystkim lepszą wydajność renderowania rysunków, niż można było zaobserwować we wcześniejszych wersjach Inkscape'a. Od strony wizualnej zapewnia również większą dokładność prezentowanych użytkownikowi grafik. Twórcy projektu zaznaczają, że większość prac z tym związanych została sfinansowana przez firmę Google.
Do palety narzędzi dołączył Trace Pixel Art – moduł, dzięki któremu można stworzyć grafiki wektorowe na podstawie obrazów rastrowych typu Pixel Art, czyli małych bitmap, ikon, a w szczególności sprite'ów wykorzystywanych w animacji 2D. Do dyspozycji mamy tu dwa algorytmy – konwersję na diagram Woronoja lub krzywe B-sklejania. Narzędzie to uzupełnia możliwości zamiany obrazów rastrowych na wektorowe w programie i dobrze radzi sobie zarówno z prostymi konturami, jak i ze skomplikowanymi gradientami.
Nowa biblioteka symboli dostarcza spore zasoby grafik, które można wykorzystać w rysunkach. Można wczytać nawet biblioteki przygotowane dla programu Visio. Przy równym i regularnym układaniu kształtów pomóc mają nowe możliwości przyciągania i automatycznego wyrównywania, które można dostosować do własnych potrzeb w poprawionym panelu ustawień. W tej wersji programu pojawiły się także nowe sposoby pozycjonowania elementów rysunku. Bogaty ekosystem wtyczek dla Inkscape'a został rozbudowany o kolejnych kilkanaście pozycji, w tym generator siatek izometrycznych, maskownicę dla bitmap, narzędzie do wyłuskiwania tekstu, łączenia tekstu i podmieniania krojów czcionki, kreator diagramów Woronoja, oraz edytor barw w przestrzeni HSL.
Inkscape dorobił się także możliwości pracy z nowymi formatami plików: eksportu do FXG, SIF i HTML5 oraz importu VSD i CDR. Ponadto na wszystkich platformach można pracować z plikami EMF i WMF. Poprawiona została ponadto obsługa formatów XCF, PDF, EPS i PS+LaTeX.
Do prezentacji interfejsu użytkownika Inkscape niezmiennie używa bibliotek GTK, więc na Makach dodatkowo wymaga instalacji XQuartza (implementacji X.org) i trzeba przyznać, że nie wygląda najlepiej. Użytkowników systemu OS X może zainteresować wersja Inkscape'a przygotowywana z wykorzystaniem systemowych mechanizmów rysowania interfejsu i całym ich dobrodziejstwem, łącznie z możliwością przeszukiwania menu przez Spotlight i prawidłową interpretacją gestów wykonywanych na gładziku (w wersji z GTK nie działa nawet przewijanie dwoma palcami, a renderowanie jest bardzo wolne).
Więcej na temat odgałęzienia Inkscape'a pod nazwą osxmenu można dowiedzieć się na Launchpadzie. Niestety główny deweloper w tej chwili nie udostępnia skompilowanej wersji do testowania, gdyż jakiś czas temu wyczerpał limit transferu na Dropboksie i najwyraźniej nie chce korzystać z innej chmury. Dostarczył jednak zrzuty ekranu, więc wiemy, czego można się po projekcie osxmenu spodziewać:
Pełną listę zmian w programie można znaleźć na Wiki. Nową wersję Inkscape'a można pobrać z naszej bazy programów.