Jak korzystać z narzędzia Solver w LibreOffice Calc?

Jak korzystać z narzędzia Solver w LibreOffice Calc?

Jak korzystać z narzędzia Solver w LibreOffice Calc?
Przemysław Kreft
12.04.2017 21:17

Arkusz kalkulacyjny to potężne narzędzie, które pozwala na zarówno usprawniać proste codzienne zadania, jak i dokonywać skomplikowanych obliczeń. Wszystko za sprawą licznych wbudowanych funkcji i narzędzi – nie inaczej jest w przypadku darmowego arkusza LibreOffice Calc. Jednym z ciekawszych narzędzi, które warto poznać jest dodatek Solver.

Solver to moduł do rozwiązywania zadań optymalizacyjnych. Poniżej znajdziecie prosty przykład wyjaśniający, jak korzystać z tego narzędzia w LibreOffice Calc. Pomoże to również zilustrować, do jakich celów możemy wykorzystywać Solver.

W naszym przykładzie zajmiemy się optymalizacją budżetu marketingowego. Musimy określić, ile kampanii marketingowych zlecić w poszczególnych mediach (telewizja, internet, prasa). Naszym celem jest minimalizacja wydatków i osiągnięcie zasięgu na poziomie przynajmniej 2,5 mln odbiorców. Dodatkowym ograniczeniem będzie konieczność wykupienia przynajmniej jednej kampanii każdego rodzaju.

Pierwszym krokiem jest oczywiście wprowadzenie wszystkich danych do arkusza kalkulacyjnego. Musimy pamiętać, by odpowiednie pola powiązać formułami. W naszym przypadku szczególnie istotne są komórki H8 i H9, które zawierają łączny koszt i zasięg kampanii. Możemy teraz przejść do rozwiązywania zadania. Z menu Narzędzia wybieramy pole Solver.

Obraz

Otwarte zostaje okno konfiguracyjne. Komórka docelowa to komórka z formułą, którą będziemy optymalizować – w naszym przykładzie jest to łączny koszt. Ustalamy, jak będzie ona optymalizowana – w tym przypadku będziemy minimalizować łączny koszt kampanii. W polu Poprzez zmianę komórki ustalamy, które parametry podlegają zmianie – u nas będzie to ilość wykupionych działań marketingowych. Ostatnim krokiem jest ustalenie warunków ograniczających. W naszym przypadku ustalamy trzy warunki – łączny zasięg musi wynosić przynajmniej 2,5 mln, liczba kampanii musi być liczbą całkowitą i dla każdego rodzaju musi być wykupiona przynajmniej jedna akcja.

Obraz

Klikamy na przycisk Rozwiąż. LibreOffice Calc automatycznie wyszukuje najlepsze rozwiązanie, które zatwierdzamy, klikając przycisk Zachowaj wynik. Nowe dane zostają wprowadzone do arkusza.

Obraz

Pakiet LibreOffice (wraz z arkuszem Calc) możecie znaleźć w naszej bazie oprogramowania, w wersjach na Windowsa oraz macOS-a.

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (10)