Kładziesz dłoń i płacisz. To pierwszy taki system w Polsce
Spółka Autopay rozpoczyna testy systemu HandGo – systemu, który pozwala dokonywać zakupów za pomocą biometrii. To pierwsza taka usługa na rynku polskim. Czy jednak jest to rozwiązanie w pełni bezpieczne?
Można płacić gotówką, można płacić kartą, ale istnieją bardziej intrygujące metody, na przykład dokonywanie płatności za pomocą urządzenia znajdującego się wewnątrz ciała. Stosuje się również biometrię - tak się składa, że na polskim rynku pojawia się pilotażowy opracowany przez Autopay.
Co to jest system HandGo?
System HandGo od Autopay działa w sposób wyjątkowo prosty i intuicyjny. Specjalny skaner funkcjonuje podobnie do terminala płatniczego, z tą różnicą, że zamiast karty czy telefonu przy przykładamy dłoń. Po zeskanowaniu dłoni sprzedawca otrzymuje płatność z karty powiązanej z aplikacją Autopay. Cały proces jest szybki, wygodny i możliwy do wykonania w dowolnych warunkach.
HandGo będzie dostępne w wybranych punktach usługowych. Aby skorzystać z biometrycznych zakupów, należy wcześniej zarejestrować się w aplikacji Autopay i dodać swoją kartę płatniczą. Przy pierwszym zakupie wystarczy zeskanować kod QR, co uruchomi aplikację. Następnie skanujemy dłoń, która zostaje powiązana z profilem, w którym zarejestrowana jest metoda płatności. Po tym kroku można już wygodnie rozpocząć zakupy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Czy jest to bezpieczne?
Potwierdzenie za pomocą dłoni służy jedynie do autoryzacji zakupu usługi, a nie do biometrycznej autoryzacji samej płatności. Po potwierdzeniu zakupu przez użytkownika, sprzedawca inicjuje obciążenie przypisanej karty. Ważne jest, że w systemie przechowywany jest jedynie cyfrowy token dłoni, który umożliwia realizację zakupów, a nie jej zdjęcie.
Bezpieczeństwo danych jest priorytetem. Wszystkie połączenia są zabezpieczone zaawansowanym szyfrowaniem TLS, takim samym, które wykorzystywane jest przez największe banki oraz instytucje finansowe. Dzięki temu każda transakcja odbywa się w bezpiecznym, zaszyfrowanym kanale, odpornym na przechwycenie. Firma spełnia międzynarodowe standardy branżowe, takie jak PCI DSS oraz ISO/IEC 27001.
Wszystkie wymiany informacji w systemie Autopay są chronione poprzez cyfrowe podpisywanie komunikatów. Ta technologia zapewnia autentyczność nadawcy oraz integralność danych, eliminując ryzyko manipulacji lub podszywania się pod system.
Sebastian Barysz, dziennikarz dobreprogramy.pl