mBank ostrzega. To oszustwo może dotknąć każdego

mBank apeluje do klientów, by uważali podczas sprzedaży przedmiotów w internecie. Jest to obecnie najlepsza opcja pozbycia się zalegających rzeczy, ale nie tylko kupujący muszą się wystrzegać oszustów. Narażeni na niebezpieczeństwo utraty pieniędzy są także sprzedający.

mBank
mBank
Źródło zdjęć: © GETTY | NurPhoto

mBank przypomina, że wystawiając coś na sprzedaż w sieci, możemy stać się celem przestępców podszywających się pod zainteresowanych kupujących. Oszuści najczęściej kontaktują się ze sprzedawcami deklarując chęć zakupu wystawionego na sprzedaż przedmiotu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

W rozmowie zapewniają, że już opłacili towar oraz pokryją koszty wysyłki, następnie proszą o podanie adresu e-mail. Niedługo później przychodzi wiadomość zachęcająca do kliknięcia w link przekierowujący do strony mającej potwierdzić sprzedaż i umożliwić odbiór pieniędzy.

Strona wymaga podania danych logowania do banku, informacji o karcie płatniczej lub kodu BLIK. Często jest to powiązane z telefonem oszusta podającego się za pracownika banku, portalu sprzedażowego lub firmy kurierskiej. W rozmowie oferuje on pomoc w realizacji transakcji i tłumaczy konieczność przeprowadzenia dodatkowej weryfikacji polegającej na wyłudzeniu potwierdzenia przelewu bądź zwiększenia ustawień limitu pieniężnego. Jeśli sprzedający ulegnie namowom i poda kod autoryzacyjny czy kod BLIK to w praktyce przekaże pieniądze przestępcy.

Oto jak nie dać się oszukać

Warto pamiętać, że autoryzacja dotyczy wyłącznie operacji wychodzących z twojego konta bankowego. Z kolei w przypadku przelewów przychodzących nie trzeba niczego potwierdzać ani autoryzować tylko wystarczy poczekać w najgorszym przypadku do następnego dnia.

Jeśli więc kupujący twierdzi, że już zapłacił za przedmiot i prosi o kliknięcie w link w celu odebrania pieniędzy, najlepiej natychmiast zakończyć rozmowę, ponieważ to niemal pewny sygnał próby oszustwa.

Sprzedajesz coś w sieci? Tego nigdy nie rób!

  • nie podawaj swoich danych do logowania i danych osobowych na stronie z otrzymanego linku, gdy otrzymasz wiadomość email, sprawdź adres nadawcy,
  • nie podawaj nikomu kodu BLIK,
  • uważnie czytaj komunikaty autoryzacyjne, które otrzymujesz z banku,
  • nie autoryzuj operacji, która nie była zlecona przez Ciebie,
  • nie podawaj na stronie z linku również danych Twojej karty płatniczej.

Przemysław Juraszek, dziennikarz dobreprogramy.pl

Programy

Zobacz więcej

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (5)