mBank ostrzega. To oszustwo może dotknąć każdego
mBank apeluje do klientów, by uważali podczas sprzedaży przedmiotów w internecie. Jest to obecnie najlepsza opcja pozbycia się zalegających rzeczy, ale nie tylko kupujący muszą się wystrzegać oszustów. Narażeni na niebezpieczeństwo utraty pieniędzy są także sprzedający.
mBank przypomina, że wystawiając coś na sprzedaż w sieci, możemy stać się celem przestępców podszywających się pod zainteresowanych kupujących. Oszuści najczęściej kontaktują się ze sprzedawcami deklarując chęć zakupu wystawionego na sprzedaż przedmiotu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
W rozmowie zapewniają, że już opłacili towar oraz pokryją koszty wysyłki, następnie proszą o podanie adresu e-mail. Niedługo później przychodzi wiadomość zachęcająca do kliknięcia w link przekierowujący do strony mającej potwierdzić sprzedaż i umożliwić odbiór pieniędzy.
Strona wymaga podania danych logowania do banku, informacji o karcie płatniczej lub kodu BLIK. Często jest to powiązane z telefonem oszusta podającego się za pracownika banku, portalu sprzedażowego lub firmy kurierskiej. W rozmowie oferuje on pomoc w realizacji transakcji i tłumaczy konieczność przeprowadzenia dodatkowej weryfikacji polegającej na wyłudzeniu potwierdzenia przelewu bądź zwiększenia ustawień limitu pieniężnego. Jeśli sprzedający ulegnie namowom i poda kod autoryzacyjny czy kod BLIK to w praktyce przekaże pieniądze przestępcy.
Oto jak nie dać się oszukać
Warto pamiętać, że autoryzacja dotyczy wyłącznie operacji wychodzących z twojego konta bankowego. Z kolei w przypadku przelewów przychodzących nie trzeba niczego potwierdzać ani autoryzować tylko wystarczy poczekać w najgorszym przypadku do następnego dnia.
Jeśli więc kupujący twierdzi, że już zapłacił za przedmiot i prosi o kliknięcie w link w celu odebrania pieniędzy, najlepiej natychmiast zakończyć rozmowę, ponieważ to niemal pewny sygnał próby oszustwa.
Sprzedajesz coś w sieci? Tego nigdy nie rób!
- nie podawaj swoich danych do logowania i danych osobowych na stronie z otrzymanego linku, gdy otrzymasz wiadomość email, sprawdź adres nadawcy,
- nie podawaj nikomu kodu BLIK,
- uważnie czytaj komunikaty autoryzacyjne, które otrzymujesz z banku,
- nie autoryzuj operacji, która nie była zlecona przez Ciebie,
- nie podawaj na stronie z linku również danych Twojej karty płatniczej.
Przemysław Juraszek, dziennikarz dobreprogramy.pl