Microsoft zmienia styl nazewnictwa produktów

Strona głównaMicrosoft zmienia styl nazewnictwa produktów
21.07.2007 15:53
Grzegorz Niemirowski
Grzegorz Niemirowski

Microsoft w końcu doszedł do wniosku, że nazwy wymyślane przezmarketoidów nie brzmią dobrze i trzeba stosować takie, które sąkrótkie i atrakcyjne. Przez lata Microsoft był krytykowany za nazwy, które nadawałswojemu oprogramowaniu. Były one długie, poważne, mające być"enterprise". W menu start mamy więc np. Microsoft Office Word 2007zamiast samego Word. Jak ktoś kiedyś zauważył, dla użytkownika jestto "bla bla Word bla" ;) Inne przykłady to np. Internet SecurityAnd Acceleration Server 2004 czy Windows XP 64-Bit Edition for64-Bit Extended Systems. Widać też tendencję do wciskania słowaWindows. Jest więc m.in. Windows Internet Explorer, Windows MediaPlayer, Windows Messenger i Windows Mail nieudolnie przetłumaczonyjako Poczta systemu Windows. Wraz z powstaniem Windows Live nazwysię jeszcze wydłużyły. Ponadto jeśli Microsoft wymyślił ciekawąnazwę kodową (lub zapożyczył z nazw geograficznych) to potemfinalny produkt otrzymywał nazwę dużo mniej podobającą sięużytkownikom. Tak stało się z Longhornem przemianowanym na Vistęczy Monadem zmienionym w PowerShell. Niezgrabność microsoftowychnazw była widoczna szczególnie w porównaniu z produktamikonkurencyjnymi, np. Windows Live Hotmail i Gmail. Ostatnio jednak sytuacja zaczęła się zmieniać. W Microsofcie odbyłysię spotkania i szkolenia na temat nazewnictwa. Na terenie kampusuzawisły plakaty przedstawiające plastry opatrunkowe podpisaneNie nazwałbyś ich Uzdrawiacz Ran 2.0. Na wyższy szczebeldotarło to, o czym dał znać dział pakowania, który w ubiegłym rokuwypuścił słynny filmik prezentujący sposób w jaki Microsoftzapakowałby iPoda. Pierwsze efekty już są widoczne. WindowsPresentation Foundation/Everywhere (WPF/E) zostało wydane jako Silverlight, pojawił się Popfly oraz Surface. Ciekawe nazwy pojawiły się wcześniejwśród urządzeń przeznaczonych dla rozrywki: konsola Xbox iodtwarzacz Zune. Trudno określić w jakim kierunku pójdą zmiany. Nie należy się ichraczej spodziewać w przypadku usług Windows Live, gdyż marka tabyła bardzo silnie promowana i przeznaczono na nią duże środki.

Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (40)