Nowe statystyki Kaspersky'ego: poza pornografią i Fortnitem, młodych coraz częściej interesuje VPN
Kaspersky Lab opublikował raport, w którym podsumowuje zebrane przez siebie dane statystyczne. To informacje, które zgromadzono dzięki analizie działania kontroli rodzicielskiej w programach zabezpieczających tego producenta. Zebrane w ten sposób anonimowe dane dają obraz tego, co w okresie czasu wolnego od nauki interesowało dzieci w internecie. Statystyki utworzono na bazie odwiedzanych stron (na komputerach) i wyszukiwanych haseł (na komputerach i smartfonach) od połowy czerwca do połowy sierpnia bieżącego roku. Okazuje się, że na pierwszym miejscu znalazły się serwisy strumieniujące filmy i muzykę, wyprzedzając media społecznościowe.
04.09.2018 | aktual.: 05.09.2018 16:33
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Na szczycie znalazł się oczywiście YouTube (z wyraźnym wzrostem zainteresowania kanałem PewDiePie'a) oraz Netflix, a w przypadku najmłodszych popularnością cieszyły się kanały Nickelodeon, Cartoon Network oraz Disney Channel. Muzyka słuchana była przede wszystkim ze Spotify, Soundcloud oraz za pośrednictwem iTunes, a najchętniej odtwarzanym gatunkiem okazał się rap. Jego popularność można bezpośrednio wiązać z raperem XXXTentacion; muzyk został w czerwcu postrzelony i w wyniku obrażeń zmarł. Jak podaje Kaspersky, w tamtym okresie odnotowano wyraźny wzrost zainteresowania jego osobą, a w konsekwencji muzyką i to właśnie on był w te wakacje najchętniej słuchanym artystą przez młodzież.
Uzyskane przez nas dane statystyczne wskazują na obecne zainteresowania dzieci i nastolatków na całym świecie. (...) Wiele programów, w tym te oferowane przez Kaspersky Lab, umożliwia rodzicom wgląd w raporty dotyczące aktywności online ich dzieci. Naturalnie tego rodzaju raporty nie ujawniają prywatnych informacji. Uważamy, że wiedza na temat aktywności online dzieci może sprzyjać lepszym relacjom rodzinnym, zachęcając do otwartego dialogu i zapobiegając poważniejszym zagrożeniom, takim jak tzw. sexting czy cybernękanie — dodaje Anna Larkina, ekspert ds. analizy zawartości internetowej w firmie Kaspersky Lab.
Niepełnoletni szukali też w sieci często informacji o iPhone'ach i smartfonach Samsunga oraz próbowali uzyskać dostęp do treści pornograficznych. Kaspersky poskreśla tutaj oczywiście znaczenie swojego oprogramowania, które blokuje takie próby, o ile kontrola rodzicielska jest poprawnie skonfigurowana. Firma zwraca także uwagę, że po raz pierwszy odnotowano wzrost zainteresowania tematem VPN oraz alternatywnych do Google wyszukiwarek internetowych, w tym przypadku DuckDuckGo. Może to wskazywać na zwiększenie świadomości najmłodszych użytkowników internetu, którzy już teraz zaczynają obawiać się o swoją prywatność w sieci.
Dalej Kaspersky zwraca jeszcze uwagę na zakupy online (najpopularniejsze sklepy to między innymi eBay, Amazon i Aliexpress), przy okazji których najczęściej szukano produktów takich marek jak Nike, Adidas, Supreme, Gucci czy Vans. Nie zabrakło także statystyk związanych z grami oraz sportem. Fortnite cieszył się większym zainteresowaniem niż PUBG, a wiele osób chętnie szukało również informacji o meczach przy okazji mistrzostw świata w piłce nożnej, które odbywały się na początku okresu objętego badaniami.