Nadchodzi rewolucja w grafice gier: NVIDIA potrafi stworzyć wirtualny świat na bazie filmu

Strona główna Aktualności
image
Mamy kolejne ciekawe zastosowanie dla SI (depositphotos)

O autorze

NVIDIA pracuje nad nowymi zastosowaniami dla sztucznej inteligencji. Jedno z nich powinno się spodobać w szczególności fanom gier i szeroko rozumianej wirtualnej rozrywki, którzy oczekują maksymalnego upodobnienia wirtualnych światów do rzeczywistości otaczającej człowieka. Jak wynika z najnowszych badań, sztuczna inteligencja może zostać wykorzystana do przerobienia rzeczywistego filmu w trójwymiarowy render, którego elementy można później dodatkowo edytować, a przez to także wykorzystywać jako wzorce do tworzenia zupełnie nowych scen.

O szczegółach można przeczytać w oficjalnej publikacji z badaniami, a efekt działania sprawdzić oglądając krótki film. Do badań wykorzystano nagranie z wideorejestratora zamontowanego w samochodzie, który poruszał się po centrum miasta. Materiał został udostępniony sztucznej inteligencji, z wykorzystaniem której udało się go przerobić na wyrenderowaną grafikę. Po procesie uczenia oprogramowanie jest zdolne wykorzystać wiedzę o przerobionych scenach, by w przyszłości tworzyć zupełnie nowe otoczenie, już bez filmu jako materiału źródłowego.

Jak tłumaczy Bryan Catanzaro, wiceprezes działu Applied Deep Learning w firmie NVIDIA, a jednocześnie jeden z autorów opisywanych badań, jest to pierwszy raz, kiedy tworzenie interaktywnej grafiki może przebiegać z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Wykorzystanie tej metody ma się przekładać przede wszystkim na dużo niższy koszt tworzenia nowych projektów graficznych, który wynika najpewniej z konieczności poświęcenia na całe przedsięwzięcie dużo mniejszej ilości czasu. Materiał jest również świetnym źródłem danych, które pozwolą stworzyć światy siłą rzeczy idealnie wręcz odwzorowujące rzeczywistość.

Jak zwracają uwagę badacze, osiągnięcie takiego efektu nie byłoby możliwe bez odpowiedniej mocy obliczeniowej, którą w tym przypadku zapewniają rdzenie Tensor. W trakcie uczenia, podczas badań wykorzystano układy graficzne NVIDIA Tesla V100 oraz DGX-1. Od strony oprogramowania zastosowanie miał tutaj framework PyTorch wykorzystujący bibliotekę cuDNN. Możliwości sztucznej inteligencji zdolnej do przekształcania filmów w rendery można podziwiać podczas EXPO NeurIPS 2018, czyli targach, które odbywają się właśnie przez kilka dni w Montrealu.

Wykorzystanie SI do przerobienia nagrania ulicy na wirtualną rzeczywistość, jak pokazano w materiale, to oczywiście tylko przykład. Inne zastosowania nietrudno sobie wyobrazić, szczególnie w tych obszarach, w których od początku największe znaczenie ma wierne oddanie realnego świata. Tutaj na myśl przychodzą przede wszystkim symulatory, w których twórcy starają się wiernie oddać każdy szczegół pojazdu czy otoczenia istotnego z punktu widzenia sensu gry.

Opisywane możliwości sztucznej inteligencji mogą pozostać nie bez znaczenia także dla gier i aplikacji związanych z erotyką. Oprogramowanie dotyczące takiej tematyki cieszy się dużą popularnością, czego dowodem mogą być seks-roboty wiernie reagujące na bodźce oraz deepfake, czyli działania, dzięki którym w filmie pornograficznym można zobaczyć dowolną twarz. Sztuczna inteligencja może się więc łatwo stać narzędziem, które w rękach twórców oprogramowania będzie wykorzystywane do tworzenia gier i aplikacji z każdej dziedziny.

© dobreprogramy