Polacy nie wyobrażają sobie dnia bez aplikacji mobilnych? Są nowe dane
Aplikacje mobilne banków stały się nieodłącznym elementem codziennego życia Polaków. Według najnowszego raportu Santander Consumer Banku, aż 75 proc. z nas loguje się do nich co najmniej kilka razy w tygodniu, a 41 proc. robi to codziennie.
Z raportu Santander Consumer Bank "Polaków portfel własny: na bank w aplikacji", wynika, że trzy czwarte Polaków regularnie korzysta z aplikacji mobilnych banków. Codzienne logowanie deklaruje 41 proc. badanych. Najczęściej używane funkcje to sprawdzanie historii transakcji (58 proc.) oraz wykonywanie przelewów (44 proc.).
Młodzi codziennie logują się na konto z telefonu
Wielu z nas nie wyobraża sobie innej możliwości korzystania z banków niż z telefonu. I widać to szczególnie w jednej grupie. Mobilne bankowanie cieszy się największą popularnością wśród młodych dorosłych, dla których jest to bardziej poręczne i szybsze, niż proces logowania z komputera. Połowa osób w wieku 18–29 lat oraz 56 proc. trzydziestolatków korzysta z aplikacji codziennie.
Najbardziej sceptyczni są seniorzy. Grupa wiekowa 60+ codzienne logowanie deklaruje na poziomie 29 proc., a 28 proc. nie korzysta z aplikacji i nie planuje tego zmieniać. Wszyscy badani użytkownicy wskazują na obawy o bezpieczeństwo (27 proc.) jako główną przeszkodę w korzystaniu z aplikacji. Inne problemy to awarie techniczne (11 proc.), ograniczenia sprzętowe (11 proc.), skomplikowana obsługa (10 proc.) oraz nadmiar powiadomień (9 proc.).
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Rola aplikacji mobilnych
"Nasze badanie pokazuje, że bankowość mobilna stała się nieodłącznym elementem codziennego życia. Jednocześnie to jak często Polacy z niej korzystają, zależy m.in. od wieku i miejsca zamieszkania" - powiedział, cytowany w raporcie Piotr Warda, dyrektor w Santander Consumer Banku. Ocenia, że bankowość mobilna stała się kluczowym elementem codzienności - aplikacje nie tylko kontrolują finanse, ale także umożliwiają spłatę rat, zakładanie lokat czy składanie wniosków kredytowych.
Badanie przeprowadzono na zlecenie Santander Consumer Banku przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 9-18 sierpnia 2025 r. Metodą CATI objęto reprezentatywną grupę 1000 dorosłych Polaków. Wyniki pokazują, jak istotną rolę odgrywają aplikacje mobilne w zarządzaniu finansami.
Amanda Grzmiel, dziennikarka Wirtualnej Polski