Thunderbird: jak sortować wiadomości przez filtry?
Każdy, kto kiedykolwiek miał styczność z większą liczbą e-maili, wie doskonale, jak trudne jest odnalezienie ważnej korespondencji. Warto zatem dbać o porządek na swojej skrzynce. W tym poradniku podpowiadamy, jak katalogować e-maile w Mozilla Thunderbird.
Zarządzanie skrzynką e-mail, szczególnie gdy codziennie trafiają do niej dziesiątki wiadomości, potrafi być uciążliwe. W natłoku newsletterów, ofert, powiadomień i ważnej korespondencji służbowej łatwo coś przeoczyć lub stracić czas na mozolne przeszukiwanie skrzynki w poszukiwaniu maila. Im większa liczba wiadomości, tym większy chaos, a ręczne sortowanie i porządkowanie staje się nieefektywne.
Thunderbird oferuje skuteczne rozwiązanie tego problemu w postaci filtrów wiadomości. To funkcja, która pozwala zautomatyzować porządkowanie skrzynki według dowolnych kryteriów, np. nadawcy, tematu, słów kluczowych czy obecności załączników. Filtry mogą przenosić maile do konkretnych folderów, nadawać im etykiety, oznaczać jako przeczytane lub usuwać je automatycznie. Dzięki temu skrzynka staje się przejrzysta i lepiej zorganizowana, a użytkownik oszczędza czas i nerwy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jak zautomatyzować katalogowanie poczty w Thunderbirdzie?
Proces automatycznego sortowania wiadomości e-mail rozpoczynamy od uruchomienia klienta poczty Thunderbird i utworzenia folderu, do którego trafiać będzie ważna korespondencja. W tym celu kliknij prawym przyciskiem myszy na konto e-mail lub skrzynkę odbiorczą i z menu kontekstowego wybierz opcję Nowy folder... W wyświetlonym oknie wpisz nazwę katalogu oraz kliknij Utwórz folder.
W kolejnym kroku utworzyć należy specjalne filtry, dzięki którym będzie możliwe zautomatyzowane wykonanie określonych czynności na przychodzącej korespondencji. Aby utworzyć odpowiedni filtr, który na tym etapie będzie przenosił korespondencje do utworzonego wcześniej folderu kliknij z menu opcję Narzędzia i Filtry wiadomości. W oknie konfiguracji wybierz konto pocztowe w Thunderbirdzie, którego dotyczyć ma filtr i kliknij przycisk Nowy.
W kolejnym kroku zdefiniuj nazwę filtra oraz reguły kiedy ma on być stosowany (podczas pobierania poczty, ręcznego wyzwolenia lub np. co 10 minut). Następnie zdefiniuj warunki kwalifikujące korespondencje do przeniesienia do wcześniej utworzonego folderu. W tym celu na liście warunków podaj nadawcę lub tytuł wiadomości, którego wystąpienie umożliwi jej przeniesienie do utworzonego katalogu.
Możliwe jest stosowanie wielu warunków jednocześnie, które pozwolą zawęzić ilość e-maili uwzględnianych przy operacji porządkowania. Następnie na liście czynności zdefiniuj folder, do którego trafi wyfiltrowana korespondencja. Całość zatwierdź poprzez kliknięcie przycisku OK.
Gotowe. Filtr został właśnie utworzony i jest gotowy do działania. Warto wiedzieć, że Thunderbird umożliwia tworzenie wielu najróżniejszych filtrów dla każdej dodanej w obrębie programu skrzynki pocztowej. Jeśli macie przykłady ciekawego zastosowania mechanizmu filtrowania w Thunderbirdzie koniecznie dajcie o nim znać w komentarzach.
Daniel Karcz, dziennikarz dobreprogramy.pl