r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Android triumfuje na rynku tabletów, iPad stracił rozpęd, Windows wciąż niewidoczne

Strona główna AktualnościBIZNES

Wcześniej czy później musiało do tego dojść. Tak jak kilka lat temu iPhone musiało ustąpić pola chmarze telefonów z Androidem, tak teraz ustąpił pola chmarze androidowych tabletów sam iPad. Chodzi oczywiście o łączny poziom sprzedaży urządzeń mobilnych z systemami operacyjnymi Apple'a i Google'a – jak podaje Gartner w opublikowanym właśnie raporcie dotyczącym rynku tabletów w roku 2013, Android wyszedł na zdecydowane prowadzenie.

W ciągu całego 2013 roku sprzedano na świecie 195 mln tabletów. 121 milionów z nich (tj. niemal 62%) stanowiły urządzenia z Androidem. W tym samym czasie Apple zdołało sprzedać 70 milionów iPadów (tj. 36% rynku). Mimo wzrostu sprzedaży w liczbach bezwględnych (w 2012 roku sprzedano 61 mln iPadów), Cupertino oddało więc rynek producentom sprzętu z systemem Google'a – udział Jabłka w rynku tabletów wynosił wówczas 53%.

Analitycy Gartnera są przekonani, że za zmianę odpowiada zmiana postrzegania tabletów. W minionym roku przestały być one postrzegane jako sprzęt ekskluzywny, stały się urządzeniami wybieranymi przez masowego klienta, a ten masowy klient, patrząc na półki, widział całą gamę niedrogich tabletów z Androidem, o specyfikacji technicznej być może nie tak wyśrubowanej jak w wypadku iPada, ale dla jego potrzeb zupełnie wystarczającej.

r   e   k   l   a   m   a

Sprzedaż urządzeń z Androidem napędziła jednak nie tylko ich relatywnie niska cena, ale też rozmiar. To właśnie na tej platformie zadebiutowały małe, 7- i 8-calowe tablety, podczas gdy Apple trzymało się długo 10-calowego formatu iPada. Niespełna 8-calowy iPad mini pierwszej generacji, który pojawił się na rynku dopiero w listopadzie 2012 roku, ustępował już wydajnością podobnych rozmiarów tabletom z Androidem, będąc przy tym odczuwalnie droższym (najtańsza wersja dostępna była w cenie 329 dolarów, podczas gdy dwurdzeniowe androidowe tablety można było kupić za niespełna 200 dolarów).

W klasyfikacji według producenta, Apple wciąż zachowuje pozycję lidera – tu jego głównym konkurentem jest Samsung, mający w 2013 roku ponad 19% rynku (rok wcześniej 7,4%). Najważniejszymi konkurentami Apple'a są jednak „pozostali”, ta androidowa drobnica, która łącznie sprzedała w zeszłym roku niemal 61 mln tabletów (31% rynku).

Oprócz Apple'a i Google'a swoją obecność na rynku tabletów próbuje zaznaczyć Microsoft. Tabletom z Windows wciąż trudno znaleźć uznanie szerszego grona nabywców, choć dynamika wzrostu sugeruje, że w kolejnych latach może się to zmienić. Przez 2013 rok urządzeń takich sprzedano nieco ponad 4 mln (tj. 2,1% rynku) podczas gdy w 2012 było ich zaledwie 1,1 mln (1% rynku). Pozostałe systemy niemal całkowicie zniknęły: w 2012 dla kategorii „Inne” przypadło niespełna 380 tys. sprzedanych sztuk (0,3% rynku), rok później już tylko nieco ponad 41 tys. (tj. poniżej 0,1% rynku).

Skuteczna rywalizacja z Androidem nie będzie łatwa ani dla Apple'a, ani dla Microsoftu. Zawarte w raporcie sugestie analityków Gartnera niezbyt przystają do obecnej polityki tych firm. I tak oto Cupertino miałoby skupić się na niższym segmencie rynku, w którym klienci nie są zbyt przywiązani do marek. W segmencie premium Apple jest bardzo silne, ale jednocześnie segment ten jest mało rozwojowy. Tymczasem Apple nie tylko nie wie, jak się takim klientem zająć, ale też może być po rynkowej porażce iPhone'a 5C w ogóle niechętne do dalszych eksperymentów tego typu. Z kolei Microsoft powinien zająć się budową atrakcyjnego dla użytkowników i programistów ekosystemu oprogramowania dla wszystkich urządzeń mobilnych, w miarę jak smartfony i tablety stają się kluczowymi typami urządzeń dostarczających usługi informatyczne, jednak firma znów zaczyna demonstrować, że kluczowa dla niej jest desktopowa platforma Windows.

Pozostaje mieć nadzieję, że obecne trendy rynkowe nie sprawią, że czekać nas będzie powtórka z lat 90. kiedy to system operacyjny Microsoftu niemal całkowicie zdominował rynek. Tym razem Windows zastąpiłby Android, ale konsekwencje monopolu byłyby równie szkodliwe, co w tamtych czasach.

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.