Android triumfuje na rynku tabletów, iPad stracił rozpęd, Windows wciąż niewidoczne

Android triumfuje na rynku tabletów, iPad stracił rozpęd, Windows wciąż niewidoczne

Android triumfuje na rynku tabletów, iPad stracił rozpęd, Windows wciąż niewidoczne
03.03.2014 18:15

Wcześniej czy później musiało do tego dojść. Tak jak kilkalat temu iPhone musiało ustąpić pola chmarze telefonów zAndroidem, tak teraz ustąpił pola chmarze androidowych tabletówsam iPad. Chodzi oczywiście o łączny poziom sprzedaży urządzeńmobilnych z systemami operacyjnymi Apple'a i Google'a – jak podajeGartner w opublikowanym właśnie raporcie dotyczącym rynku tabletóww roku 2013, Android wyszedł na zdecydowane prowadzenie.

W ciągu całego 2013 roku sprzedano na świecie 195 mln tabletów.121 milionów z nich (tj. niemal 62%) stanowiły urządzenia zAndroidem. W tym samym czasie Apple zdołało sprzedać 70 milionówiPadów (tj. 36% rynku). Mimo wzrostu sprzedaży w liczbachbezwględnych (w 2012 roku sprzedano 61 mln iPadów), Cupertinooddało więc rynek producentom sprzętu z systemem Google'a –udział Jabłka w rynku tabletów wynosił wówczas 53%.

Obraz

Analitycy Gartnera są przekonani, że za zmianę odpowiada zmianapostrzegania tabletów. W minionym roku przestały być onepostrzegane jako sprzęt ekskluzywny, stały się urządzeniamiwybieranymi przez masowego klienta, a ten masowy klient, patrząc napółki, widział całą gamę niedrogich tabletów z Androidem, ospecyfikacji technicznej być może nie tak wyśrubowanej jak wwypadku iPada, ale dla jego potrzeb zupełnie wystarczającej.

Obraz

Sprzedaż urządzeń z Androidem napędziła jednak nie tylko ichrelatywnie niska cena, ale też rozmiar. To właśnie na tejplatformie zadebiutowały małe, 7- i 8-calowe tablety, podczas gdyApple trzymało się długo 10-calowego formatu iPada. Niespełna8-calowy iPad mini pierwszej generacji, który pojawił się na rynkudopiero w listopadzie 2012 roku, ustępował już wydajnościąpodobnych rozmiarów tabletom z Androidem, będąc przy tymodczuwalnie droższym (najtańsza wersja dostępna była w cenie 329dolarów, podczas gdy dwurdzeniowe androidowe tablety można byłokupić za niespełna 200 dolarów).

W klasyfikacji według producenta, Apple wciąż zachowuje pozycjęlidera – tu jego głównym konkurentem jest Samsung, mający w 2013roku ponad 19% rynku (rok wcześniej 7,4%). Najważniejszymikonkurentami Apple'a są jednak „pozostali”, ta androidowadrobnica, która łącznie sprzedała w zeszłym roku niemal 61 mlntabletów (31% rynku).

Oprócz Apple'a i Google'a swoją obecność na rynku tabletówpróbuje zaznaczyć Microsoft. Tabletom z Windows wciąż trudnoznaleźć uznanie szerszego grona nabywców, choć dynamika wzrostusugeruje, że w kolejnych latach może się to zmienić. Przez 2013rok urządzeń takich sprzedano nieco ponad 4 mln (tj. 2,1% rynku)podczas gdy w 2012 było ich zaledwie 1,1 mln (1% rynku). Pozostałesystemy niemal całkowicie zniknęły: w 2012 dla kategorii „Inne”przypadło niespełna 380 tys. sprzedanych sztuk (0,3% rynku), rokpóźniej już tylko nieco ponad 41 tys. (tj. poniżej 0,1% rynku).

Skuteczna rywalizacja z Androidem nie będzie łatwa ani dla Apple'a, ani dla Microsoftu. Zawarte w raporcie sugestie analityków Gartnera niezbyt przystają do obecnej polityki tych firm.I tak oto Cupertino miałoby skupić się na niższym segmencie rynku, wktórym klienci nie są zbyt przywiązani do marek. W segmenciepremium Apple jest bardzo silne, ale jednocześnie segment ten jestmało rozwojowy. Tymczasem Apple nie tylko nie wie, jak się takim klientem zająć, ale też może być po rynkowej porażce iPhone'a 5C w ogóle niechętne do dalszych eksperymentów tego typu. Z kolei Microsoft powinien zająć się budową atrakcyjnego dla użytkowników i programistów ekosystemu oprogramowania dla wszystkich urządzeń mobilnych, w miarę jak smartfony i tablety stają się kluczowymi typami urządzeń dostarczających usługi informatyczne, jednak firma znów zaczyna demonstrować, że kluczowa dla niej jest desktopowa platforma Windows.

Pozostaje mieć nadzieję, że obecne trendy rynkowe nie sprawią, że czekać nas będzie powtórka z lat 90. kiedy to system operacyjny Microsoftu niemal całkowicie zdominował rynek. Tym razem Windows zastąpiłby Android, ale konsekwencje monopolu byłyby równie szkodliwe, co w tamtych czasach.

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (53)