Apple pozwala deweloperom na korzystanie z Flasha

09.09.2010 17:29, Autor: Michał Majchrzycki (mmaj), Kategoria: News
NewsImage

Apple postanowił zmienić umowę deweloperską. Programiści będą mogli korzystać między innymi z programów Adobe do tworzenia aplikacji na potrzeby sklepu App Store.

Z opublikowanego dzisiaj oświadczenia wynika, że deweloperzy będą mogli korzystać z narzędzi firm trzecich. Apple zgadza się więc, aby używali takich programów jak na przykład Flash Professional CS5 do tworzenia aplikacji dla systemu iOS. Jedyne ograniczenie dotyczy tworzonych programów - nie mogą one pobierać żadnego kodu. Wcześniej na wprowadzone przez firmę ograniczenia narzekali między innymi przedstawiciele Adobe. Ich zdaniem Apple niezgodnie z prawem zabronił deweloperom korzystania z narzędzi firm trzecich. Ograniczeniami zaniepokojone były też Komisja Europejska i Federalna Komisja Handlu.

Dzisiejsze oświadczenie to spora zmiana w polityce firmy z Cupertino. Dotychczas Apple nie chciał mieć nic wspólnego z twórcą Flasha - Adobe. Ograniczenia w umowie deweloperskiej wymierzone były głównie w tę firmę. W kwietniu Apple zakazał osobom, które chcą publikować swoje aplikacje w App Store, korzystania z Flasha w swoich produktach. Dotyczyło to zarówno produktu firmy Adobe, jak i Javy firmy Oracle czy Silverlighta firmy Microsoft. Możliwe, że na skutek licznych protestów i obaw wyrażanych przez organizacje rządowe, Apple zdecydował się na usunięcie kontrowersyjnego zapisu.

r   e   k   l   a   m   a

Komentarze (38)  

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
maxpayneau | 09.09.2010 17:43#1

Czyli co? W przeglądarce iPhona będzie dostępny flash?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
BenderBendingRodriguez | 09.09.2010 17:50#2

Apple przestraszył się zastraszającego wzrostu popularności Androida to teraz łagodnieje :D

Widzicie? Konkurencja zawsze działa na naszą korzyśc :D

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
TheBlackMan | 09.09.2010 18:05#3

Ktoś sprawdzał ostatnio jak tam temperatury w piekle ?

Bo mam wrażenie że globalne ochłodzenie go nie ominęło.

Avatar
Anonim (niezalogowany) | 09.09.2010 18:33#4

Konkurencja zawsze wychodzi na dobre dla klientów :)

Avatar
hahahahaaaaa (niezalogowany) | 09.09.2010 18:37#5

Apple się po prostu boi, nie tylko androida, ale nad tą sprawą zbierały się już ciemne chmury, federalna komisja, unia, organizacje rządowe, gdyby przyczepili się do apple kto więc jakie brudy Jobs'a wyszły by na świat.

Avatar
WiiściarzSeven (niezalogowany) | 09.09.2010 18:40#6

Łaskawcy, pozwalają...

Avatar
Raid (niezalogowany) | 09.09.2010 18:55#7

"In addition, for the first time we are publishing the App Store Review Guidelines to help developers understand how we review submitted apps. We hope it will make us more transparent and help our developers create even more successful apps for the App Store."

No i nie można było tak od razu?! To jest to na co naprawdę czekała większość developerów!

@maxpayneau
Nic z tych rzeczy.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
tirou | 09.09.2010 19:05#8

niekoniecznie konkurencja działa na naszą korzyść. Stevi'e w artykule o zablokowaniu flasha podał kilka sensownych powodów dlaczego nie chce go wprowadzać. Można nawet w kilku byłoby się zgodzić.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Aldaris | 09.09.2010 19:19#9

@ BenderBendingRodriguez
Racja, choc z drugiej strony ciekaw jestem czy sprawdza sie owe prognozy http://telepolis.pl/news.php?id=19290

@tirou
Jesli konkurencja zabiera coraz wiecej udzialu w rynku, to i sie porzuca owe powody, klient = kasa.

Swoja droga, ciekaw jestem jak sobie poradzi Microsoft ze swoim wynalazkiem?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
command-dos | 09.09.2010 19:34#10

"Możliwe, że na skutek licznych protestów i obaw wyrażanych przez organizacje rządowe, Apple zdecydował się na usunięcie kontrowersyjnego zapisu." - myślę, że protesty nie odegrały tu znaczącej roli. Protesty były tylko po to, żeby ludzie tak myśleli, a oni zwyczajnie dostali pokaźny zastrzyk gotówki - tak zbudowano ten dzisiejszy świat ;)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
przemo_li | 09.09.2010 19:36#11

@maxpayneau
może jako dodatkowa aplikacja z App Store. Apple żadnej nie zrobi.

@BenderBendingRodriguez
Na konkurencję tak bardzo bym nie stawiał. Była ona widoczna i przed ograniczeniami. Tak samo jak Apple musiało zastanowić się co będzie gdy wykasują wszelkie rozwiązania firm trzecich devom. Flash jest łatwym celem czarnego PR, inne technologie już nie.

Więc według mnie największy wpływ mogły mieć zapowiadane śledztwa UE i USA.

Avatar
Czerw (niezalogowany) | 09.09.2010 19:36#12

"@ BenderBendingRodriguez
Racja, choc z drugiej strony ciekaw jestem czy sprawdza sie owe prognozy http://telepolis.pl/news.php?id=19290"

Hmm..trzeba tylko wziąć pod uwagę,że iOS+produktyApple=1 firma która teraz konkuruje z ANDROID+produkty reszty swiata-więc było wiadome bylo,że prędzej czy później w pojdynkę na dłuższa metę nie da rady z wszystkimi-zresztą i tak należa się wielkie brawa dla Stev'a za wyciągnięcie "Jabłuszka"z krawędzi upadłości,po ktorej zaczęła b.znacząco liczyć się w świecie!

ps.używam iPhone3GS i HTC Desire(Android) i oba mają swoje + i -.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
BenderBendingRodriguez | 09.09.2010 19:36#13

@tirou

Tak czy siak Apple zmienia swoją poprzednią decyzję co zostało czymś spowodowane, czym? Możemy tylko przypuszczać...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
kubus94 | 09.09.2010 20:53#14

Teraz nie ma przeszkód już do napisania np. Skyfire'a dla Apple'a...

Gigant z Cuppertino przegrał kolejną wojnę i idzie w kierunku nieuchronnej zagłady... Nadchodzi era Androida, Google'a, które jak na razie jest bardzo szybko pnie się w górę - kosztem właśnie takich firm jak Apple czy Microsoft...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
surface | 09.09.2010 21:01#15

+30 dla Apple

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
SxMaN | 09.09.2010 23:10#16

@przemo_li:
A ja bym stawiał własnie na konkurencję. Android od niedawna obsługuje flasha i zyskuje udziały w rynku. Na dłuższą metę iOS marketingowo by przegrał, już widzę reklamy w stylu co możesz zrobić za pomocą Androida (np. grać w gry flash) a czego nie możesz za pomocą iOS. :) A Apple nie ma monopolu, więc kar raczej nie mieli by żadnych nałożonych. :)

Avatar
guess (niezalogowany) | 09.09.2010 23:10#17

Czyli że w koncu po tak dlugim czasie uzytkownicy iphonow doczekaja sie w koncu obslugi flash???jezeli tak to chwala im za to bo sam jestem uzytkownikiem iphone

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
GediMaster | 09.09.2010 23:34#18

Twórcą Flasha jest firma Adobe? A mnie się wydawało, że to Macromedia i tylko jeśli chodzi o nazwę, bo tak na prawdę to twórcą jest FutureWave Software, który napisał aplikację FutureSplash Animator, którą to aplikację wraz z firmą przejęła Macromedia i nazwała Macromedia Flash.

No panowie redaktorzy, że jak jest Adobe Flash, to nie znaczy, że twórcą jest Flasha jest Adobe :). Fakt, że i Adobe, i Macromedia mają swój wkład w rozwijanie aplikacji, ale Twórcami nie są, raczej są jej kontynuatorami i właścicielami marki ;).

Avatar
@GediMaster (niezalogowany) | 09.09.2010 23:47#19

Typowy małostkowy malkontent. I teraz zawsze przed "Adobe Flash" będziemy pisac "są jej kontynuatorami i właścicielami marki" ? Nie! Bo pracownicy którzy pracowali w Macromedii i FutureSplash pracują dla Adobe - cóż to oznacza? Głupek.

Avatar
Piotr_Pan (niezalogowany) | 10.09.2010 0:17#20

@TheBlackMan - oczywiscie masz na mysli pieklo (wlasnych) zaleznosci? Jakby ciagle nie zamarzlo, a ekologowie przekonuja wrecz nieustannie, ze jest raczej globalne ocieplenie.

Avatar
adexurse (niezalogowany) | 10.09.2010 1:45#21

@GediMaster
flash ktory byl a ktory jest teraz to kamien milowy, patrzyles na roznice w dokumentacji? na actionscript? Adobe wsadzil sporo nowego we flash/flex/air

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
fenixproductions | 10.09.2010 2:32#22

A podobno koniec świata miał nadejść w 2012 ;)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Mariusz7575 | 10.09.2010 3:08#23

Wniosek z całej przegranej przez Adobe wojny jest taki: we współczesnym świecie nie ma sensu wprowadzać chorych ograniczeń i zabierać użytkownikom wolność wyboru oprogramowania z jakiego chcą korzystać.

Avatar
Anonim (niezalogowany) | 10.09.2010 7:53#24

@Mariusz7575
przegranej wojny Adobe czy Apple?

Avatar
Soho (niezalogowany) | 10.09.2010 9:18#25

No niby tak,ale w iOS nie trzeba bylo antyvirusów,a w Androidzie są już potrzebne :P

Avatar
Zdzirek (niezalogowany) | 10.09.2010 9:45#26

Hehe kolega Mariusz7575 chciał chyba napisac że Apple przegrał wojne. Adobe nie wprowadzał żadnych ograniczeń.

Heh kolega GediMaster nie słyszał że Adobe kupił firmę Macromedia ze wszystkim jej produktami? Nie ma już czegoś takiego jak Macromedia Flash. Jest pakiet Adobe w którym jest Adobe Flash.

Avatar
Pan Tadeusz (niezalogowany) | 10.09.2010 9:55#27

Intrygujący ruch ze strony Apple, który posiada najbardziej zaawansowany system operacyjny na świecie.
Co by nie było, skoro zdobywa rynek, to ma szanse na opracowanie narzędzi i technologii umożliwiających tworzenie efektywnie sensownych aplikacji, na poziomie jaki daje nowy VS dla WP7.
Rozwiązania MS dla szaraczków są zbyt wieloletnie i dopiero w tych dniach jest nowość Apple wersja dla producentów, więc zabawa trwa i nie jest nudno - czyli bardzo dobrze dla użytkowników i deweloperów, że są sensowni konkurenci.
Biorąc pod uwagę ile kto robi i jak dużych aplikacji, to praktycznie wszyscy z listy mają się czego wstydzić, poza Apple, który z uwzględnieniem tego ile oferuje i jak wielkiego wypada najlepiej - patrz chociażby AppStore.
A wystarczy znać fakty co do wielkości i ilości i wszystko wiadomo.
Pamiętajmy, że aplikacje dla Mac OS X w tym iPhone i pochodne istnieją po to aby ułątwiać życie ludziom robiącym różne rzeczy, w tym poważne - a nie po to aby tworzyć skończoną doskonałość z uszczerbkiem dla celów codziennych.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
ws666 | 10.09.2010 10:01#28

spokojnie - po prostu będą odrzucać aplikacyjki z flashem:):)

Avatar
Agent Tomasz (niezalogowany) | 10.09.2010 10:12#29

Nokia poszukała sobie bata na Apple w samym... Microsofcie:
http://media2.pl/telekomunikacja/68643-nokia-ma-nowego-prezesa...-z-microsoft.html

Avatar
Raid (niezalogowany) | 10.09.2010 10:27#30

Niektórzy zupełnie nie rozumieją tego co się stało, a więc KONKRETNIE:

1. iPhone w dalszym ciągu NIE BĘDZIE OBSŁUGIWAŁ Flasha, koniec kropka.

2. Natywny kod aplikacji dla iPhone będzie mógł być generowany z aplikacji do tworzenia aplikacji Flash (Adobe CS5).

3. Wygenerowany w ten sposób kod będzie można legalnie zgłosić do App Store.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
GediMaster | 10.09.2010 11:53#31

@GediMaster (niezalogowany)
Nie obrażaj :).

@adexurse (niezalogowany)
Wspomniałem przecież, ze włożyli sporo pracy, ale nie znaczy, że są Twórcami. Dla mnie twórcą jest ten, kto coś wynalazł, a nie ten co udoskonala. Cóż z tego, ze Adobe jest właścicielem i producentem Flasha, ja też jestem właścicielem swojego telewizora i też udoskonaliłem w nim to i owo (jestem elektronikiem jakby co), a twórcą tegoż telewizora nie byłem, nie jestem i nie będę :).

W każdym razie nie musicie się ze mną zgadzać. Może mam inne pojęcie o Twórcy ;P.

@Zdzirek (niezalogowany)
Trochę łapiesz za słówka ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/FutureWave_Software
http://en.wikipedia.org/wiki/FutureSplash_Animator

Avatar
maniek40 (niezalogowany) | 10.09.2010 13:06#32

@Pan Tadeusz
Że jakiego niby systemu ? Apple nigdy nie miało pojecia o pisaniu dobrego softu, znaja sie na designie i funkcjonalnosci, ale na wydajnosci i optymalizacji zupelnie nie. Dlatego chcieli zablokować middle layer, bo wiedzieli ze iphone sobie nie poradzi. To po prostu słaba maszynka/system.

Ich system jest bardzo daleko od "zaawansowany"

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Mariusz7575 | 10.09.2010 15:14#33

@Anonim

@Mariusz7575
przegranej wojny Adobe czy Apple?

Racja, pomyliłem się :]

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Mariusz7575 | 10.09.2010 15:16#34

@Zdzirek
"Hehe kolega Mariusz7575 chciał chyba napisac że Apple przegrał wojne. Adobe nie wprowadzał żadnych ograniczeń."

Kajam się, mea culpa, mea culpa
;)

Avatar
Prz (niezalogowany) | 10.09.2010 15:25#35

@Raid: Pierwszy sensowny komentarz do artykułu.

Widzę że wszyscy flasha znają tylko z jutuba...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Mariusz7575 | 10.09.2010 18:31#36

W sumie w niusie przydałoby się odniesienie do sławnej już wojny między Apple a Adobe i info, że poczynione ustępstwa ze strony Apple nie oznaczają jednak przyzwolenia na animacje Flash na iPhone.

Avatar
dla tych co placza (niezalogowany) | 10.09.2010 23:26#37

ze apple umrze ;)

http://myapple.pl/content/504-utrzymanie-serwisu-itunes-kosztuje-prawie-1-miliar...

android store moze za 10lat bedzie mial podobne statystyki :D

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
adi_rucio | 11.09.2010 16:54#38

Dobra wiadomość dla developerów :)

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść
 
Program tygodnia
GIMP 2.6.12

Ocena: 8,8
icon
Polecamy
Recenzja dysku Kingston HyperX

Tylko marketing czy coś jeszcze?
Dolina Charlotty
Top programy
  •  
Top programy ostatnie 7 dni
  •  
Top programy ostatnie 30 dni
  •  
Skanery antywirusowe
skaner av