r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Internet rzeczy? Na razie w Porto ruszył Internet autobusów i śmieciarek

Strona główna AktualnościINTERNET

Koncepcja Internetu Rzeczy, o której mówi się coraz częściej, a wciąż jeszcze rzadko urzeczywistnia na dużą skalę, znalazła swoje zastosowanie w drugim największym mieście Portugalii – Porto. W wyniku współpracy władz miasta z firmą Veniam powstała tam sieć pozwalająca między innymi na usprawnienie polityki komunalnej: w szczególności transportu miejskiego i oczyszczania miasta. Ponadto w efekcie współpracy użytkownicy autobusów w Porto mogą się cieszyć bezpłatnym bezprzewodowym dostępem do Internetu.

Współzałożycielem firmy Veniam jest Jao Barros, profesor z Uniwersytetu w Porto. Na podstawie jego wypowiedzi dla zdnet.com można stwierdzić, że w Porto stworzono sieć kratową, której węzłami są pojazdy komunikacji miejskiej oraz śmieciarki, z zainstalowanymi na pokładzie routerami o nazwie NetRider.

Topologia sieci kratowej opiera się na zbiorze węzłów, które są zdolne do nawiązywania połączenia ze swoimi sąsiadami. Zaletą płynącą z takiego rozwiązania jest możliwość wymiany danych nawet gdy jeden z węzłów zostanie uszkodzony – sieć w takich systemach automatycznie rekonfiguruje trasę. Barros nie precyzuje specyfikacji routerów NetRider, jednak mankamentem takiego rozwiązania mogą być anteny, które muszą rozsyłać sygnały we wszystkich kierunkach z jednakowym natężeniem, co osłabia siłę sygnału.

r   e   k   l   a   m   a

Wśród korzyści, jakie płyną z zastosowania w Porto łączącej autobusy sieci o topologii siatkowej, może być możliwość zbierania bardzo przydatnych dla miasta danych. Mogą to być na przykład informacje o utrudnieniach w sytuacji na drogach, optymalizacji rozkładów jazdy autobusów czy lepszego umiejscowienia przystanków autobusowych, w zależności od potrzeb użytkowników transportu miejskiego. Barros wspomina także, że uruchomienie sieci usprawni w przyszłości proces oczyszczania miasta. Według niego kosze na śmieci miałyby być wyposażone w czujniki, informujące węzeł-śmieciarkę, czy kontener jest pełny. Dzięki analizowaniu prędkości wymiany danych oraz zasięgu sieci, miasto miałoby też zyskać dostęp do informacji na temat zanieczyszczenia powietrza czy natężenia hałasu w konkretnych rejonach aglomeracji.

Jak dotąd najistotniejszą zmianą, jaką przyniosło mieszkańcom Porto uruchomienie sieci kratowej, jest dostęp do bezpłatnego Wi-Fi w autobusach. Według danych z grudnia, poprzez NetRidera z Internetem połączyło się 80 tysięcy pasażerów autobusów. Uruchomienie usługi ma także w założeniu zwiększyć zainteresowanie mieszkańców miasta i turystów podróżowaniem komunikacją miejską, co oczywiście przyniesie zyski budżetowi miasta.

© dobreprogramy

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.