Pierwsza wersja beta KDE SC 4.5

27.05.2010 17:36, Autor: Michał Majchrzycki (mmaj), Kategoria: News
NewsImage

Pojawiła się pierwsza wersja beta środowiska graficznego KDE Software Compilation 4.5.

O wydaniu wersji beta poinformowano na oficjalnej stronie KDE.org. KDE SC 4.5 przeznaczony jest dla testerów i osób, które chciałyby zapoznać się ze zmianami jakie pojawią się w stabilnej wersji środowiska graficznego. Jak podano, w udostępnionej wersji skupiono się na czterech obszarach. Przede wszystkim wprowadzono nowy protokół mający usprawnić działanie powiadamiania użytkownika. Został on oparty na systemie D-Bus służącym do komunikacji międzyprocesowej. Kolejne zmiany dotyczą menadżera okien KWin. Teraz będzie można w nim automatycznie rozmieszać okna jedno za drugim w tzw. układzie kafelkowym. Pojawiła się również możliwość skorzystania z silnika WebKit w przeglądarce Konqueror. Dotychczas korzystała ona z KHTML. Ostatni obszar poprawek dotyczy ogólnej stabilności środowiska graficznego KDE.

Stabilna wersja KDE 4.5 ma zostać wydana w sierpniu. Do tego czasu programiści zachęcają do zgłaszania uwag i wykrytych błędów. Można to zrobić za pomocą witryny KDE Bug Tracking System. KDE 4.5 SC w wersji beta można pobrać ze strony projektu.

r   e   k   l   a   m   a

Komentarze (45)  

Avatar
z166_qmplay (niezalogowany) | 27.05.2010 17:40#1

super, zaraz kompiluje :)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
adam993 | 27.05.2010 17:48#2

Fajnie, fajnie.
KDE coraz lepsze :).

Avatar
Gasp (niezalogowany) | 27.05.2010 17:52#3

Te środowisko wymaga poważnego przeprojektowania z racji zerowej wprost ergonomii użytkowania. Czekamy na KDE 5

Avatar
herr (niezalogowany) | 27.05.2010 18:12#4

"Teraz będzie można w nim automatycznie rozmieszać okna jedno za drugim w tzw. układzie kafelkowym."

tak, tak, tak, tak, tak :D

Avatar
rusek23214 (niezalogowany) | 27.05.2010 18:24#5

Gasp SOG

KDE 4 to kicha wygląd niedopracowany, ergonomia też, brak funkcji z KDE 3. Obecnie tylko gnome + jakaś ładna skórka i ikonki.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
M.ATI | 27.05.2010 18:33#6

@Gasp
Co Ty gadasz? ;-) Używam nowego KDE od 4.4.70 teraz jestem na KDE 4.4.76. Widzę postępyi na KDE 5 czekać nie musisz. Co do ergonomi to nie wiem o co ci chodzi przecież możesz sobie wszystko po przestawiać twoj system twoja broszka jak to ulepisz ;-)

Avatar
martinkk (niezalogowany) | 27.05.2010 18:56#7

BLAGAM O POMOC

co zrobic, zeby strony internetowe pod linuxem mialy dokladnie takie same fonty jak na windowsie (rendering,antyaliasing) ????
to jest najwiekszy problem z jakim sie spotkalem na uzywanym przeze mnie PCLinuxOS 2010. zaimportowalem czcionki truetype, i ustawilem je w firefoxie. jest lepiej, ale oczekiwalem lepszych rezultatow.
z tego co sie orientuje - na innych dystrybucjach jest to samo. fonty na stronach internewych sa po prostu marnej jakosci.
pozdrawiam

Avatar
matista (niezalogowany) | 27.05.2010 18:57#8

ale jak to ściągnąć

Avatar
A^2 (niezalogowany) | 27.05.2010 19:03#9

@rusek23214 Chyba ostatnią wersją z jaką widziałeś(jeśli w ogóle widziałeś kde4) była 4.0...
KDE+Bespin i nie ma mocnych :)

Avatar
dratewka (niezalogowany) | 27.05.2010 19:03#10

@Gasp sam sobie przyznał SOGa jako @rusek23214 niezly lolek z ciebie jak tak się dowartosciowujesz :)

Avatar
herr (niezalogowany) | 27.05.2010 19:25#11

@martinkk
To złe miejsce na takie pytania ale sprawdź w panelu sterowania kde pod pozycją czcionki.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
quadro555 | 27.05.2010 19:28#12

Skoro tak się wymądrzacie , to może wiecie coś o projekcie KDE dla windowsa ? Czy ktoś to kiedyś próbował ?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
filozof | 27.05.2010 19:29#13

"Teraz będzie można w nim automatycznie rozmieszać okna jedno za drugim w tzw. układzie kafelkowym."
Przyznam, że nie rozumiem. Może to ktoś rozjaśnić, zobrazować? :)

Avatar
notgnucy (niezalogowany) | 27.05.2010 19:32#14

@martinkk (niezalogowany) | 27.05.2010 18:56 : I jest to związane z KDE 4.5? Odpowiedź na twoje pytanie jest prosta - instalacja Windowsowych czcionek w Linuksie.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
~shevchenko1987 | 27.05.2010 20:18#15

Szkoda, że pewnie 4.5 nie załapie się do Debiana Squeeze...

Avatar
KONTO USUNIĘTE | 27.05.2010 20:26#16

@ ~shevchenko1987 a doinstalować nie można w Debianie?

Avatar
Anonim (niezalogowany) | 27.05.2010 20:27#17

@quadro555
Ja próbowałem, ale już jakiś czas temu (zdaje się, że instalowałem KDE 4.3).
Na starszy wersjach Windows wersja zbudowana przy pomocy kompilatora MS jest nieużywalna, pozostaje wersja MinGW/GCC.
Jak ostatnio testowałem, wiele programów miało problemy z uruchomieniem i/lub stabilnością.
Aplikacje nie integrują się z systemem tak jakby niektórzy tego oczekiwali, szczególnie w kwestii wyglądu odbiegają od natywnych aplikacji Windows.
Jeśli potrzebujesz pojedynczych aplikacji, np. Konqueror, to możesz się zainteresować KDE dla Windows. Ale na cuda nie licz.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
BenderBendingRodriguez | 27.05.2010 20:46#18

Mnie tylko jedno zastanawia, wielu użytkowników krytykuje i ośmiesza nawet nigdy nie używając tego środowiska, sztuka dla sztuki? Ludzie czy wy nie macie życia czy co?? Wyjdźcie na zewnątrz, spotkajcie się ze znajomymi, odsłońcie zasłony i zobaczcie że na zewnątrz też jest pięknie i ktoś was w końcu doceni ;)??

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
moongoose | 27.05.2010 20:58#19

@quadro555
tu masz linka do strony jest po angielsku
http://windows.kde.org/
tu trochę opinii po polsku
http://kde.jakilinux.org/viewtopic.php?id=119

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
gothmori | 27.05.2010 21:11#20

Niewątpliwie najnowocześniejszy i najbardziej praktyczny pulpit na rynku.
Używam 4.4 i... no trochę popsuli ustawienia motywów plasmy - powinny wrócić na stare miejsce.
Poza tym pojawiła się niesamowicie niedoceniona i chyba nieznana opcja znana z fluxboxa czyli karty window managera.
KDE na komputerze z 2GB ramu z powodzeniem może wywalić z siodła WM fluxboxa - przy 2 gb nie trzeba oszczędzać 100mb ramu.
Uwielbiałem i uwielbiam się babrać we fluxboksie ale KDE zmieniło moje przyzwyczajenie.
Dojrzałe stało się już przy 4.1 a teraz...
4.5 raczej nie zainstaluje. 4.4 ma wszystko czego mi trzeba i działa rewelacyjnie na debianie. Jeszcze mogliby doszlifować amaroka bo potrafi pomarudzić ale wydaje mi się że od następnego wydania, wilczek również będzie w genialnej formie - już jestem bardziej zadowolony niż z 1.4, chociaż 1.4 było niesamowicie stabilne.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
iacobus | 27.05.2010 21:28#21

@~shevchenko1987 - nie wejdzie, bo zamrożenie wersji stabilnej ma być w lipcu, to i tak cud, że 4.4.3 zdążyli przerzucić z sida w miarę sprawnie.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
~shevchenko1987 | 27.05.2010 21:29#22

@Karolinah, jasne że się da. Tylko ja mówię o wersji stable. Stabilność i szybkość systemu są dla mnie najważniejsze.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
~shevchenko1987 | 27.05.2010 21:36#23

@iacobus, różne wersje słyszałem o tym zamrażaniu, większość jest za lipcem, mniejszość mówi o tym, że jak liczba błędów spadnie poniżej 300 (w tym momencie:"Number concerning the next release: 672") zacznie się zamrażanie, a jeszcze inni, że wyjdzie jak będzie gotowy :)

Avatar
anonim (niezalogowany) | 27.05.2010 21:38#24

@martinkk:
w centrum sterowania w ustawieniach czcionki ustaw antyaliasing na średni rgb, jeżeli masz monitor LCD oczywiście. ;-)

A jeżeli chodzi o wersję 4.5 to bardzo jej kibicuję, oby godnie zastąpiła wysłużoną 3.5 :)

Avatar
ja a kto ma byc :) (niezalogowany) | 27.05.2010 21:39#25

gdzie to pobrac bo tu niema zadnego pobierania

Avatar
onrut (niezalogowany) | 27.05.2010 21:41#26

gothmori twoj zachwyt przypomina reklame poloneza caro.chyba nie jestes masochista.bo tyle jeszcze polonezow do zareklamowania przed toba.

Avatar
szon (niezalogowany) | 27.05.2010 22:36#27

KDE jest genialne. Używałem Windowsa w różnych wersjach OS X'a i żaden z tych systemów nie dorasta do pięt Linuksowi z KDE 4. KDE jest bliskie doskonałości.

Avatar
Anonim (niezalogowany) | 27.05.2010 22:39#28

@usek23214 "KDE 4 to kicha wygląd niedopracowany, ergonomia też, brak funkcji z KDE 3. Obecnie tylko gnome + jakaś ładna skórka i ikonki."
Masz rację GNOME jest fajne, ale to co piszesz o KDE jest przesadzone, ponieważ też jest fajne. Kwestia wyboru, gustu oraz potrzeb... Zamiast cieszyć się z wyboru, próbujesz wmówić co jest wyższe, a co niższe, a ja widzę równość i to mnie cieszy najbardziej.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
ivo19ry88pl | 28.05.2010 0:04#29

Odnośnie KDE dla Windows.

Projekt jest rzadko aktualizowany, a śmiem twierdzić że został porzucony, ponieważ ostatnia aktualizacja odbyła się w lutym. KDE w normalnym linuksowym toku jest aktualizowane co miesiąc.
Ale oceniając tą ostatnią aktualizację można stwierdzić iż jest to wersje rozwojowa. Można co prawda załadować plasmę (tzn. pulpit) i używać zamiast explorera, lecz jest to ociężałe i niestabilne. Wiele standardowych aplikacji KDE nie działa, nie ma żadnej integracji z menu-start windowsa, plasma zachowuje się jak osobny system. Żeby było zabawniej nie ma Amaroka, program ten jest rozwijany z osobnych repozytorji, nie kompatybilnych z oficjalnym KDE dla windows.
Więc reasumując, tylko dla fanów/developerów/ciekawych osób. A szkoda.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
beevvy | 28.05.2010 1:10#30

@ivo19ry88pl
Mylisz się, z lutego jest ostatnie ogłoszenie na stronie projektu. A faktyczna ostatnia aktualizacja na głównym serwerze (większość mirrorów, które sprawdzałem, ma tyły) jest z 18 kwietnia (wersja 4.4.2) + coś tam było niby robione 21 maja. Co do integracji z Windowsem, to faktycznie jest tragedia - nie wiem ile osób nad tym pracuje, ale sądząc po postępach przez ostatnie parę miesięcy to co najwyżej kilka, i to chyba raczej skrobiąc coś sobie od czasu do czasu, a nie faktycznie pracując. Ale pojedynczych aplikacji, które nie wymagają jakiejś specjalnej integracji z system, można już spokojnie używać, nawet od dawna.

Avatar
herr (niezalogowany) | 28.05.2010 7:18#31

@filozof
Chodzi o to, że będzie można ustawić tak by kwin zachowywał się jak np. dwm

http://www.youtube.com/watch?v=F2sYPwuRPvc

Avatar
notgnucy (niezalogowany) | 28.05.2010 7:37#32

@gothmori | 27.05.2010 21:11 : KDE 4.5 będzie posiadać nawet tryb kafelkowy. Nie mylić jednak z ustawianiem okien w trybie kaskadowym. Poza tym, to bez większych rewelacji. Jest jeszcze zmniejszenie użycia zasobów przez Plasmę, a także możliwość ładowania/usypiania aktywności(w wersji 4.6 ma być dopiero z tym pełna rewelacja).

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
apocalyPS3 | 28.05.2010 7:53#33

"Te środowisko wymaga poważnego przeprojektowania z racji zerowej wprost ergonomii użytkowania. Czekamy na KDE 5"

Zgadza sie, właśnie dlatego nie używam KDE tylko jedyne słuszne Gnome :p. W KDE natomiast podoba mi sie pulpit z "oddzielnymi oknami" - nie wiem jak sie to fachowo nazywa, ale na screenach prezentuje sie nieźle. KDE spodoba sie napewno przyszłym użytkownikom Linuxa, którzy będą zmuszeni do korzystania z alternatywnego systemu, Gnome natomiast przeznaczony jest raczej dla starych wyjadaczy Linuxa :]. Czekam na Gnome 2.30 :p

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
quadro555 | 28.05.2010 8:31#34

więc ie ma sensu instalować kde for windows ? a szkoda bo przyzwyczaiłem się do tego środowiska , a z wersją 4 jestem praktycznie od początku

Avatar
momentum (niezalogowany) | 28.05.2010 11:39#35

Kde 4 pod windows to jedynie ciekawostka, ot tak zrobiona zeby pokazac ze sie da. Jeśli chodzi o samo środowisko to naprawdę jest godne polecenia, w wersji 4.4 bardzo stabilne, szybkie (to nie lxde) ale na +- 6 letnich kompach powinno dzialac bez problemu. A jeśli kde to tylko PCLinuxOS, ewentualnie open suse, najgorsze zas co moze być to kde w ubuntu (patrz kubuntu)-zdecydowanie odradzam

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
tomimaki | 28.05.2010 12:02#36

@BenderBendingRodriguez
"Wyjdźcie na zewnątrz,..."
Zimno jest, lepiej w ciepełku siedzieć. ;)

Avatar
kliput (niezalogowany) | 28.05.2010 12:02#37

@quadro555: Ja używam pod Windowsem Kate, KWrite i KMPlota - jestem zadowolony z działania, tylko używam starszych wersji (4.3.x), bo nowe miały różne bugi. Może już to poprawili, ale w każdym razie można pobrać dowolną serię przy instalacji.

Jeśli chodzi o cały pulpit Plasmy, czy inną integrację, to nie wiem, mi wystarczają pojedyncze programy.

Avatar
momentum (niezalogowany) | 28.05.2010 12:46#38

apocalyPS3
2.30 już jest, chyba że masz na myśli gnome 3.0 z domyślną powłoką pulpitu gnome shell. Możesz mi wierzyć kde 4.4 przy gnome shell to błyskawica. Najgorsze w gnome shell jest to, że nie da się wyłączyć composite, czyli np na moim kompie gdzie kde 4.4 śmiga to w gnome shell mam pokaz slajdów.

Avatar
Wredny facet (niezalogowany) | 28.05.2010 15:44#39

A ostatnia poprawka przed wersją finalną sprawi, że cała ta żałosna dłubanina upodobni wygląd KDE na tyle do wyglądu i działania Windows 7, że pryszczaci powiedzą Łoł ! Ale jazda ! I znowu zacznie się ściąganie, pobieranie, a później po zainstalowaniu "wspaniałego" systemu przyjdą stare dolegliwości i kwękania na forach, że mi alsa nie śmiga, że mi się matryca nie rozjaśnia, że mi wentylatory wyją, albo temperatura procka rośnie, tudzież dysk parkuje jak szalony i ma temperaturkę 48 stopni a pod windą (oj przepraszam winzgrozą !) miał zaledwie 38 ;( A piszę to po to, że cała ta zabawa przypomina mi harcerstwo i stado dorosłych facetów zamiast zająć się tym do czego zostali stworzeni, klepie tysiące linijek kodu w imię jedynego boga (czytaj Richarda Stallmana ;) I nie oczekuję tu na komentarze zwrotne, bo wiem, że pisząc takie "brednie" wystawiam się na strzał pryszczatych fanatyków, ale mam to dokładnie gdzieś. Przyczyna leży całkiem gdzie indziej - drodzy panowie (ci pryszczaci też) szkoda czasu i życia na Linuxa. Żaden projekt, rozwijany chaotycznie, bez odpowiedniego zarządzania nie będzie na tyle dobry, żeby sprostać oczekiwaniom współczesnego świata. I jeśli ktoś jest amatorem kwaśnych jabłek, to jego sprawa tylko nie wciskajcie kitu, że są smaczne bo za darmo (zrywane przez płot u sąsiada).

Avatar
Tuxol (niezalogowany) | 28.05.2010 16:58#40

KDE i E17 są the best

Avatar
Gunthers (niezalogowany) | 28.05.2010 17:39#41

@Wredny facet
I już Ci lepiej?
Świetnie środowisko.
Jak wyszło 4.0 byłem przerażony. 4.1 dawało się używać, ale funkcjonalność była ograniczona i bywało niestabilne. Od 4.2 pracuje się świetnie. 4.4 to moim zdaniem najlepsze biurko. Mam i znam MacOSX i mogę spokojnie stwierdzić, że KDE4.4 jest dużo lepszym środowiskiem do pracy, zwłaszcza dla osoby, która od komputera chce czegoś więcej. Jedyne do czego mogę się doczepić to praca Nepomuka i Strigi - zużywają sporo zasobów (zarówno twardego dysku, jak i RAM i CPU). Moim zdaniem to krok wstecz w stosunku do wydajności Kerry z 3.5, całej tej semantycznej warstwy i tak nie używam, bo nie chce mi się tagować i oceniać - szkoda mi czasu. Poproszę więc efektywne wyszukiwanie (jak w makowym Spotlight, ale prezentowane lepiej). I będzie miodzio.
Ja nic w KDE 4 nie dłubię. Nie tracę czasu - po prostu mi to działa.
Pryszczy nie mam już od lat
A linuksowe jabłka nie są zrywane u sąsiada. U sąsiada to zrywają j=kwaśne jabłka użytkownicy pirackich Windowsów.
Co do doskonałości pulpitu Windowsów: pulpit Visty to wiocha (więcej gradientów i błysków jest chyba tylko we włoskiej dyskotece). W seven nieco to złagodzono ostro zjeżdżając z KDE4 właśnie (panel, okno exlorera wyraźnie naśladujące Dolphina) i z MacOSX (tradycyjnie u MS).

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
tomimaki | 28.05.2010 17:41#42

@Wredny facet
Mam to gdzieś.

Avatar
anonim (niezalogowany) | 28.05.2010 19:12#43

Szkoda, że dali WebKita do Konquerora, ale sam Konqueror się nie włącza (Arch Linux x64, KDE 4.4.80). Niedługo ma być update do 4.4.81, może będzie lepiej.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
apocalyPS3 | 29.05.2010 9:17#44

"2.30 już jest, chyba że masz na myśli gnome 3.0 z domyślną powłoką pulpitu gnome shell"

Chodziło oczywiście o Gnome 3.0

Avatar
niezalogowany vvistaffatman (niezalogowany) | 30.05.2010 18:48#45

Dyskusje o KDE, podobnie jak o Operze, przyprawiajaja mnie o abominacje, ze wzgledu na teksty duzej czesci zwolennikow i wiekszosci przeciwnikow.

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść
 
Polecamy
Testujemy GALAXY NOTE

Czy to tablet z telefonem?
Recenzja MSI WindTop AE2410

Powiew świeżości?
Huawei E583C

Test przenośnego routera 3G
Top programy
  •  
Top programy ostatnie 7 dni
  •  
Top programy ostatnie 30 dni
  •  
Skanery antywirusowe
skaner av