Blog (45)
Komentarze (1.5k)
Recenzje (0)
@mordzioMagia HD

Magia HD

14.04.2013 19:33, aktual.: 16.04.2013 21:08

HD - dwie litery, w których kryje się wielka moc, a przynajmniej tak wmawiają nam to specjaliści od marketingu. Magia HD działa i ma się coraz lepiej, teraz wszystko musi być w HD. Oczywiście nie ma w tym nic złego do chwili, w której ktoś zaczyna mówić o „Jakości HD”. Muszę przyznać, że coraz częściej ów zwrot jest stosowany, świetnym przykładem jest informacja o wprowadzeniu emisji TVP1 i TVP2 w najwyższej jakości HD:

HD to najwyższa jakość, najwyższa precyzja obrazu i dźwięku - J. Braun

Naprawdę? Czy każdy materiał filmowy nagrany w HD prezentuje się w najwyższej precyzji obrazu i dźwięku? Materiału dowodowego w dzisiejszej sprawie dostarczą kamery HD (JVC FullHD 1080 GZ‑HM200BE i Samsung HMX‑QF20)

Ilość czy jakość?

To jak ostatecznie prezentuje się materiał filmowy zależy od wielu czynników, rozdzielczość jest jednym z kluczowych elementów wypływających na jakość materiału. Jednak nawet nagranie w rozdzielczości FullHD nie gwarantuje zadowalających efektów. Żeby nie być gołosłownym na poniższych filmach prezentuje nagrania w rozdzielczości HD: [youtube=http://www.youtube.com/watch?v=sTjdAuPCvw0] [youtube=http://www.youtube.com/watch?v=CZ7jOfL_YpU]

VC FullHD 1080 GZ-HM200BE
Samsung HMX-QF20

Samsung zdeklasował przeciwnika. Różnica jest wyraźna, obraz nagrany kamerą JVC nieprzyjemnie smuży. Skąd ta różnica skoro obie kamery nagrywają w „jakości HD”? Po raz kolejny sprawdzają się życiowe prawdy mówiące, że  jakość nie zawsze idzie w parze z ilością (w tym przypadku rozdzielczością).

Standardy HD

Standardy HD są świetnie opisane, więc nie widzę większego sensu w powielaniu tego co już wielokrotnie było napisane. Jednak żeby przejść dalej potrzebne będzie małe wyjaśnienie kilku zagadnień. W skrócie standard HD prezentuje się następująco:

  • 720p- 1280×720 pikseli
  • 1080p/i- 1920×1080 pikseli

Ponadto każda klatka może zostać zaprezentowana w dwojaki sposób:

  • skanowanie progresywne (ang. progressive scanning)
  • skanowanie z przeplotem (ang. interlaced scanning)

W przypadku parametrów specyfikacji HDTV (1080p,1080i,720p) litery i oraz p oznaczają skanowanie z przeplotem (i) oraz skanowanie progresywne (p).

Przeplot- żywa skamielina

Przeplotem pojawił się wraz z pierwszymi kineskopowymi odbiornikami TV, czyli we wczesnych latach trzydziestych XX‑wieku. Naprzemiennie wyświetlanie parzystych i nieparzystych linii obrazu pozwala zmniejszyć pasmo przesyłanego sygnału a ubocznym tego skutkiem jest pozorne zwiększenie rozdzielczości wyświetlanego obrazu. Tak naprawdę połowa wyświetlanego obrazu jest wirtualna, oznacza to, że w żadnym momencie nie jest wyświetlana pełna klatka. Ponadto w dynamicznych scenach mogą pojawić się artefakty.

Interlace artifact
Interlace artifact

W dzisiejszych czasach przeplot jest raczej kulą u nogi dla nowych technologi. Niestety ten relikt przeszłości nie odejdzie szybko w zapomnienie.

Bitwa: 720p vs 1080i

W tym miejscu wszystko powinno być już jasne, przeplot to zło. Teoretycznie wygrywa prawdziwa rozdzielczość, bez uciekania się do sztuczek z półobrazami. Jednak sprawa nie jest taka prosta, ostatnim elementem układanki jest Farme Rate, czyli liczba klatek na sekundę. Podstawą działania filmów jest wykorzystanie zjawiska bezwładności wzroku. Już około 8‑10 klatek na sekundę wystarczy aby zaobserwować ruchomy obraz. Standardem dla systemu PAL jest 25 klatek na sekundę. Posiłkując się specyfikacją kamery Samsung HMX‑QF20 , policzyłem ile jest HD w HD.

  • Full HD (1920 x 1080 50i) – 51840000 pikseli/sekundę
  • HD Ready (1280 x 720 50p)- 46080000 pikseli/sekundę

Technicznie rzecz biorąc różnica pomiędzy 720p, a "prawie FullHD" (1080i) jest niewielka (tylko 11,2% pikseli/sekundę). A jak wygląda to w praktyce? Zapraszam do obejrzenia meczu sparingowego: MKS "Jantar" Ustka - "Salos" Słupsk

Nie ma wątpliwości, że najlepszą jakość otrzymamy nagrywając w prawdziwym FullHD czyli 1080p. Jeżeli nie mamy możliwości nagrywania w trybie 1080p, kolejnym zalecanym jest tryb 720p , który teoretycznie lepiej wypadnie przy dynamicznych scenach. Zarejestrowany obraz na pewno będzie czysty oraz pozbawiony artefaktów. W scenach statycznych, z niewielką ilością ruchu zauważalną przewagę nad 720p zyska tryb 1080i.

Nie mam zamiaru bronić do upadłego wyższości 720p nad 1080i, pozostawiam to każdemu do indywidualnej oceny.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (5)