Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Jak kiedyś można było zostać gwiazdą internetów, czyli Albatros wspomina ask.fm

Na przełomie roku 2013 – 2014 popularne było posiadanie konta na ask.fm, a następnie odpowiadanie na dość nietypowe pytania, hejty. Sam posiadałem tam kilka kont, ale opowiem o tym później. Wiele osób było swoistymi celebrytami na przysłowiowe pięć minut, dzięki odpowiadaniu na pytania. Taką możliwość dawał ask.fm. Dziś na łamach swojego bloga chciałbym powspominać trochę czasy przed Snapchatem i Instagramem.


Co łączy ask.fm z Łotwą? – historia powstania portalu

Portal społecznościowy Ask.fm powstał w Rydze przez łotewską firmę RIGA w roku 2010. Strona opierała się na zasadzie zadawania pytań i odpowiedzi. Taka idea portalu dała szybką popularność. W 2013 roku ask.fm odnotował 80 mln zarejestrowanych użytkowników z całego świata, a generowali oni 30 mln pytań i odpowiedzi w przeciągu całej doby. Pod koniec października 2014 roku serwis został przejęty przez spółkę Ask.fm Europe Ltd, która jest zarejestrowana na terenie Irlandii. Po tym przejęciu moim zdaniem skończyła się era Aska, którą umożliwiała zadawania pytań przez osoby anonimowe. W dniu 1 grudnia 2014 została zmieniona polityka prywatności i regulamin. Regulamin i polityka prywatności musiała być zmieniona, gdyż przez hejt, który spowodował kilka głośnych samobójstw m.in. Hannah Smith.

r   e   k   l   a   m   a


Ciemny urok ask.fm – hejt

Będąc aktywnym, użytkownikiem ask.fm dotykał mnie hejt, który był głównie kierowany przez znajomych ze szkoły i osoby, które mnie znały. Na załączonej ilustracji przedstawiłem kilka przykładowych hejtów do mojej osoby. Hejt na ask.fm był chlebem powszednim, ponieważ każda osoba mogła wejść i napisać jako osoba anonimowa kilka słów do takiej osoby. Po kilku samobójstwach m.in. Hanny Smith ask.fm został zmuszony na zmianę regulaminu, a następnie wyłączenie możliwości zadawanie pytań przez osoby niezalogowane na tym portalu. 

Hejt na tym portalu dotykał się wszystkiego i moim zdaniem to był ciemny urok tej strony.

Albatros na ask.fm – wspomnienia

Przez okres 2013 – 2014 miałem założone trzy konta, ponieważ większość zawartości moich kont to był hejt, który dotykał moje osobiste sprawy, problemy i często celowany przez osoby bliskie. Miałem tam konta, ponieważ chciałem być na czasie, ale patrząc teraz, to ask.fm był bezsensowną formą spędzania czasu. Odpowiadanie tam pytań to był nieustanny stres, bo każda odpowiedź lądowała w „Strumieniu”, gdzie każdy mógł wejść na profil, polubić odpowiedź i zadać pytanie. Moi rodzice wiedzieli o tym, że mam tam konta i zaglądali, tam czytając zawartość profilu. Nie raz miałem pogadankę za wulgarne odpowiedzi na moim profilu. 

Odpowiadając na pytania można było zostać kimś popularnym 

Obecnie łatwo zostać osobą popularną na kilka minut, ponieważ mamy dobrze rozwinięty YouTube, albo można zostać gwiazdą Snapchata, lub Instagrama. W okresie 2013 - 2014 wystarczyło założyć konto na ask.fm i poświęcić swoje życie na odpowiadanie na pytania. Trzeba było wyglądać i zachowywać się wbrew normom, które zostały wpojone przez ich opiekunów. Osoby, które zadawały pytania, dla takiej osoby oczekiwali, że zrobi show. Przykładowo, że rozwali słuchawki, lub obrazi innego popularnego członka społeczności opisywanego dziś portalu. Kiedyś raz napisałem do takiego "askowego fejma" i zadałem szczere pytanie. Popularny użytkownik odpowiedział na pytanie, a ja miałem lincz na swoim profilu. Kilka osób wiedziało, jak utrwalić swoje pięć minut i są youtuberami, albo piosenkarzami. 

Słowem podsumowania

Obecnie taki portal nie miałby przebicia, ponieważ wszyscy wolą, aby osoby rozbierali się ze swojej prywatności na Snapchacie, czy też na YouTube niż czytać odpowiedzi. W tamtym okresie Snapchat się rozwijał, a Instagram nie był tak popularny, niż teraz. Portal ask.fm pokazał, że ludzie są istotami, które nie rozumieją idei strony Pytania i odpowiedzi (ang. Questions and Answers) i przeważnie służyła do anonimowego linczu. Wszystkie przedstawione rzeczy są na podstawie swoich wspomnień i doświadczeń z tym portalem. Zapraszam do komentowania i zwracania uwag.



  

internet hobby inne

Komentarze