Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Algorytmy produkcji muzyki dla mp3 i opolski festiwal w Kielcach

Docierające podczas festiwalu Polsat odgłosy z Opery Leśnej spowodowały, że inaczej spojrzałem na ogólne potrzeby wiarygodnego odtwarzania muzyki. Prezentowano tam muzykę, która została nagrodzona, bo najlepiej była odbierana bez możliwości dobrego odsłuchu w tradycyjnym rozumieniu. Nie oceniam tu wartości muzycznej, a zwróciłem jedynie uwagę na fakt, że oceniano ilość odsłon w Internecie. Oszacowałem tylko możliwości odsłuchu, opierając się na rezultatach testów, które robiłem w ostatnim czasie, by sprawdzić, jak uzyskać z PC optymalną wiarygodność przy odtwarzaniu muzyki z Internetu.

Powszechnie znany jest fakt, że mp3 spowodowało rewolucję w dostępie do nagrań z muzyką. Nie zawsze jest tylko świadomość, że miała miejsce aż taka radykalna zmiana. Większość ludzi nie zastanawia się na tym, bo mp3 jest naturalną częścią ich życia. Wiele młodych osób nie zna innych nagrań, a starsi nie chcieli często wydawać pieniędzy na płyty i dopiero mp3 dało im możliwość kolekcjonowania muzyki. Udostępnianie mp3 w Internecie zapewnia też od pewnego czasu największą popularyzację nagrań z muzyką.

Czy mp3 spowodowało również ewolucję muzyki?

Słuchając nagrodzonych w tym roku utworów w Sopocie uwagę zwraca pewien wspólny mianownik. Kompresja mp3 niewiele im szkodzi. W kilku przypadkach wręcz pomaga, bo trudniej jest usłyszeć ich słabszą jakość muzyczną. Te lepiej zrobione zostały natomiast tak przygotowane, że nie wchodzą z konflikt z ograniczonymi możliwościami mp3. Nie sądzę jednak, że nagrodzeni mają tego świadomość.
Ewolucja to dostosowanie się do środowiska i wygrywa opcja najlepiej sprawdzająca się w jakiś konkretnych warunkach. Rynkiem muzycznym rządzi od lat mp3 i najlepsze dostosowanie się do niego toruje drogę do sukcesu. Nie sądzę, że algorytmy używane do produkcji muzyki bezpośrednio uwzględniają specyfikę kompresji z psychoakustycznym modelem opracowanym przez niemieckie Towarzystwo Fraunhofera. Wiedzy dostarcza stosownie przygotowana analiza właściwości muzycznych w oparciu o zwykłe statystyki popularności.

Specjalistami od produkcji muzyki doradzanej takimi analizami stali się Szwedzi, którzy oferują od lat swoje usługi dla wielu krajów z myślą o konkursie Eurowizji. W Szwecji prężnie działa również firma specjalizująca się w analizowaniu popularności muzyki. Chodzi o Spotify, którą większości ludzi kojarzy jako dostawcę muzyki.

W 2016 roku festiwal Eurowizji był w Sztokholmie. Wiele zaprezentowanych tam propozycji powstało we współpracy ze Szwedami i uzyskały one bardzo wysokie notowania. Były w tym monopolistyczne zakusy, które miały dużą szansę, by silnie zakorzenić się na rynku produkcji muzycznej. Soptify w otwartym liście skarciło nawet osoby decyzyjne w Szwecji, że nie udzielają dostatecznego wsparcia dla rozwoju nowego rodzaju biznesu.

Plany na bezkonkurencyjne zwycięstwo grupowe dla propozycji przygotowanych w kooperacji ze Szwedami pokrzyżowały głosy kierujących się innym emocjami, których nie uwzględniono w analizach sprzedaży muzyki. Algorytmy nie przewidziały aneksji Krymu i ludzkiej sympatii dla jego przedstawicielki.

Festiwal Polsatu w Sopocie nie ma ambicji, by aż tak aktywnie oddziaływać na rynek muzyki. Niemniej ich statystyki są ogólnodostępne i mogą z tego korzystać wszyscy, którzy planują używać algorytmy na potrzeby produkcji muzyki. W Polsce rynek muzyczny ma na szczęście również inne bodźce. Jednym z nich jest Festiwal w Opolu, ale zaistniała w tym roku sytuacja może to zmienić. Siła oddziaływania festiwalu spadnie bez współpracy z TVP, chociaż tegoroczna edycja może stać się historyczna. Prawdopodobnie królować będzie tam unikalny klimat artystyczny, który będzie przez lata wspominany z nostalgią.

Potencjał TVP stał się niewiadomą.

Tradycyjny festiwal polskiej piosenki stracił swoje współczesne zaplecze logistyczne w TVP. Stało się ono teraz bezwartościowe. Jest nieprzydatne dla imprezy w Kielcach. Trzeba dla niej przygotować coś zupełnie innego. W tak krótkim czasie można przygotować tylko mniejszą imprezę, na której nie będzie można nic budować. Przygotowanie w przyszłym roku w TVP czegoś na miarę Opola nie będzie proste. W takiej sytuacji najbardziej prawdopodobna jest konkurencja z Polsatem. To oznacza jeszcze silniejszą dominację statystyk w produkcji muzyki. Ambicje polityczne mogą wzbudzić taki rodzaj konkurencji, która negatywnie wpływa na jakość. Taka dominacja statystyk może spowodować, że globalizacja muzycznego smaku stanie się koniecznością, a nie świadomym wyborem.

Jest wysoce prawdopodobne, że rozwinie się przy okazji produkcja muzyczna na bazie nostalgii. Ten trend jest już obecny od jakiegoś czasu. Pojawiają się najróżniejsze reprodukcje tego, co wydano kiedyś na winylu. Z muzyką mogą zadziałać teraz podobne mechanizmy, jak na rynku piwa. W pewnym momencie trzy korporacje piwowarskie zdominowały rynek w Polsce. Wyeliminowanie konkurencji spowodowało brak zainteresowania globalnych gigantów dla dalszego inwestowania w polski rynek. To dało możliwości odrodzenia się tradycji lokalnych browarów. Może niebawem ważona będzie w Polsce muzyka popularna, której sprzyja lepszy sprzęt do jej odtwarzania.

Amerykanie szukają już od lat na to sposobu. Wielu muzyków zanurkowało z nową produkcją w mętną wodę z reaktywacją nagrywania winylu i nawet kaset. W Polsce możemy skorzystać z lepszej drogi przez kluby z muzyką na żywo i dystrybucję w sieci. Ta droga nie jest nowa w innych krajach, ale tam jest wyczerpanie sił w zmaganiach z bezpardonową konkurencją gigantów.

Dużą szansę mają u nas również ciekawie wydane składanki na płytach lub innych nośnikach. Dobrze sprawdzają się jako prezent. Sam uwielbiam taki coroczny prezent ze składanką muzyki świata. Te płyty firmuje Marcin Kydryński pod nazwą jego programu radiowego. To od kilku lat także wspólna nazwa z odnoszącą nieprawdopodobne sukcesy imprezą muzyczną w Gdańsku. Ten trwający 3 dni festyn z występami fenomenalnych muzyków odbywa się w różnych klubach i w filharmonii. W tym cyklu są w Polsce przez cały rok organizowane również koncerty „Siesta w Studio” i „Siesta w drodze”.

Składanki z muzyką kojarzyły mi się wcześniej tylko z tandetą na winylu.

Tłoczona była w ogromnych ilościach i znane przeboje wykonywali anonimowi muzycy, którzy serwowali to co wieczorami grali gdzieś do kotleta. Był to rynkowy odpowiednik dzisiejszego mp3, czy wcześniej bazarowych kaset. Pojawienie się srebrnych krążków zaowocowało nostalgicznymi składankami z oryginalnymi artystami, gdzie brakowało jednak dbałość o jakość, bo miała to zapewnić technologia cyfrowego nośnika. Dzisiejsze technologie dają ogromne możliwości, by przygotować różne prezenty, które dostarczą z najwyższą jakością przeżycia muzyczne.
Na karcie pamięci można dostarczyć muzykę i ciekawe wizje artystyczne, które wcześniej mogły być tylko elementem okładki płyty winylowej. Nie jest także problemem załączenie informacji, jak w książeczkach z CD. W tym zakresie ślepym zaułkiem było DVD. Oferowano filmy z koncertów muzyki poważnej, które wizualnie są nudne i próbowano upiększać je efektami, a te dekoncentrowały przy słuchaniu utworów. Zmontowany film ze żmudną pracą w studio też nie ma sensu, bo liczy się efekt końcowy, którym jest gotowa płyta z muzyką. Materiał filmowy z koncertów to kolejne zasugerowanie się funkcjami DVD. Nie ma sensu mieszać tego w jedną całość z misternie przygotowaną produkcją na CD. Źródłem tych błędów w założeniach produkcyjnych były ograniczenia domowych odtwarzaczy DVD.

Komputer osobisty w domu ma ogromny potencjał multimedialny. Kusząca jest karta pamięci z nagraniami z lepszą jakością od standardu CD. Odtwarzać je można jak płytę ze słuchawkami lub zestawem audio, a nie jak wideo w telewizorze. Podobnie informację tekstową lepiej jest przeglądać na monitorze, a nie wyszukiwać w menu z pilotem DVD na ekranie telewizora.

Elegancka aplikacja do zaprezentowania zawartość karty pamięci zapewni jej indywidualny charakter.

To jest wspaniała okazja dla realizacji różnych wizji artystycznych. Warto jest oczywiście przygotować ją w wersji dla małego i dużego ekranu. Pozwoli to, by optymalnie prezentowała się w urządzeniach przenośnych i z domowym komputerem. Można tworzyć limitowane serie, które zyskają wartość kolekcjonerską.

Permanentne zablokowanie zapisu na karcie pamięci zapewnia użytkownikom bezpieczeństwo podobne do płyt. Nagrane kasety sprzedawano zawsze z takim mechanicznym zabezpieczeniem w obudowie. Udostępnianie w Internecie nie może zapewnić użytkownikom takiego bezpieczeństwa.

Dystrybucja karty przetartymi szlakami dla sprzedaży internetowej działa bez mała równie sprawnie, jak udostępnianie do pobrania. To lepsza forma dla muzyków, którzy nie sprzedają w ofercie kolporterów nagrań z muzyką i zapewnia bardziej atrakcyjną cenę dla użytkownika.

Nie potrzeba dla odtwarzania muzyki używać drogich kart pamięci. Teoretycznie można korzystać nawet ze starszych formatów MMC, ale w praktyce nie sprawdzą się, bo brak w nich blokady.  

oprogramowanie hobby inne

Komentarze

0 nowych
dthlfwp   7 #1 02.06.2017 20:57

no nieźle.

  #2 03.06.2017 07:31

Ten artykuł zawiera tyle bzdur i dezinformacji że szkoda słów.

  #3 03.06.2017 12:14

Co do mp3,95% ludzi ma średniej jakości głośniki i nie usłyszą wysokiej jakości dżwięku.MP3 to jest kodek obsługiwany praktycznie przez wszystko,komórki,odtwarzacze DVD,itd.

  #4 03.06.2017 16:28

"Blokowanie zapisu" na karcie , nie zapewnia żadnego bezpieczeństwa. Przełącznik "blokady zapisu" na karcie SD, nie jest fizyczną blokadą zapisu - jest to po prostu przełącznik ustawiający odpowiedni stan linii WP. Obsługa stanu tej linii zależy od czytnika kart/oprogramowania.

Nie rozumiem o co chodzi Tobie z tym bezpieczeństwem dla użytkowników? To, że użytkownik nie dostanie "danych", za które zapłacił????? Przecież są sumy kontrolne, funkcje skrótu, podpisy cyfrowe etc...

  #5 03.06.2017 23:46

"dobrego odsłuchu w tradycyjnym rozumieniu" piłeś - nie pisz

misterWolf   4 #6 04.06.2017 10:52

kielce? bez jaj, tylko tania sensacja była.

AudiofilPC   6 #7 04.06.2017 11:58

@misterWolf: Nowa Trybuna Opolska podała 30 maja 2017 roku:

We wtorek w Kielcach gościł prezes Telewizji Polskiej Jacek Kurski. Rozmawiał z prezydentem Kielc Wojciechem Lubawskim, chodziło o organizację w Kielcach Koncertu Piosenki Polskiej w miejsce odwołanego festiwalu w Opolu. Prezes Kurski ogłosił, że Telewizja zorganizuje w Kielcach festiwal w całkowicie innej formule niż wszystkie znane tego tylu imprezy. Powiedział też ,że chce by Kielce stały się nową stolicę polskiej piosenki.

@ http://www.nto.pl/festiwal-opole/opole-2017/a/jacek-kurski-chce-w-kielcach-noweg.../

  #8 04.06.2017 13:15

Ogólnie artykuł fajny, ale mam jedno zastrzeżenie, jako fan Eurowizji. Eurowizja to nie festiwal, tylko konkurs :)
"W 2016 roku festiwal Eurowizji był w Sztokholmie." - dokładnie o ten fragment mi chodzi

miclis   7 #9 05.06.2017 12:03

W sumie nie taniej jest kupić po prostu dysk twardy (HDD lub SSD) zamiast kart SD o ogromnych pojemnościach?

AudiofilPC   6 #10 05.06.2017 15:13

@mats97 (niezalogowany): Absolutnie racja z konkursem. Piosenki są na konkurs. Być może o imprezie w związku z ich prezentacją lepiej powiedzieć "festyn w nawiązaniu do konkursu", albo coś w tym rodzaju. Mnie kojarzy się to jako przegląd propozycji do konkursu i użyłem określenia festiwal.

AudiofilPC   6 #11 05.06.2017 15:17

@miclis: Absolutnie tak. W domu prościej jest mieć to na twardym dysku. Myślałem o nośniku - alternatywą dla CD i DVD.

AudiofilPC   6 #12 05.06.2017 15:23

@mats97 (niezalogowany): Na wszelki wypadek rzuciłem teraz okiem do Wikipedii i opis pasuje pod to o czym myślałem

Festiwal (łac. festivus – radosny, wesoły, świąteczny) – szereg imprez artystycznych, przeważnie jednego typu (np. filmowych, muzycznych, teatralnych), będących przeglądem osiągnięć w danej dziedzinie, zorganizowanych w jednym czasie i pod wspólną nazwą, często ujętych w ramy konkursu.

AudiofilPC   6 #13 05.06.2017 15:50

@mats97 (niezalogowany): Był to chyba jednak festiwal, bo na konkursu przesłano więcej propozycji, a tylko wybrane były na prezentacjach. W tekście jest mowa o "zaprezentowanych tam propozycjach".

Oczywiście dzięki za zwrócenie uwagi.

misterWolf   4 #14 05.06.2017 22:01

@AudiofilPC: nie chcą go w opolu to się pcha w inne miejsca.

AudiofilPC   6 #15 06.06.2017 11:27

@misterWolf: W sumie to tylko ambicyjki 2 celebrytów na K, ale udało im się zmobilizować takie wsparcie, że mogą zniszczyć to co przez tyle lat budowało wielu wspaniałych ludzi.

AudiofilPC   6 #16 06.06.2017 15:02

W tekście użyłem określenia "dobrego odsłuchu w tradycyjnym rozumieniu" i jak widać w komentarzu, jest to zbyt abstrakcyjne. Chodzi o to, że np radiostacje dbają o specyficzne brzmienie. U nich prezentacja jakiegoś utworu może się różnić od tego co było intecją realizatora w studio.,by trafiło do słuchacza.

W poprzednim wpisie wspomiałem o nagraniu koleżanki. Słuchając mp3 z AIMP prównywałem wiartygodność brzmienia jej głosu i stwierdziłem zbyt dużą rozbieżność. Ten sam mp3 odwtarzałem również z VirtualDJ i wówczas stwierdziłem, że na parkiecie ten kawałek może nieźle się spawdzić.

AudiofilPC   6 #17 09.06.2017 14:13

W TVP padło okreśienie "Szwedzka mielonka" i przy tej okazji zaprezentowana została wspomniana we wpisie kooperacja. Chodzi o wypowiedź Mieczysława Jureckiego (Muzyk - multiinstrumentalista, kompozytor i aranżer, członek władz ZAiKS, SAWP, ZZM RP, ZAKR, członek PSJ, prezes Stowarzyszenia na Rzecz Wspierania Młodzieży Uzdolnionej Muzycznie "Solo Życia").

Te kilka słów jest w 46 minucie programu udostępnego w Internecie, ale przewijanie jest uciążliwe z powodu.reklam.
@ https://vod.tvp.pl/video/warto-rozmawiac,08062017,30865201

AudiofilPC   6 #18 11.06.2017 11:43

W Internecie dostępna jest audycja Kydryńskiego z 4 czerwca, której całą pierwszą części poświęcił polskiej tradycji. Taka forma zachęcania do rodzimej produkcji jest mi o wiele bliższa od dyskusji na temat partytetów, które poruszono w programie TVP. Określone przez UE progi mają chronić rodzimą produkcję, ale ktoś z gości w studio TVP sugerował, że są zaniżane i to powoduje mniejsze zainteresowanie słuchaczy

Tej cześci programu Kydryńskiego można posłuchać
@ http://www.polskieradio.pl/9/355/Artykul/1773166,Siesta-4-czerwca-godz-1507

AudiofilPC   6 #19 20.06.2017 13:02

Serwis Wirtualnemedia.pl opublikował właśnie artykuł pt Festiwal w Opolu odbędzie się 15-17 września. Kurski: nie ma „czarnej listy TVP”

We wstępie tekstu można przeczytać:

Podpisane w poniedziałek wieczorem porozumienie zakłada organizację przez Telewizję Polską Krajowego Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu. Nadawca chce powtórzyć program zaplanowany na czerwcową odsłonę wydarzenia. - Podpisaliśmy porozumienie, które otwiera drogę do organizacji 54. KFPP w Opolu w dniach 15-17 września - tłumaczy Wirtualnemedia.pl Jacek Kurski, prezes TVP.

@ http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/festiwal-w-opolu-15-17-wrzesnia-2017-w-tvp

AudiofilPC   6 #20 22.06.2017 12:36

Dodatkowym wyjaśnieniem do "dobrego odsłuchu w tradycyjnym rozumieniu" jest artykuł, który 21 czerwca opublikował "Komputer Świat". W wytłuszczonym potytule użyto określenia "wypasione brzmienie dla telewizora", co ma być rozwiązaniem dla dobrego odsłuchu, a argumentem jest:

Sonos twierdzi, że około 70 procent wszystkich telewizorów nie wisi na ścianie, a doświadczenie podpowiada, że niemal 99 procent wszystkich telewizorów ma kiepski dźwięk.

@ http://www.komputerswiat.pl/testy/sprzet/glosniki/2017/06/sonos-playbase-test.aspx

Natomiast ich test z 13 maja, który zatytyłowany został "JBL vs Manta - porównanie dwóch świecących głośników Bluetooth" podaje na wstępie:

Bezprzewodowe produkty firmy JBL są marzeniem wielu, nie tylko młodych osób.

@ http://www.komputerswiat.pl/testy/sprzet/glosniki/2017/05/manta-spk409-vs-jbl-pu...

misterWolf   4 #21 04.07.2017 18:08

@AudiofilPC: taka to "dobra zmiana" :/

AudiofilPC   6 #22 15.09.2017 16:29

Temat Opola poruszyłem ponownie z perspektywy września pod adresem

@ http://audiofilpc.blog.onet.pl/2017/09/14/antykoncepcja-na-festiwal-w-opolu-z-li.../