reklama

Fall Creators Update uszkodził systemowe aplikacje? Microsoft radzi jak je naprawić

Strona główna Aktualności

O autorze

Hodowca maszyn wirtualnych i psów, poza tym stary linuksiarz, bonvivant i śmieszek. W 2012 roku napisał na DP o algorytmie haszowania Keccak i wciąż pamięta, jak on działa.

Windows 10 Fall Creators Update trafił już do milionów użytkowników na całym świecie. Przyniósł wiele wartych uwagi nowości i ulepszeń, niektórym jednak coś w zamian zabrał. Użytkownicy najnowszej wersji systemu Microsoftu donoszą, że niespodziewanie po instalacji tej aktualizacji zniknęły im systemowe aplikacje – i to tak ważne jak np. Kalkulator.

Nam taki problem się nie przydarzył, ale internauci na wielu forach zgłaszają problem z zaginionymi aplikacjami. Nie jest tak, że zniknęły tylko ich ikonki, nie da się też ich uruchomić z konsoli ani poprzez asystentkę Cortana. Gdy jednak użytkownicy próbują swoje systemowe aplikacje zainstalować ponownie z Windows Store, dowiadują się, że aplikacja jest zainstalowana w systemie.

Microsoft nie naprawił jeszcze tej usterki, jednak przyznał, że występuje. Na łamach swojego serwisu Community przedstawiono rozwiązanie, które powinno pomóc.

Należy w tym celu przejść do listy zainstalowanego oprogramowania w Ustawienia > Aplikacje > Aplikacje i funkcje, a następnie wybrać tam uszkodzoną aplikację, rozwijając jej panel i tam wybrać Opcje zaawansowane. W widoku Opcji zaawansowanych powinien być widoczny przycisk Napraw. Jeśli przycisku nie ma, lub jego kliknięcie nie przyniesie żadnego rezultatu, można kliknąć Resetuj, choć to jednak wiąże się z utratą danych aplikacji.

Jeśli resetowanie nie pomoże, Microsoft radzi aplikację przeinstalować. W tym celu w Ustawienia > Aplikacje >Aplikacje i funkcje należy na liście wskazać aplikację i kliknąć przycisk Odinstaluj, a następnie na nowo zainstalować ją ze Sklepu. Po instalacji aplikacja powinna pojawić się na nowo w liście aplikacji, powinno też dać się ją przypiąć do Menu Start.

Za dużo tych aplikacji zniknęło, by wszystkie ręcznie przywracać? Pozostaje konsola. Microsoft zaleca uruchomić PowerShella w trybie administratora – prawym przyciskiem myszy klikając na przycisku Start, z menu kontekstowego wybierając Program Windows PowerShell (Administrator), a następnie wydać następujące polecenia:

reg delete "HKCU\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\TileDataModel\Migration\TileStore" /va /f

get-appxpackage -packageType bundle |% {add-appxpackage -register -disabledevelopmentmode ($_.installlocation + "\appxmetadata\appxbundlemanifest.xml")}

$bundlefamilies = (get-appxpackage -packagetype Bundle).packagefamilyname

get-appxpackage -packagetype main |? {-not ($bundlefamilies -contains $_.packagefamilyname)} |% {add-appxpackage -register -disabledevelopmentmode ($_.installlocation + "\appxmanifest.xml")}

Poczekaliście kilka minut na ich wykonanie, ale i to nie pomogło? Pozostaje więc zresetować Windows: Ustawienia > Aktualizacja i zabezpieczenia > Odzyskiwanie > Resetuj ustawienia komputera > Rozpocznij. Na szczęście wybierając opcję Zachowaj moje pliki można zrobić to w miarę bezboleśnie, bez utraty swoich danych.

© dobreprogramy
reklama

Komentarze

reklama