Odświeżone Audi A4: Nowy system MMI oraz funkcje na zamówienie

Strona główna Lab Inne
Odświeżone Audi A4 wyróżnia się przede wszystkim zmienioną grafiką świateł
Odświeżone Audi A4 wyróżnia się przede wszystkim zmienioną grafiką świateł

O autorze

Odświeżone Audi A4, które miało swoją premierę już jakiś czas temu, niesie ze sobą szereg zmian nie tylko stylistycznych, ale również związanych z zastosowanym systemem MMI oraz licznymi nowościami w ofercie m.in. usługami i funkcjami na zamówienie. Niedawno miałem okazję sprawdzić wszystkie zmiany podczas polskiej prezentacji w okolicach Gdańska. Co się zmieniło?

Wielu producentów przyzwyczaiło nas do skromnych kuracji odświeżających swoich modeli. Nowy grill, nowe wzory felg, kilka nowych tkanin tapicerki i parę dodatków do wyposażenia. Audi poszło zupełnie inną drogą i postanowiło dodać do swojego najpopularniejszego modelu A4 całe mnóstwo zmian. Wystarczy wspomnieć, że pod względem stylistycznym zmienił się niemal każdy element nadwozia – nietknięty został jedynie dach i maska. Mnóstwo zmian zaszło również we wnętrzu, w tym zupełnie odświeżony system MMI oraz szereg dodatków, których nie widać na pierwszy rzut oka.

Przeprojektowany system MMI

Pod względem systemowym, odświeżone Audi A4 mocno zbliżyło się do swoich większych i droższych braci. Auto jest teraz lepiej skomunikowane ze światem, ma stałą łączność z siecią, zaś obsługa wszystkiego przypomina teraz korzystanie z tabletu z wieloma funkcjami. Producent postanowił również całkowicie zrezygnować z wprowadzania komend i sterowania systemem za pomocą fizycznego pokrętła i przycisków na rzecz w pełni dotykowej obsługi z możliwością wydawania złożonych komend głosowych.

To, co rzuca się w oczy od razu po wejściu do auta to duży ekran systemu MMI o przekątnej 10,1 cala, który dostępny jest w każdej wersji wyposażenia modelu A4. Ekran ma rozdzielczość 1540 x 720 pikseli i pozwala na wyświetlanie wielu informacji nawet niewielką czcionką, a wszystko jest nadal widoczne i czytelne. Niestety wielu producentów nadal korzysta z wyświetlaczy o niskiej jakości i rozdzielczości, ale na szczęście widać systematyczny progres w tej tematyce. Sterowanie dotykowe jest dość intuicyjne pod warunkiem, że poruszamy się wolno, po równej drodze lub korzystamy z systemu na postoju. Nadal uważam, że alternatywa w postaci pokrętła lub przycisków często sprawdza się lepiej, niż sięganie ręką do ekranu i próbowanie wcelować w wybraną opcję podczas jazdy.

Na szczęście zamiast palcem, kierowca może obsługiwać system MMI również głosem, co umożliwia funkcja sterowania głosowego językiem naturalnym, rozumiejąca wiele sformułowań z języka codziennego. Takie rozwiązanie idealnie sprawdza się z opcjonalną nawigacją MMI Navigation plus, która „rozumie” złożone instrukcje i jest w stanie wybrać adres bez konieczności dotykania ekranu. Nie jest to co prawda nowość i już od wielu lat mamy tego typu funkcje w różnych modelach, ale dopiero teraz ich działanie staje się naprawdę poprawne i zamiast irytować, spełniają polecenia kierowcy. Co do nawigacji, obliczanie trasy odbywa się online, na serwerach wykorzystujących przekazywane w czasie rzeczywistym informacje o kompleksowej sytuacji na drodze. Audi oferuje bezpłatną aktualizację bazy danych nawigacji cztery razy w roku.

Ponadto dzięki usłudze Audi connect, A4 wykorzystuje także inteligencję rozproszoną floty Audi, korzystając dla przykładu z usług car-to-X czy z informacji online o znakach drogowych i z informacji o zagrożeniach. To wszystko wpływa między innymi na ustawienia nawigacji oraz pracę aktywnego tempomatu. Jest także usługa parkowania przy ulicy „On-Street Parking”, która ułatwia wyszukiwanie miejsca do zaparkowania bezpośrednio przy ulicy. Bardzo ciekawie zapowiada się również usługa „Informacje o sygnalizacji świetlnej”, którą Audi udostępnia po raz pierwszy w wybranych niemieckich miastach. Jak to działa? Otóż pojazd, w którym dostępna jest ta usługa, za pośrednictwem serwera otrzymuje dane z centralnego komputera miejskiej sygnalizacji świetlnej. To z kolei sprawia, że kierowca może dopasować prędkość tak, by do kolejnej sygnalizacji świetlnej podjechać podczas następnej fazy światła zielonego.

Ciekawostki i funkcje na żądanie

W odświeżonym Audi A4 znajdziemy wiele ciekawych rozwiązań i nowinek technologicznych, które do tej pory w ogóle nie były spotykane lub były dostępne tylko w topowych modelach. Możemy przykładowo spersonalizować wszystkie ustawienia auta w dedykowanej aplikacji myAudi. Możemy ustawić klimatyzację, często wybierane cele w nawigacji, ustawienia foteli, ulubione media, stacje radiowe etc. Podczas odblokowywania drzwi samochód na podstawie kluczyka rozpoznaje danego użytkownika i samoczynnie aktywuje jego indywidualny profil. Równocześnie system przy odblokowywaniu drzwi wyświetla na monitorze pytanie, czy ma zachować dany profil czy ma wybrać inny, indywidualnie zapisany. W ten sposób tego samego kluczyka można używać z różnymi osobistymi profilami. Ponadto możemy zdecydować się na kluczyk Audi connect key, który wykorzystując komunikację NFC, umożliwia odblokowanie i blokowanie drzwi pojazdu oraz włączenie silnika przy pomocy smartfona z systemem operacyjnym Android i dedykowanej aplikacji myAudi.

Kolejną ciekawostką jest zestaw funkcji na żądanie. Co to takiego? Otóż kupując auto nie musimy decydować się na wszystkie dodatki, gdyż po jakimś czasie możemy je zdalnie aktywować i korzystać np. przez pewien okres czasu. W praktyce już po zakupie auta, przy pomocy aplikacji myAudi, w zależności od swoich potrzeb możemy dokupić trzy kolejne funkcje infotainment. W Niemczech są to system obsługi MMI Navigation plus, radio cyfrowe DAB+ i Audi smartphone interface. Oferta ta rynku polskim jest w trakcie przygotowywania i zostanie wprowadzona od roku 2020. Funkcje te przypisane są do konkretnego egzemplarza, więc nawet kolejny właściciel auta może korzystać z wykupionych opcji lub zamówić je na własną rękę.

Dla ciekawskich: Zmiany stylistyczne i jednostki napędowe

Zmian we wnętrzu oraz modyfikacji systemowych jest bardzo dużo, ale ważne są także zmiany zewnętrzne. Oprócz przednich i tylnych świateł, które teraz zamiast zadziornych ostrych kształtów mają łagodne „rzęsy”, Audi A4 otrzymało przednie i tylne zderzaki z mocnymi akcentami sportowymi, jak również nadkola z wyraźnymi przetłoczeniami. Zmieniły się również drzwi, które teraz mają nieco niższą linię klamek oraz łączące je przetłoczenie. Lusterka boczne zamontowano na drzwiach, co dodaje sportowego sznytu.

Pod maską może wylądować jeden z trzech silników w kilku wariantach mocy. Może to być jednostka 2.0 TFSI o mocy 150, 190 oraz 245 KM oraz 2.0 TDI generujące 136, 163 oraz 190 KM. Jest także topowe 3.0 V6 TDI w modelu S4, które generuje moc 347 KM oraz potężne 700 Nm momentu obrotowego. Pozwala to rozpędzić auto od 0 do 100 km/h w czasie 4,8 sekundy. Prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h. W tym modelu zastosowano także ciekawą technologię mild-hybrid, funkcjonującą w oparciu o nową, 48-woltową główną sieć pokładową. Głównym zadaniem jest zwiększenie wydajności dzięki napędzanej elektrycznie sprężarce EAV. Takie połączenie zapewnia wysoką moc natychmiast po wciśnięciu pedału gazu. To wszystko w połączeniu z przekładnią tiptronic, napędem na cztery koła i momentem obrotowym 700 Nm daje fantastyczne efekty.

Podsumowanie

Odświeżone Audi A4 wyposażono w mnóstwo nowinek technologicznych i śmiałych rozwiązań. Z jednej strony mamy świetnie działający system MMI z dotykowym i głosowym sterowaniem, ale brak fizycznych przycisków i pokręteł może niektórym przeszkadzać. Jest także świetne Audi S4, ale 3-litrowy silnik Diesla pod maską dla niektórych może wydać się pomyłką. Faktem jest jednak, że odczucia podczas prowadzenia S4-ki są piorunujące, a zalety silnika wysokoprężnego przekute w ogromną dawkę emocji. Co prawda podczas niespełna dwugodzinnej przejażdżki nie byłem w stanie w pełni poznać systemu MMI, ale zdaje się, że to kierunek, który obiorą wszyscy producenci i musimy się do tego przyzwyczaić.

© dobreprogramy