r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Test VEGAS Pro 14 – profesjonalne filmy 4K na wyciągnięcie ręki

Strona główna AktualnościOPROGRAMOWANIE

VEGAS Pro jest jednym z popularniejszych programów do nieliniowej edycji filmów. Niedawna zmiana właściciela budziła obawy niektórych użytkowników, ale firma MAGIX dobrze poradziła sobie z rozwijaniem nowego nabytku. Program na nowo nabrał rozpędu i znów nie odbiega od standardów – głównie dzięki możliwości pracy z filmami nagranymi w 4K i synchronizacją ujęć z wielu kamer, co jest już w branży standardem.

Materiały można transkodować podczas importu, można też „w locie” zmienić rozdzielczość projektu, na co często nie pozwalają prostsze programy do edycji wideo. Co więcej, nowy projekt może automatycznie dopasować się do importowanych materiałów, a więc dobrać liczbę klatek wyświetlanych na sekundę i rozdzielczość. Jeśli stanowisko pracy na dwa monitory, można skorzystać z drugiego jako podglądu multimediów. Przy sprawdzaniu konkretnych ujęć warto skorzystać z możliwości zapętlenia zaznaczonego fragmentu.

VEGAS Pro nie jest szczególnie wymagający, ale praca z materiałami 4K wymaga już mocniejszej maszyny, najlepiej z dyskiem SSD albo szybką macierzą. Karta graficzna powinna mieć przynajmniej 512 MB pamięci i obsługiwać OpenCL (przynajmniej: NVIDIA GeForce GTX 4xx / GT 2xx z nowymi sterownikami, Quadro 600, Radeon HD 57xx lub Intel HD 4000). Program działa na 64-bitowych Windowsach 7, 8 i 10. RAM-u wypada mieć przynajmniej 4 GB i oczywiście im więcej, tym lepiej.

r   e   k   l   a   m   a

VEGAS Pro można testować przez 7 dni bez zobowiązań. Czas ten można wydłużyć do 30 dni darmową rejestracją swojej kopii programu.

Nowości i ciekawostki w wersji 14

MAGIX nie kazał nam długo czekać na wersję 14 programu VEGAS Pro i warto przyjrzeć się nowościom, które zostały wprowadzone przez nowego właściciela programu. Widać, że nie próżnował. Już przy pracy nad pierwszym klipem zobaczymy bardzo wygodny drobiazg – hover scrub. Ta funkcja pozwala podczas przeglądania klipów „na brudno” oznaczyć punkty początkowe i końcowe dla każdego z ujęć. Wstępnie wybrane części klipów można dodać do osi czasu, a przycinaniem zająć się później. W ten sposób można znacznie szybciej przelać koncepcję na oś czasu, a potem spokojnie ją dopracować.

Jedną z podstawowych zalet programu Adobe Premiere Pro jest panel Lumetri, który wprowadza do programu do montażu filmów ustawienia podobne do tych, jakie znajdziemy w programach do wywoływania zdjęć. Efekty, jakie można dzięki temu osiągnąć, stoją na bardzo wysokim poziomie i trudno doścignąć możliwości, jakie daje Lumetri. VEGAS Pro 14 nie dogoni bogactwa filtrów, jakie znajdziemy w produkcje Adobe, ale też nie ma na co narzekać. Można komfortowo sterować barwami, balansem bieli, jasnością, kontrastem, pracować w przestrzeni LAB, usuwać szum i oczywiście nakładać liczne efekty artystyczne. Ogromnym ułatwieniem jest narzędzie Color Match, które dopasuje kolorystykę między klipami (na przykład z różnych kamer).

Przy nakładaniu na filmy efektów można oczywiście tworzyć maski i korzystać ze śledzenia ruchu (można na przykład zamazać numery rejestracyjne aut albo zrobić coś kreatywnego). Bardziej zaawansowani użytkownicy mogą sięgnąć po różne tryby tworzenia wielowarstwowych kompozycji, gdzie można już pokusić się o stylizację oświetlenia czy nakładanie tekstur na fragmenty kadru. Można też komfortowo pracować z filmami stereoskopowymi.

Przy tej okazji warto przypomnieć o dostępności wtyczki HitFilm Ignite Pro, która do VEGAS Pro doda funkcje znane z programu HitFilm. Można również bezproblemowo wymieniać pliki projektów między HitFilmem Pro 2017 i VEGAS Pro, bez konwersji po drodze.

Coraz więcej urządzeń nagrywa materiały w 4K i czasami przychodzi potrzeba połączenia ich z nagraniami Full HD z amatorskiej kamery albo archiwalnych. Z pomocą przychodzą narzędzia Smart Upscale i Smart Zoom, które znajdziemy w zestawie filtrów VEGAS Pro. Służą one do poprawienia jakości powiększanych materiałów, między innymi wygładzają granice między powiększonymi pikselami i zapewniają gładki ruch. Trzeba tylko pamiętać, że te narzędzia wymagają karty graficznej, która obsłuży OpenCL. Poniżej możecie zobaczyć, jak wygląda fragment klatki filmu z materiałem Full HD, powiększonym z i bez Smart Upscale (eksport do ProRes). Poprawione fragmenty obrazu nawet z bliska są ostrzejsze przez to wyraźniejsze.

Co ciekawe, można poprawiać w ten sposób tylko niektóre fragmenty klipu. Intensywność filtrów w czasie można ustawić krzywymi.

Twórcy programu zadbali także o bardzo dobre kadrowanie i skalowanie materiału. Można określić punkt centralny kadru, a automat sam zadba o wyrenderowanie dobrej jakości zbliżenia. Tu także działają mechanizmy poprawiające jakość powiększanego obrazu.

Podczas montażu ważna jest możliwość manipulowania czasem trwania klipów. Warto tu podkreślić, że VEGAS Pro 14 pozwala zmieniać prędkość odtwarzania płynnie, nawet o 40 razy. Z tego narzędzia można korzystać po dodaniu obwiedni. Na wizualizacji klipu pojawi się wtedy zielona linia, którą można manipulować tak samo, jak głośnością czy krzywymi barw. Dzięki temu bez cięcia ujęcia na mniejsze fragmenty można je przyspieszać i zwalniać, a nawet cofnąć fragment. Narzędzie jest bardzo intuicyjne, elastyczne i warto się z nim bliżej zapoznać.

Świetnie działa też funkcja Time Stretch, którą można aktywować, zbliżając kursor do końca klipu na osi czasu i przyciskając Control. Pozwala ona płynnie dopasować prędkość odtwarzania fragmentu filmu do wolnego „miejsca” na ścieżce. Zmiany są płynne i czasami łatwo je przeoczyć, co w tym przypadku jest efektem pożądanym.

Praca z klipami nagrywanymi z dużą prędkością wiąże się często z potrzebą usuwania przeplotu. Na to również znalazła się rada w VEGAS Pro 14, który zyskał możliwość adaptacyjnego usuwania przeplotu z takich szybkich ujęć.

To także niezłe studio dźwiękowe

VEGAS Pro to nie tylko montaż nagrań obrazu, ale też kompletne, środowisko edycji dźwięku na wielu ścieżkach. Program zawiera narzędzia do nagrywania dźwięku w wielościeżkowym środowisku z profesjonalnymi narzędziami do pomiaru. Można korzystać z nieograniczonej liczby ścieżek, co daje ogromne możliwości miksowania. Mamy tu oczywiście możliwość sterowania obwiednią każdego z nagrań, ustawiania przenikania i nakładania efektów. Funkcji jest mnóstwo i mało który program może pochwalić się takim bogactwem.

Wysokiej jakości produkcje wymagają dźwięku przestrzennego, który także można zmontować w VEGAS Pro 14. Program pozwala przygotować i wyeksportować ścieżkę dźwiękową 5.1 i obsługuje dźwięk 24-bitowy, próbkowany z częstotliwością 194 kHz. Do generowania efektów można używać wtyczek w formacie VST, a renderowanie w czasie rzeczywistym ułatwia precyzyjne miksowanie.

Dodatki w wersjach Pro i Pro Suite

W wersjach Pro i Pro Suite programu znajdują się dodatkowe narzędzia do przygotowywania dysków multimedialnych, czyli Vegas DVD Architect. Można tu zaprojektować płyty DVD i Blu-ray, razem z animowanym menu, przyciskami, efektami i różnymi interaktywnymi elementami. Do dyspozycji mamy 36 szablonów „oprawy” materiału, które można dostosować do potrzeb projektu. Przy projekcie można skorzystać ze skryptów, można też do fragmentów filmu przypisywać odnośniki i przyciski, co umożliwi nieliniową nawigację. Co ciekawe, markery z projektu VEGAS Pro można zaimportować jako znaczniki rozdziałów DVD.

Dostępny jest tu także świetny system stabilizacji obrazu i usuwania błędów pracy matryc CMOS (przechylenie obrazu, kołysanie, wibracje, „galaretka”) proDAD Mercalli V4. Cena wtyczki to 299 dolarów. Wtyczką powinni się zainteresować przede wszystkim nagrywający dynamiczne filmy kamerkami GoPro i aparatami. Poniższy zrzut ekranu pochodzi ze strony producenta, stąd język niemiecki.

Jeśli chcecie odtworzyć wygląd hollywoodzkich hitów, niezbędne będą wtyczki NewBlueFX, przeznaczone do stylizacji ujęć. Konkretnie możemy liczyć na: NewBlue Elements, NewBlue Essentials, NewBlue Filters i NewBlue Stylizers. Dają one do dyspozycji użytkownika w sumie kilkadziesiąt filtrów, które wykonają czynności od dodania winiety, przez podmianę kolorów po stylizację filmu na kreskówkę albo „żywe akwarele”. To daje w sumie prawie pół tysiąca dolarów.

Do tego trzeba dorzucić kosztujący kolejne 99 dolarów dodatek Titler Pro Express tego samego producenta. Jak wskazuje nazwa, służy on do tworzenia wszelkiego rodzaju napisów i podpisów, które zrobią wrażenie na widzach. Można tu korzystać z animacji, różnych efektów i odtworzyć rozpoznawalne style. Co więcej, dodatek pozwala zmieniać wiele napisów jednocześnie, co znacznie ułatwia pracę z większymi produkcjami.

W wersji VEGAS Pro Suite znalazła się pełna wersja dodatku NewBlueFX Titler Pro 3 (niedawno została wydana wersja 5, kosztująca 299 dolarów).

W najbogatszej wersji VEGAS Pro Suite znajdują się też profesjonalne wtyczki Boris FX BBC. Dla pracujących z greenscreenem czy blueboksem przeznaczona jest Boris FX BCC Key and Blend, która nie tylko pozwala usunąć tło w jednolitym kolorze (co, nawiasem mówiąc, można zrobić w „gołym” VEGAS Pro Edit), ale też dostarcza narzędzia do niestandardowej edycji barw, manipulowania światłami i cieniami.

Boris FX BCC Match Move to kosztująca 300 dolarów wtyczka do zaawansowanego śledzenia ruchu. Można się oczywiście bez niej obejść, korzystając ze wbudowanych mechanizmów programu, ale gdy zachodzi potrzeba dopasowania ruchu na dwóch ujęciach, co zdarza się w filmach akcji, Match Move jest niezastąpiona.

3D Objects zaś to program pozwalający renderować i animować 3-wymiarowe elementy, które znajdą się w filmie. Wtyczka pozwala importować pliki EPS, wyciągać kształty, deformować, zawijać, rozbijać i robić wiele innych rzeczy, które wzbogacą produkcje. Do dokłada do rachunku kolejne 300 dolarów.

Oczywiście wtyczki te nie są potrzebne każdemu, ale dobrze wiedzieć, że można je kupić taniej niż na stronie producenta.

Ile kosztuje i czy warto?

VEGAS Pro Edit, czyli najtańsza wersja programu, kosztuje 1699 złotych. Nie ma co próbować kogokolwiek przekonać, że jest to program tani, ale ma bardzo dobry stosunek ceny do możliwości. Nie można go porównywać z kosztującymi w granicach 500 złotych programami Movie Edit Pro Plus czy bardzo podstawowym Premiere Elements.

Jedną z podstawowych zalet VEGAS Pro Edit jest możliwość kupienia programu „raz na zawsze”, od czego niestety odchodzą konkurenci. Dla porównania przypomnę, że abonament na Premiere Pro kosztuje 25 euro miesięcznie (29 euro dla firm), więc w 15 miesięcy użytkownik zapłaci tyle samo, co za VEGAS Pro Edit. AVID Media Composer także jest dostępny w abonamencie i kosztuje 50 dolarów miesięcznie – prawie dwukrotnie więcej niż produkt Adobe. Bezpośredni konkurent VEGAS Pro od Sony – Catalyst Production Suite – także dostępny jest tylko w abonamencie, za 20 euro miesięcznie lub 180 rocznie.

Jeśli porównamy ceny abonamentów z VEGAS Pro Edit, okaże się, że oferta nie jest taka zła. Co więcej, program można rozszerzać znanymi w branży wtyczkami w formacie VST i OpenFX. Trzeba jednak pamiętać, że nie jest to najtańsza pozycja w ofercie. Dostępne są również edycje VEGAS Pro, z kilkoma wtyczkami i możliwością przygotowywania płyt DVD i Blu-ray (2599 zł), a także VEGAS Pro Suite (3499) z profesjonalnymi dodatkami. Jeśli porównamy ceny pakietów do cen samych dodatków, też nie jest tak źle.

Podsumowując, jeśli szukacie profesjonalnego programu do montażu filmów, z ogromnymi możliwościami i zaawansowanymi narzędziami, warto rozważyć VEGAS Pro Edit lub którąś z bardziej rozbudowanych wersji, jeśli w planach macie też przygotowywanie DVD. Wersję próbną VEGAS Pro dla Windowsa znajdziecie w naszej bazie programów.

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.