Abonament RTV: dostawcy płatnej telewizji będą musieli zgłaszać telewizory swoich klientów?

Strona głównaAbonament RTV: dostawcy płatnej telewizji będą musieli zgłaszać telewizory swoich klientów?
22.02.2017 09:38
Abonament RTV: dostawcy płatnej telewizji będą musieli zgłaszać telewizory swoich klientów?

Wydawało się, że głównezałożenia nowelizacji ustawy o abonamencie RTV już znamy –ostatnio Krzysztof Czabański, przewodniczący Rady MediówNarodowych, wyjawił m.in., że Poczta Polska ma uzyskać wgląd wbazy klientów prywatnych operatorów telewizji kablowych i platformcyfrowych. Wgląd to jednak nie wszystko. Ministerstwo Kultury iDziedzictwa Narodowego chce proces wynajdywania posiadaczytelewizorów jeszcze bardziej usprawnić. Zastąpienie telewizorakomputerem z monitorem niczego już nie zmieni.

Do procesu rejestrowania odbiorników mają otóż zostaćwłączeni operatorzy płatnej telewizji, ale w szerszym zakresieobowiązków. Otrzymają oni tzw. zlecone zadanie publiczne, tj.obowiązek uzyskania od klienta zgłoszenia rejestracyjnegoodbiornika (lub oświadczenia o dokonaniu takiego zgłoszenia) orazprzekazania tego zgłoszenia (lub oświadczenia) do operatorapobierającego opłaty. Według pierwotnych założeń miała to byćPoczta Polska – wykorzystanie w tej kwestii urzędów skarbowychpozostaje kwestią nierozstrzygniętą.

To zlecone zadanie publiczne nie będzie wykonywane w czyniespołecznym – nowy obowiązek to dodatkowy narzut na abonament RTV,ponieważ operatorzy mają za to być wynagradzani, według stawek,które ustali KRRiTV. Ucieszy to Polską Izbę KomunikacjiElektronicznej, której prezes Jerzy Straszewski niedawno pisał wliście do Krzysztofa Czabańskiego, że dostawcy telewizji zanałożenie obowiązku powinni być dodatkowo wynagradzani.

Potencjał rozszerzenia w ten sposób bazy przymusowych abonentówmediów narodowych jest naprawdę duży. Trzech największychoperatorów płatnej telewizji w Polsce, tj. Cyfrowy Polsat, nc+ orazUPC Polska ma razem ponad 7,8 mln abonentów. Przypomnijmy, żeprzewodniczący Rady Mediów Narodowych chciał, by nowy abonamentstanowił równowartość „jednej kawy miesięcznie”. Załóżmy,że będzie to 10 zł, czyli 120 zł rocznie. W tej sytuacjiabonament pozyskany tylko z samych klientów trzech największychoperatorów płatnej telewizji wyniesie ponad 936 mln zł rocznie –sporo, biorąc pod uwagę to, że prognozy na rok 2017 mówią ozebraniu raptem 635 mln złotych.

Taki kształt nowelizacji ma jeszcze jeden ciekawy aspekt. Jeślizakup płatnej telewizji bez przedstawienia oświadczenia ozgłoszeniu odbiornika do rejestracji stanie się niemożliwy, towszyscy ci, którzy oglądają TV na komputerze czy tablecie, będąmusieli swoje urządzenia rejestrować jako telewizory. W końcu sąw stanie odebrać sygnał mediów narodowych, a więc sensu strictosą odbiornikami telewizji…

Programy

Aktualizacje
Aktualizacje
Nowości
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (182)