Abonament RTV od każdego podatnika – zapłacą też chłopi i przedsiębiorstwa

Abonament RTV od każdego podatnika – zapłacą też chłopi i przedsiębiorstwa15.02.2017 12:05
Abonament RTV od każdego podatnika – zapłacą też chłopi i przedsiębiorstwa

Model w jakim będą utrzymywane w przyszłości media narodowenabiera coraz wyraźniejszych kształtów. Krzysztof Czabański,przewodniczący Rady Mediów Narodowych udzielił wywiadu tygodnikowi„Wprost”, w którym zdradził wiele z tego, co zamierza namprzygotować Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zmiany sąkonieczne – gdyż jak ustaliła KRRiT, w zeszłym roku z abonamentuw obecnym kształcie udało się pozyskać tylko 749,9 mln złotych,a według prognoz, w tym roku kwota ta zmaleje do 635 mln zł.

Projekt nowej ustawy o abonamencie radiowo-telewizyjnym jest jużna ukończeniu – do rządu trafi w ciągu kilku tygodni, w Sejmieznajdzie się do końca marca. Jedną z najważniejszych zmian jestrozszerzenie bazy gospodarstw domowych z odbiornikami telewizyjnymi.Dziś liczy ona 3 mln gospodarstw, z czego jedynie 1,5 mln maustawowy obowiązek płacenia abonamentu. W zeszłym roku zapłaciłogo jedynie 1,12 mln.

Dlatego autorzy projektu chcą sięgnąć do baz operatorówplatform cyfrowych i kablówek. Zakładając, że każdy abonenttakiej usługi jest posiadaczem telewizora, chcą zobowiązaćdostawców do dostarczania danych swoich klientów Poczcie Polskiej.Mają oni też przypominać swoim klientom o ustawowym obowiązkupłacenia abonamentu.

Poczta będzie dysponowała taką rozszerzoną bazą, ale niebędzie już zajmowała się poborem abonamentu. Ze słówprzewodniczącego Rady Mediów Narodowych wynika, że to zadanieprzypadłoby urzędom skarbowym. Płacić mają wszyscy płatnicyPIT, CIT i KRUS. Ile płacić? Tego Czabański nie ujawnił, alewspomniał, że mówi się o równowartości jednej kawymiesięcznie. Mamy nadzieję, żenie chodziło tu o cenę tego słynnego kopi luwaka,kawy z ziaren przetrawionych przez urocze zwierzątka zwane cywetami– pewnie miałoby to być kilkanaście zł miesięcznie.

Przypomnijmy, że prezes TVPJacek Kurski, był niezadowolony z wysokości obecnego abonamentu RTV(22,70 zł/mies.), zauważając, że stacje takie jak Polsat czy TVNpobierają abonament komercyjny,średnio wynoszący 50 zł miesięcznie. Zapowiadając internetowąekspansję, w ramach której Telewizja Polska miałaby rywalizowaćnawet z Netflixem, wspominał, że do realizacji śmiałych planówmedia narodowe potrzebują ok. 2 mld złotych rocznie. Z tejperspektywy prognoza Krajowej Rady o zaledwie 635 mln złotychwpływów w roku 2017 może oznaczać, że tych cudów wrozdzielczości16K, jakie obiecywano w ramach Programu Operacyjnego InteligentnyRozwój 2014-2020 raczej nie zobaczymy – chyba że Poczta i urzędyskarbowe wezmą się poważnie do pracy.

Programy

Aktualizacje
Aktualizacje
Nowości
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (179)