85-latka straciła 17 tys. złotych. Policja apeluje do każdego

85-latka straciła 17 tys. złotych. Policja apeluje do każdego22.09.2023 16:02
Pieniądze
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Sheviakova

Policja apeluje, by zachować ostrożność w kontaktach z osobami, które podają się za policjantów. Odnotowano bowiem kolejny przypadek "oszustwa na policjanta" - kobieta straciła w ten sposób 17 tysięcy złotych. Policja podaje zasady, które trzeba stosować także w przypadku transakcji internetowych.

Policja apeluje do wszystkich Polaków, by uważali na fałszywych policjantów. 85-latka z Krapkowic uwierzyła bowiem osobie, która podała się za funkcjonariusza i zadeklarowała, że środki na koncie seniorki są zagrożone. Kobieta wypłaciła je i przekazała na dane oszusta, nie będąc świadomą zagrożenia. Zorientowała się, że padła ofiarą oszustwa dopiero po kilku dniach - straciła niecałe 17 tysięcy złotych.

Chociaż w tym przypadku środki przekazane zostały w gotówce i mamy do czynienia z typowym oszustwem socjotechnicznym, w podobny sposób można paść ofiarą w sieci, jeśli nie stosuje się do podstawowych zasad bezpieczeństwa. Ostatnio często odnotowuje się przypadki fałszywych inwestycji w kryptowaluty, w wyniku których nieostrożni Polacy tracą oszczędności życia. 60-latek z Lublina stracił w ten sposób ponad 100 tysięcy złotych, choć chciał pomnożyć swoje środki.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Policja apeluje o ostrożność

Policja przypomina, że podstawowe zasady bezpieczeństwa mają zastosowanie także w sieci, podczas przeprowadzania transakcji internetowych. Trzeba pamiętać przede wszystkim o następujących regułach:

  • nie podawać nikomu loginów, haseł, numeru karty i kodu zabezpieczającego CVV2/CVC2
  • czytać ze zrozumieniem każdy SMS z kodem potwierdzającym transakcję z banku (z treści może wynikać, że ktoś próbuje autoryzować niechcianą operację),
  • po otrzymaniu telefonicznej deklaracji o "zagrożeniu pieniędzy", najlepiej rozłączyć się i samodzielnie skontaktować z bankiem, by to zweryfikować,
  • nie należy ufać osobom, które przez telefon chcą pomóc wycofać zaciągnięty kredyt,
  • nie należy instalować żadnych aplikacji, do czego zachęca rozmówca przez telefon. W ten sposób można zainstalować oprogramowanie do zdalnego dostępu i w łatwy sposób stracić pieniądze z konta.

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.