Alior Bank przestrzega przed SMS-ami w przeglądarce i... ma sporo racji

Alior Bank przestrzega przed SMS-ami w przeglądarce i... ma sporo racji09.07.2018 22:18
Kobiera ze smartfonem z depositphotos</a

W czerwcu otrzymaliśmy możliwość wysyłania i odbierania SMS-ów z poziomu przeglądarki za sprawą udostępnionej przez Google aplikacji webowej. Dla wielu była to długo oczekiwania funkcja. Warto jednak zwróić uwagę, że stanowić może ona znacznie osłabienie bezpieczeństwa w procesie dwuetapowej weryfikacji tożsamości, np. podczas korzystania z bankowości internetowej.

Dwustopniowa weryfikacja tożsamości w przypadku niektórych banków wykorzystuje już powiadomienia emitowane przez aplikacje mobilne. Wystarczy zlecić przelew w przeglądarce na pececie i zatwierdzić go w aplikacji mobilnej (PIN-em lub odciskiem palca), by bezpiecznie wydać zlecenie. Wciąż jednak wielu wykorzystuje do tego SMS-y z jednorazowymi kodami. I tu pojawia się problem – przez wprowadzoną przez Google możliwość odbierania SMS-ów w przeglądarce tracimy podstawową zaletę korzystania z 2FA, czyli konieczność potwierdzenia transakcji na dwóch urządzeniach. Uwagę na tę kwestię zwrócił Alior Bank w biuletynie skierowanym do klientów.

Logowanie do Wiadomości w przeglądarce odbywa się podobnie, jak ma to miejsce w przypadku webowych klientów wielu popularnych komunikatorów – instancja przeglądarkowa parowana jest ze smartfonem przez zeskanowanie kodu QR. To smartfon pełni tu więc rolę nadrzędną i wysyła zwrotną informację o autoryzacji. Jeśli zatem w jednej przeglądarce uruchamiana jest instancja wiadomości i zlecany jest przelew, to założenia dwuetapowej weryfikacji lądują w śmietniku – potencjalny atakujący, czy nawet zwykły złodziej, może przejąć oba składniki.

Trudno odmówić tutaj poradom Alioru zdrowego rozsądku. Cała sprawa skłania jednak do zastanowienia się, na ile – w dobie, gdy granica pomiędzy tym, co mobilne i stacjonarne mocno się zatarła – SMS-y mogą jeszcze uchodzić za składnik drugiego etapu. W czasach, gdy priorytetem okazuje się ciągłą synchronizacja danych pomiędzy urządzeniami znacznie lepszym rozwiązaniem są potwierdzane powiadomienia PIN-em czy wzorem linii papilarnej. Najnowszą wersję aplikacji Alior Mobile znajdziecie w naszym katalogu oprogramowania w wersji na Androida i iOS-a.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.