BIK ostrzega przed oszustami. Wyłudzają pieniądze przez telefon

BIK ostrzega przed oszustami. Wyłudzają pieniądze przez telefon13.08.2022 17:43
Rozmowa telefoniczna
Źródło zdjęć: © Pexels

BIK wydał ostrzeżenie przed oszustami telefonicznymi. Ci, stosując spoofing telefoniczny, dokonali w zeszłym kwartale aż 1,8 tys. prób wyłudzeń. Wybierana przez oszustów metoda jest niezwykle skuteczna.

Wyłudzenia telefoniczne są skuteczną metodą działania oszustów. Oszuści często wykorzystują do tego celu spoofing telefoniczny, czyli podszywanie się pod instytucję, taką jak na przykład bank czy policja. BIK ostrzega przed tego typu praktykami. Biorąc pod uwagę, że w ostatnim kwartale doszło do ponad 1800 prób wyłudzeń na łączną kwotę 598 tys. złotych, należy założyć, że skala zjawiska jest ogromna.

Spoofing telefoniczny to bardzo skuteczna metoda stosowana przez oszustów. Głównym problemem dla ofiar przestępców jest fakt, że bardzo trudno jest się przed nią ochronić. Założeniem tego typu działania jest podmiana wyświetlanego w telefonie numeru lub nazwy kontaktu na taki, który ma wzbudzać zaufanie.

Przestępcy podczas stosowania spoofingu często podszywają się pod banki, policję lub właśnie BIK. Celem oszustów jest wzbudzenie zaufania w swojej ofierze, a następnie przejęcie danych, które umożliwią dostęp do konta internetowego. Inną możliwością jest zachęcanie do zainstalowania niebezpiecznego oprogramowania.

Jak czytamy w komunikacie udostępnionym przez BIK, przestępcy działają lawinowo. Gdy uda im się zdobyć dane ofiary, w ciągu jednego dnia są w stanie zaciągnąć nawet kilkadziesiąt pożyczek. Przestępcy zazwyczaj nie selekcjonują swoich ofiar - dzwonią pod losowe numery, które często pochodzą z wykradzionych baz danych. Następnie stosują różne metody do zachęcenia ofiary do interakcji. Podstawowym motywem jest rzekome zagrożenie konta bankowego.

- Złodziej opisuje sytuację kryzysową, która wymaga działania ze strony rozmówcy, aby uniknął strat. Jest duże ryzyko, że nieuważna osoba będąca pod presją, w trakcie codziennych obowiązków ulegnie tej socjotechnice. Dlatego zwracam uwagę na konieczność zachowania szczególnej ostrożności przez nas wszystkich i stosowanie zasady ograniczonego zaufania. Jeżeli zaskakuje nas telefon z firmy, której nie znamy albo od której nie spodziewamy się kontaktu, lepiej natychmiast przerwać połączenie - tłumaczy Andrzej Karpiński, Szef Bezpieczeństwa Biura Informacji Kredytowej.

Jak bronić się przed spoofingiem telefonicznym?

Niestety, ochrona przed spoofingiem telefonicznym jest trudna. Najważniejsze jest to, by nie dać się wciągnąć w prowadzoną przez przestępców grę. Oznacza to, że trzeba trzeźwo myśleć, nawet gdy sytuacja przedstawiana przez rozmówcę wydaje się być tragiczna. Nigdy nie należy podawać żadnych wrażliwych danych rozmówcom. Pracownik banku nigdy nie zapyta o dane dostępu do konta internetowego ani nie poprosi o pełny numer karty.

Kolejną ważną sprawą jest to, aby czytać treść wiadomości SMS z banku i sprawdzać, jakie dokładnie transakcje potwierdza się kodem SMS. Możliwe, że przestępcy poproszą o potwierdzenie na przykład zaciągnięcia pożyczki, a następnie przelania tej kwoty na inne konto.

Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.