Blokowanie reklam w Operze rekordowo skróci czas ładowania stron

Blokowanie reklam w Operze rekordowo skróci czas ładowania stron22.02.2018 22:44

Równo tydzień temu przeglądarka Google Chrome zaczęła blokować reklamy. Od tego czasu... w zasadzie niewiele się zmieniło. Oczywiście mowa tutaj o samych użytkownikach, bo niektórzy wydawcy musieli nieźle się nagimnastykować, by nie pozbyć się przychodu z reklam generowanego przez użytkowników najpopularniejszej przeglądarki na świecie. Wygląda jednak na to, że nie tylko emitujący agresywne reklamy mają z nową funkcją Chrome'a problem. Nie trzeba było czekać na kolejną reakcję twórców Opery.

To właśnie Opera – nie bez kontrowersji i zniesmaczenia wydawców – jako pierwsza oferowała blokowanie reklam. I to w sposób dość bezkompromisowy – wprawdzie wbudowany adblocker jest domyślnie wyłączony, jednak po jego uruchomieniu reklamy blokowane są niemal równie skrupulatnie jak przez AdBlock czy uBlocka. A to zrodziło retoryczne pytania do samego producenta programu – czy Opera sama nie zarabia na reklamach lokowanych na przykład na stronie szybkiego wybierania? I czy będzie też blokować reklamy emitowane przez siebie?

Całkowity czas ładowania 15 witryn. Fot. Opera blogs
Całkowity czas ładowania 15 witryn. Fot. Opera blogs

Te czasy już minęły, do gry wszedł Chrome, ale piłka jest po stronie Opery. Już dwa dni temu na oficjalnym blogu przeglądarki Krystian Kolondra opublikował wpis, w którym podkreśla różnice pomiędzy blokowaniem reklam przez Chrome i Operę. Wskazuje tam między innymi na to, że Chrome blokuje reklamy wybiórczo. To zaś od początku było założeniem całego przedsięwzięcia Google i Coalition for Better Ads w ogóle – odcięcie od przychodów strony emitujące najbardziej agresywne czy wręcz niebezpieczne reklamy. Gdy Opera bezceremonialnie wszyła w przeglądarkę pełnowymiarowy adblocker wzbogacony ostatnio o listę blokującą skrypty kopiące kryptowaluty, Google sprobowąło ugodzić w źródło problemu. Lub przynajmniej tak zostało to wykreowane medialnie.

Dziś opublikowany został kolejny komunikat, tym razem dotyczący nowości w testowej wersji przeglądarki, Operze 52 beta. Na czoło, a nawet tytuł wpisu, wybijają się nowości, a jakże, we wbudowanym adblockerze. Ma on być szybszy niż ten w Operze 51 czy Google Chrome oczywiście, a ma to być zasługą optymalizacji algorytmu wyszukiwania wzorca, znanego też jako string-matching lub string-searching. Rezultaty? Jak za każdym razem, gdy Opera publikuje wykresy – olśniewające.

Wykres z wpisu sprzed 2 dni– czas ładowania 10 witryn dla Opery 51 i Chrome'a. Warto zwrócić uwagę na zmianę liczby stron – utrudnia to wychwycenie niekonsekwencji, wartość nie jest tutaj przecież skalowana liniowo. Fot. Opera blogs
Wykres z wpisu sprzed 2 dni– czas ładowania 10 witryn dla Opery 51 i Chrome'a. Warto zwrócić uwagę na zmianę liczby stron – utrudnia to wychwycenie niekonsekwencji, wartość nie jest tutaj przecież skalowana liniowo. Fot. Opera blogs

Nowa Opera w procesie ładowania 15 stron ma oszczędzać aż 9 sekund w stosunku do poprzedniczki i aż o 36 sekund wyprzedać Chrome'a. W kwestii informacji odnośnie metodologii przeprowadzonych testów czy specyfikacji platform testowych trzeba zdać się na własną wyobraźnię, bowiem jedyne dane opublikowane przez Operę już przekazałem – test przebiegał w oparciu o ładowanie 15 witryn.

W przepychanki na słupki w wykresach równie namiętnie, co Opera, bawi się jeszcze Microsoft. W obu przypadkach świadczy to w tej chwili o pewnej desperacji. Wygląda na to, że Opera oberwała własną bronią: najpierw przetarła szlaki do natywnego blokowania reklam (co, jak już wspomniałem, nie przeszło bez krytyki), a następnie spotkała się z ofensywą Google. Co ważne, twórcom Chrome'a wprowadzenie adblockera uszło całkowicie płazem, gdyż zmiany zostały wprowadzone nieporównywalnie łagodniej i w medialnej otoczce wyważonego dbania o interesy każdego.

Opera w najnowszej wersji dostępna jest w naszej bazie oprogramowania zarówno w najnowszej wersji stabilnej, jak i w testowej. Aby przetestować optymalizację algorytmów kojarzenia wzorców, które przyczyniły się do przyśpieszenia adblockera, należy kliknąć przycisk Wszystkie wersje, a następnie wybrać pozycję Opera beta. Dostępne jest także wydanie dla użytkowników macOS-a.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.