CBZC ostrzega Polaków. "Rozłącz się, odczekaj minimum 30 sekund"

CBZC ostrzega Polaków. "Rozłącz się, odczekaj minimum 30 sekund"18.01.2023 09:28
Strona CBZC
Źródło zdjęć: © dobreprogramy.pl | Oskar Ziomek

Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości przypomina o zagrożeniu, jakim są fałszywe telefony, SMS-y i wiadomości e-mail od osób podszywających się pod pracowników sektora finansowego. Zwykle chodzi o po prostu o pracowników banków i deklarację, że konieczne jest podjęcie szybkich działań, by zabezpieczyć pieniądze. W praktyce można je stracić.

Oto #TopWP. Przypominamy najlepsze materiały ostatnich miesięcy.

CBZC przypomina o działaniach oszustów, którzy podszywają się pod policjantów, pracowników banków, Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego czy pracowników Związku Banków Polskich i sugerują konieczność pilnego podjęcia działań na swoim koncie bankowym, aby zabezpieczyć się przed podejrzaną aktywnością. Jest to wspólne ostrzeżenie, które wydano w ubiegłym tygodniu wraz z Komendą Główna Policji i FinCERT.pl. Każdy Polak może paść ofiarą takiego ataku.

W praktyce chodzi o spoofing telefoniczny - oszustwo polegające na podmianie identyfikatora dzwoniącego, w wyniku czego w telefonie może wyświetlić się autentyczny numer infolinii danej instytucji. Problem jest jeszcze poważniejszy, gdy użytkownik ma zapisany numer np. do swojego banku w książce telefonicznej w smartfonie. Wtedy zobaczy na ekranie, że dzwoni do niego właśnie bank i zapewne nie będzie podejrzewać, że w praktyce to tylko oszust.

Potencjalny przebieg rozmowy-oszustwa, Źródło zdjęć: © CBZC
Potencjalny przebieg rozmowy-oszustwa
Źródło zdjęć: © CBZC

Podczas rozmowy, poza fałszywymi deklaracjami, że pieniądze są w jakiś sposób zagrożone, pojawia się często wątek przekazywania środków na techniczne konto oraz instalacji aplikacji do zdalnego dostępu, takich jak AnyDesk czy TeamViewer. To sygnały, które powinny zwrócić czujność ofiary.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy warto kupić składany smartfon Samsung Galaxy Z Fold 4?

Jeśli rozmowa wyda się podejrzana, warto zastosować się do polecanej przez CBZC zasady: "Rozłącz się, odczekaj minimum 30 sekund". Po tym czasie należy samodzielnie zadzwonić do danej instytucji (dla bezpieczeństwa ręcznie wybierając numer z klawiatury, zamiast "oddzwaniać" z historii połączeń) i opowiedzieć, co zaszło - tylko tak będziemy mieć pewność, że rozmawiamy z autentycznym pracownikiem. Warto zapytać, czy na naszym koncie faktycznie wystąpiła dziwna aktywność. Jeśli poprzedni telefon był próbą oszustwa, dowiemy się zapewne, że wszystko to było tylko zmyśloną historią.

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.