Chcesz naprawić telefon? Zrób to, inaczej możesz mieć kłopoty

Chcesz naprawić telefon? Zrób to, inaczej możesz mieć kłopoty12.05.2023 14:20
Smartfon z lekko zarysowanym ekranem
Źródło zdjęć: © Pixabay

Niedawno głośno było o przypadku, kiedy kobieta straciła fortunę po tym, jak oddała telefon do serwisu. Należy pamiętać o pewnych zasadach, dzięki którym da się uchronić przed podobnym scenariuszem.

Serwis telefonu komórkowego to nic przyjemnego. Często może być to usługa względnie droga, w dodatku na długi czas pozbywamy się urządzenia, z którego chcąc nie chcąc korzystamy bardzo często. Niektórzy mają więcej pecha. Komenda Powiatowa Policji w Nysie opisała przypadek, w którym kobietę okradziono na kwotę 87 tys. euro po tym, jak oddała telefon do naprawy.

Przed takim działaniem da się uchronić. Smartfon powinien być odpowiednio przygotowany, zanim odda się go do serwisu. Z danych udostępnionych przez autoryzowany serwis MTTC, należący do Grupy Digital Care wynika, że w kwietniu do naprawy wpłynęło blisko 100 urządzeń, w których włożone były karty SIM lub kart SD z danymi klientów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy warto kupić słuchawki Nothing Ear (2)?

Pozostawienie karty SIM w telefonie to wręcz proszenie się o kłopoty. Oszuści bez większych problemów będą mogli wówczas wykorzystać urządzenie np. do wyprowadzenia środków z aplikacji bankowych.

Przed oddaniem urządzenia do naprawy usuń dane

Jeśli to możliwe konieczne jest skasowanie danych z urządzenia przed oddaniem go do naprawy. W przypadku urządzeń z systemem Android opcja ta nazywa się zazwyczaj "Przywróć ustawienia fabryczne". Dla iPhone'ów należy wybrać opcję "wyzeruj iPhone'a". Spowoduje to skasowanie wszelkich danych z urządzenia, dzięki czemu nieuczciwy serwisant nie będzie mógł w żaden sposób nam zaszkodzić. Skasowane zostaną wszelkie dane, ustawienia i pliki z telefonu.

Warto jednak pomyśleć o zrobieniu kopii zapasowych danych. Smartfony dysponują funkcjami, które pozwalają na generowanie kopii zapasowej danych, np. przy wykorzystaniu Dysku Google, Dropboxa czy usługi OneDrive. Możliwe jest wykonanie kopii zapasowej plików, zdjęć czy kontaktów. Na iPhone'ach przy włączonej funkcji "Backup w iCloud" kopia zapasowa jest przesyłana automatycznie do iCloud, gdy urządzenie jest podłączone do zasilania i sieci Wi-Fi.

- Jeśli przeszkodą w zgraniu danych jest niesprawny wyświetlacz - w urządzeniach Apple autoryzowany serwis podłącza sprawny komponent. W ten sposób może wprowadzić kod blokady (bez odblokowania nie ma możliwości zgrania danych na komputer). Jeśli nie działa łączność z komputerem – dane trzeba zgrać do chmury lub w inne miejsce - bezprzewodowo - wyjaśnia Mateusz Kukla, ekspert iMad, autoryzowanego serwisu Apple, który również należy do Grupy Digital Care.

Aby zminimalizować ryzyko natknięcia się na nieuczciwy serwis, najlepiej jest wybrać jednostkę autoryzowaną. Tego typu serwis powinien stanowić gwarancję bezpieczeństwa. Pracownicy takich punktów postępują zgodnie z ustalonymi procedurami w kontekście dbania o dane klienta.

- Jeśli podczas naprawy wymieniamy nośnik danych lub cały smartfon, a urządzenie uruchamia się - przywracamy ustawienia fabryczne. W innej sytuacji, gdy nie mamy takiej możliwości w serwisie, wadliwe podzespoły wysyłamy do magazynu producenta, gdzie są formatowane i niszczone - tłumaczy ekspert iMad.

Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.